در پژوهشکده تعلیم و تربیت سیستان و بلوچستان؛

حمایت از تولید دانش بومی و توسعه برنامه معلم پژوهنده

پژوهشکده تعلیم و تربیت استان سیستان و بلوچستان با هدف ترویج فرهنگ تحقیق و پژوهش در سطح استان و برقراری پیوند بین محتوای آموزش‌های کلاسیک و طرح‌های پژوهشی دانش آموزان و معلمان، حمایت از تولید دانش بومی، توسعه برنامه معلم پژوهنده، اطلاع رسانی، اجرای همایش های استانی و ..... فعالیت می کند.

کد مطلب: ۶۸۹۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا سیستان و بلوچستان، هدف از تأسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت انجام پژوهشهای علمی در مسائل آموزش و پرورش و سایر فعالیتهای زیربنایی است که زمینه ارتقاء کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور را فراهم می سازد.

رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت در خصوص وظایف پژوهشکده بیان داشت: پژوهش در زمینه مسائل گوناگون آموزش و پرورش (اجتماعی، روانی، اقتصادی) در سطوح مختلف تحصیلی، پژوهش در زمینه دست آوردها و تجربه های آموزشی پرورشی سایر کشورها، ارزشیابی و ارائه نتایج کیفیت پژوهش های انجام شده در آموزش و پرورش، اتخاذ تدبیر لازم برای کاربست یافته های پژوهشی آموزش و پرورش و برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزشی، برای تربیت پژوهشگر از جمله وظایف پژوهشکده است.

محمد یاسین دادکانی گروه های پژوهشی موجود را اینگونه برشمرد: در پژوهشکده گروههای پژوهشی مختلفی نظیر آموزش های فنی و حرفه ای، اقتصاد و برنامه ریزی توسعه آموزش و پرورش، اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، برنامه های درسی و روش های تدریس، تعلیم و تربیت اسلامی و .... وجود دارد.

وی گفت: گروه های پژوهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت بدنه اصلی این نهاد پژوهشی را شکل می دهند. هر یک از گروه ها با توجه به ساختار کلی نظام آموزش و پرورش و نیازهای پژوهشی بخش های مختلف آن تأسیس شده است. بر این اساس، گروهای پژوهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت بیش تر به مسائل کلان پژوهشی در وزارت آموزش و پرورش توجه دارند.

دادکانی خاطرنشان کرد: شورای پژوهشی بر اساس نیازسنجی های انجام شده اولویت های پژوهشی گروه را برای مدت یک سال تعیین می کند. تحقیق درباره برخی اولویت های پژوهشی در داخل هر گروه صورت می گیرد و برخی دیگر به پژوهشگران خارج از حوزه پژوهشکده واگذار می شود.

وی تاکید کرد: انتشار کتاب و فصلنامه تعلیم و تربیت، به منظور ارتقای سطح آگاهی ها و توسعه دامنه اطلاعاتی پژوهشگران آموزشی و کمک به ترویج پژوهش های آموزشی و پرورشی و ایجاد پویایی علمی و تبادل افکار، تجارب و نوآوری میان معلمان و صاحب نظران از دیگر برنامه های پژوهشکده است.

دادکانی اشاره کرد: فعالیت های که در پژوهشکده تعلیم و تربیت انجام می شود، قاعدتاً براساس رویکرد علمی و پژوهشی برنامه های سازمان می باشد. فراخوان اولویت های پژوهشی که هر ساله توسط شورای تحقیقات که متشکل از اساتید دانشگاه و هیئت علمی دانشگاه ها است انجام می شود. مسلماً اولویت های که در حوزه تعلیم و تربیت مهمتر است را در نظر داریم و محققین پیشنهاد هایی می دهند.

وی ادامه داد: دیگر برنامه های پژوهشکده، حمایت از مولفین فرهنگی، که تالیفی دارند در هر حوزه ای از آنها حمایت می شود. مورد دیگر معلم پژوهنده است در قالب اقدام پژوهی های که در مدارس جمع آوری می شود و هریک از این اقدام پژوهی های که تائید بشود و امتیاز لازم رو بیاورد، آز آنان تقدیر و تشکر می شود. تاکید ما بر روی اقدام پژوهی است. تاکید بر عمل که همه همکاران ما فارغ از تخصص خودشان در هر مکان می توانند در فرایند علمی مشارکت داشته باشند در اقدام پژوهشی هیچ گونه شرایط خاص نداریم و همکاران می توانند در هر حوزه فعالیت کنند. همچنین پژوهشکده دارای یک کتابخانه با چهار هزار جلد کتاب می باشد و می تواند در خدمت پژوهشگران و محققان باشد.

رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت در پایان افزود: از همکاران درخواستی که دارم، مشارکت در اقدام پژوهی هاست، تا بتوانند زمینه ساز زیرساختهای بهتر آموزشی و پژوهشی در استان باشند.

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار