نماینده وزیر بهداشت در مناطق زلزله زده:

رفع مشکل آب آشامیدنی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

تهران (پانا) - نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده از ساخت خانه‌های بهداشت در مناطق زلزله‌زده از این هفته خبر داد.

کد مطلب: ۶۹۱۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، طیب قدیمی در تشریح گزارش ارائه خدمات بهداشتی، درمانی و عمرانی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: در روزهای آغازین حادثه، خدمات به طور خاص منوط به درمان مصدومان بود که با اقدامات وزارت بهداشت و با استفاده از ظرفیت استان کرمانشاه و سایر استان‌ها، چه در زمینه اعزام مصدوم به تهران و شهرهای دیگر و چه اعزام نیروهای بهداشتی و درمانی به این مناطق، به خوبی مدیریت شد.

وی با بیان اینکه همزمان با ارائه خدمات امدادی به مصدومان، خدمات معمول بهداشت و درمان نیز انجام شده است، گفت: آنچه اهمیت دارد این است که خدمات باید به روال عادی باز گردد و طبق دستور وزیربهداشت، کمیت و کیفیت خدمات در فاصله زمانی بازسازی باید افزایش پیدا کند که این امر زمان بر و مستلزم آن است که خدمات بهداشتی و درمانی به شکل عادی بازگردد، یعنی خانه بهداشتی که خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌داد و تخریب شده است، باید به سیستم اضافه شود تا کمبودها به طور کامل بر طرف شود.

قدیمی خاطرنشان کرد: در حوزه بهداشتی ارائه خدمات به زمان قبل از حادثه بازگشته است، چراکه کانکس‌هایی به این منظور تعبیه شده و به طور موقت جایگزین خانه‌های بهداشت تخریب شده قرار گرفته است، پرسنل نیز به محل کار خود برگشته‌اند و کار خود را با انگیزه بیشتری ادامه می‌دهند.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده گفت: قرار بود 25 هزار دوز واکسیناسیون آنفلوآنزا در مناطق زلزله زده تزریق شود که این اقدام از چند روز قبل آغاز شده است و سایر خدمات نظام مراقبتی بهداشتی نیز در جریان است.

وی درخصوص اقدامات در حوزه درمان در مناطق زلزله‌زده گفت: خدمات درمانی در شهرستان سرپل ذهاب با حضور متخصصان مختلف از استان‌های دیگر تا روز چهارشنبه هفته گذشته در قالب بیمارستان‌های صحرایی انجام می‌شد که با راه‌اندازی بیمارستان جدید بانگر با 50 تخت، 6 بخش و 2 اتاق عمل، خدمات درمانی به آنجا منتقل شد. البته قبل از حادثه یک بیمارستان 50 تخته در شهرستان سرپل ذهاب به بیماران ارائه خدمات می‌داد که با راه‌اندازی بیمارستان جدید، ارائه خدمات به روال عادی باز می‌گردد، چراکه تمام متخصصان حضور دارند و تجهیزات تشخیصی فعال هستند و 16 تخت موقت اورژانس نیز در آن راه‌اندازی شده است و دیگر نیازی به استفاده از بیمارستان‌های صحرایی نیست و چنانچه در تعداد نیروهای متخصص و پزشک عمومی کمبودی وجودی داشته باشد از سوی سایر دانشگاه‌ها تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: یک بیمارستان در اسلام آباد آسیب ندیده بود که خدمات درمانی در آن از همان ساعات اولیه حادثه ادامه پیدا کرد، اما ساخت بیمارستانی که آسیب دیده بود، درحال پیگیری است زیرا مجری آن سازمان دیگری است.

قدیمی درخصوص اقدامات عمرانی در ماطق زلزله‌زده نیز گفت: در بحث عمرانی بخش عمده کار به بازسازی بیمارستان‌ها ارتباط دارد. پیمانکار قبلی بیمارستان سرپل ذهاب از هفته گذشته قسمت‌های تخریب شده را جمع آوری می‌کند تا طبق دستورالعمل معاونت منابع فیزیکی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بازسازی و مقاوم سازی آن انجام شود. یک قسمت از بیمارستان هم اسکلت بوده که از قبل باقی مانده است، این قسمت هم با کمک خیرین ساخته می‌شود.

نماینده تام الاختیار وزیربهداشت در مناطق زلزله زده با بیان اینکه 62 خانه بهداشت و 22 مرکز جامع سلامت دچار آسیب و تخریب کامل شده است، اظهارداشت: کلنگ زنی خانه‌های بهداشت با کمک خیرین از این هفته آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود، با توجه به سقف زمانی مشخص شده در برنامه، خانه‌های بهداشت کمتر از 6 ماه و مراکز جامع سلامت کمتر از یکسال ساخته می‌شوند.

وی درخصوص تامین تجهیزات درمانی و دارو گفت: تجهیزات درمانی که از قبل در بیمارستان‌ها وجود داشته، آسیب ندیده و در بیمارستان‌های جدید، جایگزین شده است و چنانچه از حیث دارو و تجهیزات کمبودی وجود داشته باشد، از سوی وزارتخانه تامین خواهد شد و درحال حاضر کمبودی وجود ندارد.

قدیمی در مورد سلامت آب آشامیدنی در مناطق زلزله زده نیز گفت: با پیگیری مسئولین استانی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشکل تامین آب آشامیدنی برطرف شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار