بطحایی در گفت‌وگوی ویژه خبری؛

آموزش‌های کنکوری به سمت تجاری شدن پیش رفته است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضع رسیدگی به مناطق زلزله زده در مورد حذف کنکور گفت: آموزش ها در این حوزه به سمت تجاری شدن پیش رفته و نیازمند همت برای تغییر رویه است.

کد مطلب: ۶۸۹۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، سید محمد بطحایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ در خصوص گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دوره وزرات خود ضمن تسلیت فوت دهقان فداکار، در مورد وضع مدارس زلزله زده اظهار کرد: یکی از مهم ترین دغدغه ما فضاهای آموزشی است که از نظر استحکام نیازمند رسیدگی هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ فضای آموزشی مناطق زلزله زده نیازمند تخریب و بازسازی هستند، ادامه داد: تاکنون 130 کانکس داریم در حالی که 200 کانکس نیاز اصلی آموزش و پرورش در مناطق زلزله زده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بعد از فصل سرما بازسازی ها آغاز می شود، اشاره کرد: طی ۳ هفته آینده تخریب مدارس آغاز می شود و امیدوار هستیم مدارسی که کلاس کم داشته اند تا مهر آینده بازسازی شوند البته فعلا مدارس به فعالیت می پردازند.

بطحایی در مورد ورود مجدد درس دهقان به کتاب های درسی گفت: درس دهقان فداکار در کتاب های درسی گذشته جای خود را به نمادهای جدیدی داد در واقع به طور مرتب مفاهیم جدید را در کتاب های درسی به دانش آموزان آموزش می دهیم.

دانشگاه فرهنگیان تنها مجرای جذب نیرو در آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش در مورد تعیین تکلیف وضعیت استخدام آموزش دهندگان نهضت گفت: معلمی شغلی بسیار حساس و پیچیده است و یکی از مشکلات ما در آموزش و پرورش ناشی از تصور غلط نسبت به شغل معلمی است.

بطحایی با اشاره به اینکه حرفه معلمی تخصصی است، بیان کرد: با این وجود اگر افرادی این تصور را دارند که امکان فعالیت در این حرفه را دارد باید از مجرای اصلی جذب نیرو یعنی دانشگاه فرهنگیان وارد شوند.

وی افزود: بسیاری از معلمانی که در قالب حق التدریس و سایر موارد بودند شایستگی لازم را داشتند اما به هر حال شایستگی های افراد زمانی برای ما اثبات می شود که از طریق آزمون های دانشگاه فرهنگیان جذب شوند البته اخیرا براساس طرحی بخشی از نیروهای پیش دبستانی، همکاران نهضت و حق التدریس ها پذیرفته می شوند.

رتبه بندی؛ گام نخست در سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان

وزیر آموزش و پرورش به سنجش صلاحیت و شایستگی اشاره است و گفت: طرح رتبه بندی معلمان یکی از برنامه های سنجش صلاحیت های معلمان است که گام اول آن در این زمینه بررسی شایستگی مدیران خواهد بود.

بطحایی با اشاره به اینکه علی رغم تمامی موانع به دنبال کیفیت هستیم، گفت: آموزش و پرورش زمانی به کیفیت خود می رسد که سنجش صلاحیت های معلمان و ارتقای مورد توجه قرار گیرد.


وی در مورد فشارهای وارده از بیرون به آموزش و پرورش ادامه داد: این وزراتخانه یکی از پاک ترین نهادها است وچنین گمانه زنی هایی در مورد آن مصداق ندارد.

بطحایی در مورد ساماندهی وضع نیروی انسانی، بیان کرد: تراکم نیرو توزیع متناسبی ندارد و باید این مساله رفع شود. برای ایجاد توازن باید نیروهای جدید را طوری توزیع کنیم که به مدل مطلوب ساماندهی نزدیک شویم.

وزیر آموزش و پرورش در مورد اجرای سند تحول بنیادین گفت: سند تحول یک نقشه راه برای آموزش و پرورش بوده و یکی از کم نظیر ترین اسناد بالادستی است که در ابعاد مختلف راه را ترسیم کرده است.

وی افزود: تحول در محتوا یکی از برنامه های سند تحول بنیادین و یکی از مواردی است که کاملا مشهود بوده بمباران محتوا و حافظه مداری برای دانش آموزان است و کمتر الگوهای ایرانی و اسلامی مورد توجه است.

آموزش باید نیازهای دانش آموزان را تامین کند

بطحایی با اشاره به اینکه آموزش‌ها باید نیازهای اساسی دانش آموزان را تامین کند، تصریح کرد: شش زیر نظام برای سند تحول در نظر گرفته شده است و نقشه راهی که برای تحقق سند تاکنون داشتیم در حال آماده سازی لست.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه محوری از دیگر برنامه ها بوده و تحول تا زمانی که مدرسه کانون اصلی تعلیم و تربیت باید تحقق نخواهد یافت.

وی گفت: تفویض اختیار به مدارس، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و طراحی و تضمین نظام سنجش کیفیت از برنامه های در دستور کار آموزش و پرورش است و اگر توفیق لازم را برای این برنامه ها داشته باشیم، سایر کارها را در مرحله اجرا قرار می دهیم.

اجرای طرح رتبه بندی از اوایل سال 97

بطحایی در مورد رتبه بندی معلمان بیان کرد: اواخر امسال یا اوایل سال ۹۷ دستورالعمل جدید رتبه بندی تدوین خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه توسعه یافتگی پایدار به کرات در سخنرانی های مسئولان کشور مطرح شده است، گفت: ارتقای منزلت معلمان طی مدت کوتاه تحقق نیافته و صرفا هم منابع مالی راه چاره آن نیست.

وی ادامه داد: امروزه معلم دارای کمترین اختیار است و قدرت انتخاب و تصمیم گیری ندارد بنابراین مولفه های مختلفی را برای رفع این مشکل طراحی کردیم.

بطحایی گفت: در شایسته‌سالاری مدیران مدرسه برنامه‌ای را در مرحله اجرا در آورده و بر اساس این کار از خرداد سال آینده انتخاب مدیران براساس نتایج این سامانه است.

تلاش برای کاهش تدریجی فاصله حقوقی بازنشستگان و شاغلان

وزیر آموزش و پرورش در خصوص رسیدگی به وضع معلمان بازنشسته اظهار کرد: وضع قوانین از اختیار وزیر آموزش و پرورش خارج است اما با توجه به خانواده یک میلیون و ۷۰۰هزار نفری آموزش و پرورش می‌تواند لایحه‌ای را برای بهبود شرایط به مجلس ببرد.

وی با اشاره به اینکه وضع معلمان بازنشسته شرایط مناسبی را ندارد، گفت: دولت سعی کرده در بودجه ۹۷ همچنین برنامه ششم به تدریج فاصله بین حقوق بازنشستگان و شاغلان کاهش پیدا می کند.

بطحایی در مورد تعیین بودجه سال ۹۷ یا اشاره به اینکه حدود ۱۰درصد بودجه تمامی دستگاه ها افزایش می یابد بیان کرد: در شرایط فعلی بخش مربوط به تبصره های بودجه تمام شده است.

وزیر آموزش و پرورش در مورد عدالت آموزشی و وضع عمرانی فضاهای آموزشی عنوان کرد: برای مناطقی که میانگین سرانه به دانش‌آموز فاصله دارد، تمرکز بیشتری داشته تا به میانگین نزدیک شود.

وی در خصوص اقدامات پرورشی تصریح کرد: آموزش و پرورش به عنوان یک از نهادهای موثر در امر تعلیم و تربیت برنامه های متعددی در نظر دارد از جمله اینکه در حوزه آسیب های اجتماعی سه برنامه داریم.

بطحایی به شبکه ملی آموزش و پرورش اشاره داشت و گفت: این شبکه تعاملی بین آموزش و خانواده برقرار می‌کند تا در حوزه های تعلیم و تربیت و آسیب‌های اجتماعی ارتباط لازم بین طرفین برقرار باشد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص بکارگیری بازنشستگان گفت: طی آخرین مصوبه مجلس این بکارگیری تابع مصوبه اخیر است و بازنشستگانی که دعوت به کار می‌شوند عمدتا جز نیروهای ایثارگر و مقامات مشمول ماده ۷۱قانون مدیریت خدمات کشوری هستند که در رده معاونان وزیر و مشاوران وزیر بوده که تعداد زیادی هم ندارند.

بطحایی در مورد مساله کنکور و استرس ناشی از آن برای دانش آموزان گفت: آسیب شناسی کنکور در یک کارگروه بررسی می شود همچنین نحوه و شیوه برگزاری کنکور باید تغییر کند. مهم ترین اقدام تغییر رویه ای بوده که نیازمند همت است اما نباید این کار را هیجانی پیش ببریم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بخشی از آموزش ها به سمت تجاری شدن رفتند و حدف نشدن کنکور به دلیل منفعت بردن برخی از این شیوه است در حالی که مسئولان و کارشناسان آموزشی به این شیوه برگزاری معترض هستند.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش علی رغم تمامی مضایقه آینده روشنی را دارد، یادآور شد: معلمان یکی از شریف ترین و ممتازترین نیروهای کار هستند و برای آینده روشن با وجود این ظرفیت ها نیازمند صبوری هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار