قائم مقام سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد

کمبود 100هزار نیروی پرستار در کشور/کاهش 50 درصدی خدمات پرستاری

تهران (پانا) - قائم مقام سازمان نظام پرستاری از کمبود 100هزار نیروی پرستار در بیمارستان‌های کشور که منجر به کاهش 50درصدی خدمات به بیماران می شود، انتقاد کرد.

کد مطلب: ۶۹۱۴۷۲
لینک کوتاه کپی شد

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با پانا،‌ با اشاره به گزارش 100 روزه وزارت بهداشت و اظهارات وزیر بهداشت درباره کمبود کادر پرستاری اظهارداشت:‌ در مقطعی هم برای این موضوع فراخوان دادیم و اعلام کردیم که مشکل در جذب پرستاران است و مشکلی در تعداد آن‌ها نیست.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری افزود:‌ وزیر بهداشت نیز در گزارش 100 روز عملکرد خود در دولت دوازدهم اعلام کرد که 100 هزار نیروی پرستار کمبود داریم و این واقعیتی است که دولت باید به آن توجه کند اما به دلیل محدودیت‌های دولت برای استخدام و کمبود منابع، نمی‌توان نیروی جدید جذب کرد.

وی خاطرنشان کرد: سیستم بهداشت و درمان جدای از بخش‌های دیگر دولت است و پرستاران که همیشه خط مقدم نظام سلامت هستند باید بدون ملاحظه در فرایند جذب و استخدام مورد توجه قرار بگیرند اما اینگونه نیست و پرستاران از وضعیت پرداخت دستمزدشان، و اختلاف زیاد آن با پزشکان ناراضی هستند.

شریفی مقدم در ادامه با اشاره به فشار مضاعف ناشی از کمبود نیروی پرستاری به پرستاران گفت: گرچه پرستاران تمام تلاش خود را برای حل مشکلات نظام سلامت انجام می‌دهند اما وقتی به دلیل کمبود نیرو مجبور هستند و بیش از توان خود کار کنند این مساله به نظام سلامت آسیب وارد می‌کند. کمبود 100 نیروی پرستار در بیمارستان‌های کشور سبب می‌شود تا خدمات پرستاری 50درصد به بیماران کاهش یابد.

وی تصریح کرد: اگر موضوع سلامت برای دولت از اهمیت برخوردار است، باید به گروهی که بیشترین خدمات بهداشتی را می‌دهند، بیشتر از سایر گروه‌ها توجه کنند. بنابراین باید اجازه استخدام پرستار از سوی دولت صادر شود تا مردم دچار خسارت نشوند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری درخصوص حرکت ایران به سمت جامعه سالمندی گفت: از آنجا که جامعه رو به سالمندی می‌رود نیاز به مراقبت پرستاری هستیم و باید موانع خدمت پرستاران برداشته شود.

دبیرکل خانه پرستار همچنین با اشاره به تربیت نیروی پرستاری در دانشگاه‌های کشور گفت: 185 دانشکده پرستاری در کشور وجود دارد و سالانه حدود 15‌ هزار فارغ التحصیل پرستاری داریم اما بیشتر آن‌ها جذب سیستم پرستاری نمی‌شوند و در مشاغل دیگر جذب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار