کاراته کای نوجوان در گفت‌وگو با پانا

شکست‌ها و پیروزی‌های مسابقات ورزشی درس زندگی هستند

بیرجند (پانا) - ورزشکار دانش آموز و نوجوان اهل خراسان جنوبی شکست و پیروزی‌ در معرکه های ورزشی را درس هایی برای زندگی آینده می داند.

کد مطلب: ۶۹۰۸۲۵
لینک کوتاه کپی شد

حمیده هشیار متولد سال ۱۳۷9، اهل خراسان جنوبی شهر بیرجند است و از سال 82 ورزش را شروع کرده، می گوید :چون عمویم ورزش کاراته کار می کرد و من با ایشان به باشگاه میرفتم و البته با حمایت ها و تشویق های پدرم علاقمند به کاراته شدم و از همان سال در رشته کاراته شروع به فعالیت کردم.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار پانا از خراسان جنوبی با وی را میخوانیم:

چه سبک هایی در کاراته وجود دارد و شما در چه سبک هایی کار کردید ؟
سبک های آزاد، کیوکوشین ، سبک کنترلی وادریو و نیز سبک کنترلی شیتوریو شوتو کای از مهمترین سبکهای این رشته هستند.
من در مدتی که در ورزش کاراته مشغول کار بوده ام ، در بخش ها و سبک های آزاد، کیوکوشین ، سبک کنترلی وادریو و نیز سبک کنترلی شیتوریو شوتو کای و بسیاری دیگر از سبک ها فعالیت داشته ام.

چه چيزهاي در موفقيت يك ورزش كار نقش عمده دارد؟

یک ورزشکار باید جایگاه و توانایی های واقعی خود را پیدا کند. زمانیکه موفق می شود نباید دچار غرور کذایی شود و اگر شکست خورد نباید سایه‌ی یاس و نا امیدی بر او چیره شود قول معروفست که : میدان معرکه شکست یا پیروزی را دارد. فکر میکنم زمانیکه در مبارزه یا مسابقه شکست میخوریم باید نقطه های ضعف خود را نشانی کنیم و در جهت اصلاح آن تلاش کنیم. از شکست باید درست بگیرم و خود را برای مبارزه بعدي آماده کنیم. هر بار اگر افتادیم باید بلند شدن را یاد بگیریم تا موفق گردیم.

اعتماد بر خویش و توانایی های خود داشته باشد. هر روز تمرین و ورزش مداوم داشته و صداقت و راستی را در کار خود مد نظر بگیرد. احترام به دیگران را حفظ کند و از مهارت های ورزشی اش استفاده سو نکند.

وقتي يك ورزش كار مدال ميگيرد چه احساسي دارد، احساس واقعي اي را كه همان لحظه داشتيد براي مخاطبین بيان كنيد؟

صادقانه بگویم که شاید احساس واقعی خود را نتوانم بیان کنم ولی چند نکته را می گویم ، اینکه در آن لحظه آدم بیشتر امیدوار می شود و اعتماد به خود پیدا میکند تجربه بیشتری به دست می آورد.

شما مدال هايی هم از مسابقات داشته ايد، چه معيار هاي را يك ورزش كار بايد داشته باشد تا به مدال برسد ؟

باید به خود ایمان داشته باشد نقطه ضعف حریف را بشناسد توانایی های حریف را دست کم نگیرد. زمان را در مسابقه مد نظر بگیرد قبل از آغاز مسابقه باید ذهن خود را آرام کند و هر گونه تشویش و نگرانی ذهنی را از خود دور کند آنچه را به آن می اندیشد شکست حریف باید باشد و رسیدن به کامیابی غرور کذایی را از خود دور کند و صادقانه به عملکردش عشق بورزد.

ورزش كاراته با ديگر ورزش ها چه تفاوت دارد؟

این ورزش در سطح جهان از اعتبار ارزنده برخوردار است. دراین ورزش نسبت به ورزشهای رزمی دیگر خشونت کمتر است. بیشتر روی تکنیک ها و تمرکز ذهن کار صورت می کنیم سرعت عمل در تکنیک ها از اهمیت خاص برخوردار است. از همه مهمتر فن دفاع شخصی و احترام به دیگران را یاد میدهد. حس همیاری و همکاری را در انسان زنده میکند و انسان را مبتکر بار می آورد و اعتماد به نفس را در شخص تقویت میدهد.

شما به عنوان یک جوان موفق چه توصیه ای به هم سن و سال هایتان دارید ؟

همسالان من فکر می کنند که تلاش کاری بی ثمر است و بعد از اینکه مثلاً یک بار در رسیدن به هدفشان زمین میخورند دست از تلاش برمیدارند و در نتیجه از هدفشان دور می شوند، می خواهم به این دسته از جوانان توصیه کنم هر هدفی وقتی به سرانجام می رسد که برای رسیدن به آن بخواهی، و در نتیجه تلاش کنی، من به عنوان کسی که همیشه شعارم و عملم تلاش برای رسیدن به هدف است صادقانه می گویم تلاش کنید که هر تلاشی ثمره ای دارد.

به عنوان یک ورزشکار موفق بانو چه انتظاری از مسئولین دارید؟

در شهرستان ما استعداد های زیادی داشتیم که متاسفانه به دلیل عدم حمایت، این استعدادها خود به خود خاموش شدند، قهرمانانی داشتیم که پس از قهرمانی به فراموشی سپرده می شدند و با نادیده گرفتن و قرار ندادن کمترین امکانات به سطح پایین تر نزول می کردند صادقانه بگویم توقع و انتظار من از مسولین این است که با فراهم کردن بستر مناسب استعداد یابی کنند و با حمایت و تشویق و بها دادن به قهرمانان شهرستان آنها را در سطح بالا حفظ کنند که مطمئن باشید ایذه تنها با یک قدم بزرگ مهد قهرمانان خواهد شد.


آخرين حرف يك ورزش كار براي مردم به نظر تان چيست؟
من سربلندی مردمم را در تمام عرصه های زندگی خواهانم من فرزند کوچکي از مردم خود هستم هر چه دارم از آنهاست و هر چه بدست آوردم متعلق به مردمم است و آرزوی زندگی راحت و پر از آسایش را برای مردمم دارم.

شایان ذکر است که هشیار هم اکنون در خبرگزاری پانا خراسان جنوبی مشغول فعالیت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار