گفتگوی پانا با رئیس مرکز تحقیقات ایدز :

تخمین وجود60هزارنفر مبتلا به ایدز درایران/افزایش آمار زنان مبتلا بهHIV

رئیس مرکز تحقیقات ایدز از افزایش آمار زنان مبتلا به ایدز خبر داد و گفت: از بین 36 هزار مبتلا به ایدز 16 درصد را زنان و 84 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

کد مطلب: ۶۸۸۸۹۵
لینک کوتاه کپی شد

مینو محرز در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، درخصوص آخرین وضعیت بیماریHIV (ایدز) در کشور اظهارداشت: شیوع بیماری ایدز در گروه‌هایی است که به عنوان جمعیت کلیدی از آن‌ها یاد می‌کنیم که این گروه ها شامل معتادان تزریقی، زنان آسیب‌پذیر و مردان همجنس باز هستند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به موج‌های شیوع بیماری ایدز در چند دهه اخیر گفت: در کشور شاهد چند موج از شیوع این بیماری بودیم. در دهه 60 شیوع ایدز از طریق خون آلوده بود که بیماران هموفیلی بیشترین گروه درگیر بودند اما هم‌اکنون با پیشرفتی که در حوزه پزشکی صورت گرفته است نگرانی از این بابت وجود ندارد. در دهه 70 که آمار معتادان تزریقی رو به افزایش بود، بیماری ایدز در میان این گروه شیوع پیدا کرد، آمار معتادان دارای HIV بین 25 تا 30 درصد بود و با اجرای برنامه کاهش آسیب دولت این میزان به 15 درصد رسید و هم‌اکنون حدود 13 درصد است.

روابط جنسی عامل شیوع ایدز

محرز در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه آمارهای بیماری ایدز مربوط به سال‌های گذشته است هنوز بیشترین گروه‌هایی که مبتلا به این بیماری هستند، افراد دارای سابقه اعتیاد تزریقی هستند. البته طبق آمارهای سالانه شیوع بیماری ایدز به سمت روابط جنسی پیش می‌رود.

36 هزار نفر مبتلابه ایدز هستند

وی همچنین درباره آخرین آمار ابتلا به این بیماری در کشور نیز گفت: بر اساس آمار ثبت شده وزارت بهداشت حدود 36 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند ولی آمار تخمینی ما حدود 66 هزار مبتلا است. در واقع حدود 30 هزار مبتلا به ایدز وجود دارد که این افراد یا از بیماری خود مطلع نیستند و یا اینکه مطلع هستند اما اقدامی برای درمان نکرده‌اند که باید این افراد را تشویق به انجام تست و فرایند درمان کرد.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به پروتکل جدید وزارت بهداشت در رابطه با بیماری ایدز گفت: در پروتکلی که سازمان بهداشت جهانی تعریف کرده و وزارت بهداشت نیز این پروتکل را در تابستان سال جاری تبیین کرده، تشخیص بیماری ایدز مساوی با درمان است و درمان هم علاوه بر اینکه باعث افزایش طول عمر بیماران می‌شود، میزان انتقال را نیز کاهش می‌دهد.

افزایش آمار زنان مبتلا به بیماری ایدز

وی همچنین با اشاره به افزایش آمار زنان مبتلا به بیماری ایدز بیان کرد: بر اساس آمارهای مربوط به سال 2010 حدود 5 درصد زنان مبتلا به این بیماری بودند اما هر ساله درصد زنان مبتلا افزایش یافته به‌طوری که هم‌اکنون از بین 36 هزار مبتلا به ایدز 16 درصد را زنان و 84 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

30 هزار نفر جمعیت پنهان مبتلا به ایدز در کشور

محرز در ادامه درخصوص جمعیت پنهان مبتلا به ایدز گفت: همانطور که گفته شد 30 هزار نفر از مبتلایان از بیماری خود مطلع نیستند که باید برای ارجاع به مراکز مشاوره تشویق شوند تا آمار آن ها ثبت شده و تحت درمان قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: با سیستم درمان بیماری ایدز که در کشور دنبال می‌شود، عمر مبتلایان طبیعی خواهد بود چرا که HIV یک بیماری مزمن است و در فرایند درمان بیماران اقدامات موثری انجام می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای کنترل بیماری ایدز موضوعی چندوجهی است، تأکید کرد: در این فرایند فقط وزارت بهداشت متولی نیست بلکه وزارت آموزش و پروش به عنوان نهادی آموزشی و تربیتی، وزارت کشور، هلال احمر، سازمان زندان ها، صدا و سیما و رسانه‌ها دخیل هستند. بنابراین بیماری ایدز موضوعی تک بعدی نیست و ابعاد مختلفی از جمله جسمانی، روانی و اجتماعی دارد که باید به آن پرداخته شود.

محرز با بیان اینکه اقدامات وزارت بهداشت در رابطه با پیشگیری و کنترل بیماری ایدز تاکنون موثر بوده است، گفت: اقدامات خوبی در این راستا شکل گرفته و وزارت بهداشت تغییرات لازم در زمینه درمان این بیماری را انجام داده و این تغییرات طبق استانداردهای جهانی صورت گرفته است. از طرفی مراکزی که در زمینه ایدز خدمات ارائه می‌دهند افزایش یافته و کیفیت این خدمات نیز بهبود یافته است.

وی تصریح کرد: از سوی مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کشور خدماتی ارائه می‌شود و افرادی که مراجعه می‌کنند آزمایش رایگان می‌دهند و خدمات درمان به صورت رایگان به آن‌ها ارائه می‌شود. علاوه بر این مراکزی برای زنان آسیب‌پذیر وجود دارد که این افراد مراجعه کرده و خدمات بهداشتی دریافت می‌کنند.

محرز اضافه کرد: در مراکزی که وجود دارد سرنگ و سوزن یکبار مصرف و بسته‌های بهداشتی برای معتادان مبتلا به ایدز ارائه می‌شود. همچنین یکی دیگر از اقداماتی که صورت گرفته راه‌اندازی کلینیک‌های سیار برای زنان آسیب‌پذیر است که در این مراکز خدمات معاینه زنان و زایمان، تست رایگان بیماری ایدز و خدمات بهداشتی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت و سازمان زندان ها نیز توضیح داد: سازمان زندان‌ها نیز اقداماتی را انجام می‌دهد و در کلینیک‌های موجود در زندان خدمات مربوط به انجام تست و درمان ارائه می‌شود. این اقدامات از طریق وزارت بهداشت در سازمان زندان ها انجام می شود.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز خاطرنشان کرد: اقدامات بسیاری در رابطه با تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ایدز در کشور صورت گرفته اما این اقدامات کافی نیست و باید بیشتر شود. ما به آموزش در سطح جامعه نیاز داریم که در این راستا نقش رسانه ها در پیشگیری و کنترل بیماری ایدز بسیار اهمیت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار