معاون توسعه مديريت و پشتيباني با حضور در استوديو الفبا:

برای توزيع شير در مدارس 4 حلقه اجرایی بايد فعال شوند

تهران (پانا) - معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش با حضور در استوديو الفبا به سؤالات مطرح شده از سوي معاونت رسانه پاسخ داد.

کد مطلب: ۶۹۱۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، علي الهيار تركمن بعدازظهرامروز در استودیو الفبا درخصوص شير مدارس، اظهاركرد: موضوع شيرمدارس كار بین بخشي است و براي توزيع شير در مدارس 4 حلقه اجرايي بايد فعال شوند.

الهيار از جهاد كشاورزي به عنوان اولين حلقه فرآيند شير مدارس نام برد و تصريح كرد: توليد و توزيع يك ميليارد بطري200 سي سي در سطح كشور در چرخه توليدو مصرف لبنات دركشور تأثيراتي داردكه بايد توسط جهاد كشاورزي موردبررسي قرار گيرد. حلقه دوم سازمان حمايت از مصرف كننده است كه تعيين قيمت شير مهم ترين وظيفه آن سازمان است .

وي ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه حلقه سوم فرآيند شير مدارس است كه وظيفه تأمين اعتبار را برعهده دارد ونهايتا حلقه چهارم آموزش و پرورش است كه کار تعيين و تنظيم قراردادهاي توليد شير با كارخانجات، نظارت بر توليد ونحوه توزيع را برعهده دارد.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش وپرورش از تشكيل كميته شير خبر داد و افزود: با جديت تمام پيگير مسئله شير مدارس هستيم تا در اسرع وقت اين مهم عملياتي شود، ‌چرا كه تجربه نشان مي‌دهد توزيع شير به ويژه در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته اثرات بسيار مثبتي را در پي داشته است.

وي در ادامه گفت: جالب است كه ا فكار عمومي و رسانه ها، موضوع شير مدارس را تنها از حلقه چهارم مطالبه مي‌كنند و اين در حالي است كه 3 حلقه ديگر ابتدا بايد تعهداتشان را درخصوص شير انجام دهند تا آموزش و پرورش به عنوان حلقه چهارم اين فرآيند را اجرايي كند.

الهيار تركمن در پاسخ به سؤالي در مورد نحوه هزينه‌ها و بودجه آموزش وپرورش، خاطرنشان كرد: هر موردي كه نياز به بودجه برای ارائه خدمات دارد بايد با يك نگاه اقتصادي تحليل شود، معاونت توسعه مديريت و پشتيباني، تأمين منابع مالي ومنابع انساني را برعهده دارد و براي تأمين منابع با سازمان‌هايي ارتباط داريم كه زبانشان اقتصاد است و هنر ما اين است كه فعاليت‌هاي حوزه تعليم و تربيت را در قالب آمار و ارقام به زبان اقتصاد برای آنها ترجمه و منابع مالي موردنظر را تأمين كنيم.

وي بودجه را تنها پول ندانست و اظهار كرد: بودجه داراي 6 كاركرد است كه تنها يكي از آنها مالي است، بنابراين بودجه يك معادله ای است که مديريت منابع مالي و مصرف را انجام مي دهد،‌ البته وقتي سخن از بهره وري مي‌‌كنيم منظورمان رفتن به سمت بودجه انقباضي و يا صرفه جويي نيست، بلكه تنظيم معادله منابع و مصارف است.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني گفت: اگر تنها به سمت درست مصرف كردن بودجه برويم، با كسري بودجه مواجه مي شويم، كسري بودجه در آموزش وپرورش معلول است نه يك علت، زماني كه آموزش و پرورش علاوه بر 29 هزار ميليارد تومان، 11 هزار ميليارد تومان بودجه دريافت مي كند بازهم كسري بودجه دارد، اين امر بيانگر عدم توازن بين مصرف و منابع است كه نيازمند شكل گيري ساختارهايي است تا معادله صحيح و توازن برقرار شود.

وي تعيين كننده نيازها را، محرك هاي بودجه‌ای برشمرد و تصريح كرد: يكي از اصلي ترين محرك‌هاي بودجه اي، ساختار اداري آموزش وپرورش است، نظام تعليم وتربيت و نظام آموزش وپرورش با هم متفاوت است، زيرا نظام آموزش وپرورش همان نظام اداري است كه نيازمند تعيين چارچوب هايي است تا پس از كنش و واكنش‌هاي ناشي از دروندادها، كاركردي مشخص و برونداد صحيحي را توليد كند.

الهيار ادامه داد: هرچه ساختارهاي آموزش وپرورش چابك، دقيق و منطبق تري بر نياز باشد، محرك‌هاي هزينه شكل منطقي به خود مي گيرد .

وي حركت به سمت ساختار مدرسه را از تأكيدات سند تحول بنيادين خواند و اظهار كرد: بين وزارتخانه و مدرسه، اصالت را بايد به مدرسه بدهيم و اين يك تئوري است كه آن را سرلوحه برنامه بلندمدت خودمان قرار داده‌ایم.

معاون توسعه مديريت و پشتيباني در پاسخ به سوالی درباره حذفی یک معاونت وزارتخانه نیز توضیح داد: حسب دستور رئیس‌جمهورمحترم به همه دستگاه‌ها ،مبنی بر کوچک سازی دولت ، درساختار اداری یک معاونت باید کاهش یابدو خیلی از سازمان‌های دیگر ازجمله سازمان برنامه و بودجه این کار را کرده‌اند.

وی افزود: کار اصلی ما تقویت بنیان‌های آموزشی و پرورشی است. پس باید دستور را به گونه ای اجرا کنیم که به آموزش‌وپرورش خدشه وارد نشود و برای تحقق این مساله نیازمند یک فرجه زمانی بودیم وریاست جمهوری نیر موافقت کردند.

اللهیار درباره مصوبه فوق‌العاده فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان پنجاه‌درصد گفت: این مصوبه برای همه دستگاه‌ها است و اجرای آن مستلزم تصویب و ابلاغ مصوبه‌ها و بخشنامه‌های آن از طرف سازمان اداری و استخدامی است،در کنار این قانون، ماده 28 قانون الحاق 2 را نیز داریم. این قانون به همه دستگاه‌های کشور این حکم را داده که اجرای هر قانون، مصوبه و مقرراتی، مستلزم تأمین بار مالی است. ما برای اجرای این موضوع علاوه بر آیین‌نامه‌های مناسب باید تأمین مالی نیز کنیم. چون قسمت اول هنوز انجام‌نشده، قسمت دوم هم هنوز اجرایی نشده است، به جز معاونت‌های رئیس‌جمهور كه پرسنل آنها كم و زير هزار نفر است، هیچ وزارت خانه‌ای این کار را کامل انجام نداده است.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره طرح رتبه‌بندی خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح رتبه‌بندی، یک‌بار توسط دولت طبق مصوبه بهمن 94 در وزارت آموزش‌وپرورش اجرا شد، ما براساس قانون مدیریت خدمات کشوری با صرف هزینه به میزان پنج هزار میلیارد تومان این کار را انجام دادیم. درسال 96با افزایشی که انجام شد حدود شش هزار و صد میلیارد تومان پول برای رتبه‌بندی هزینه می‌شود. در ماده 63 قانون برنامه سوم دولت مکلف است که لایحه رتبه‌بندی را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کند که هم اکنون در شورای عالی آموزش‌وپرورش در حال پیگیری است،بعداز اینکه به مجلس رفت و تصویب شد ما تصمیم نهایی را می‌گیریم.

وی در پاسخ به اين پرسش كه آيا با بحران نيروي انساني حاصل از بازنشستگي در سالهاي آينده مواجه مي شويم، گفت: «اوج استخدام‌های آموزش‌وپرورش در نیمه دوم دهه60 بود، طبیعی است که در نیمه دوم دهه90 خروجی قابل‌توجهی داشته باشیم» اعدادی که درخصوص بازنشستگی اعلام می‌شود مربوط به تمام کسانی است که به سن بازنشستگی قطعی و بازنشستگی پیش از موعد می‌رسند؛ یعنی تعدادی از این نیروها قطعاً بازنشست نمی‌شوند. یکی از برنامه‌های ما ایجاد مشوق‌هایی برای به تعویق انداختن بازنشستگی بعضی از این نیروهاست. ما ورودی‌هایی از طریق دانشگاه فرهنگیان داریم. یک قسمت بسیار مهم دیگر هم این است که ما می‌توانیم با استفاده از این فرصت، توزیع نیرو را در استان‌ها بررسی کنیم؛ یعنی زمینه انتقال نیروهای مازاد از یک منطقه به منطقه‌ای که نیاز دارد را فراهم کنیم. ما بر اساس آمارهای موجود تعدادی نیروی مازاد داریم. استفاده بهینه از این ذخیره، می‌تواند برای ما فرصت مناسبی باشد. به‌هیچ‌وجه بحران خاصی نیست اما باید این مشکلات را مدیریت کرد.

اللهیار درباره تصحیح ساختار نظام آموزش‌وپرورش نیز گفت: ساختار آموزش‌وپرورش سنگین است. هیچ منطقی وجود ندارد که 730 منطقه آموزشی را تجهیز کنیم. 30% این مناطق کمتر از پنج هزار دانش‌آموز دارند. باید برای ستاد فکر اساسی کرد. این‌یکی از مطالبات جدی شخص آقای وزیر است ونگاه ما این است که ما یک مدرسه چابک و در سطح سند تحول تعریف کنیم.

لازم به ذكر است كه الهيار، معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش به زودي در نشست خبري با رسانه ها به سوالات آنها پاسخ مي‌گويد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار