سازمان ملل متحد ابطال همه پرسی کردستان عراق را تأیید کرد

هیأت یاری رسانی سازمان ملل متحد در عراق (یونامی) رأی مورخ 20 نوامبر (29 آبان) دادگاه عالی فدرال عراق در خصوص همه‌پرسی استقلال کردستان را تأیید می‌کند.

کد مطلب: ۶۸۶۲۲۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، در این رأی، دادگاه عالی فدرال تصریح کرد که همه‌پرسی مورخ 25 سپتامبر 2017 و هدف برگزاری آن، یعنی استقلال اقلیم کردستان عراق و سایر مناطق خارج از اقلیم، هیچ مبنایی در قانون اساسی نداشته و ناقض مفاد آن قانون است. از همین رو، بموجب تصمیم دادگاه عالی فدرال این همه پرسی غیرقانونی بوده و کلیه آثار و تبعات آن لغو می‌شود.

یونامی از مقامات اقلیم کردستان عراق می‌خواهد که رأی دیوان عالی فدرال و قانون اساسی را تأیید کرده و به آن احترام بگذارند.

یونامی همچنین بیانیه نخست وزیر جناب آقای عبادی را مورد توجه قرار داده و از همه طرف ها می‌خواهد که به قانون اساسی احترام بگذارند.

یونامی از دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان می‌خواهد که مذاکرات خود را بدون تأخیر بر مبنای قانون اساسی در خصوص همه موضوعات فیمابین دو دولت آغاز کنند. این گفتگوها می‌بایست شامل اقداماتی باشد که استقرار حاکمیت دولت فدرال بر گذرگاه های مرزی عراق واقع در اقلیم کردستان عراق و بازگشایی هر چه سریع‌تر فرودگاه‌های بین‌المللی اربیل و سلیمانیه بر روی پروازهای بین‌المللی را امکان‌پذیر می‌سازد. همچنین حصول توافق بر سر سهم مناسب اقلیم کردستان از بودجه فدرال، پرداخت حقوق کارکنان و مدیریت صادرات نفت از اهمیت برخوردار است.

یونامی همچنین خواستار آن است که به همه اعضای پارلمان از اقلیم کردستان امکان داده شود که بلافاصله به مجلس نمایندگان بازگردند، در مباحثات شرکت کنند و بتوانند بطور کامل در جلسات، بخصوص جلسات مربوط به قانون بودجه، مشارکت نمایند.

در عین حال، یونامی تداوم سازوکارهای هماهنگی بین دولتی در سطح بالا در موضوعات نظامی و امنیتی به منظور پیشگیری از خشونت و درگیری های بیشتر را تشویق می کند. یونامی بر مخالفت خود با تهدید به استفاده از زور، بیانیه‌های تحریک آمیز یا اعمال نزاع جویانه، بخصوص در زمانی که راه حلی بر مبنای احترام به قانون اساسی برای موضوع همه پرسی یافت شده است، تاکید می کند.

یونامی نقش محوری که دادگاه عالی فدرال در این خصوص ایفا کرده است را مورد تحسین قرار می دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار