سنجش صلاحیت حرفه‌ای؛ حلقه مفقوده برای استخدام رسمی معلمان حق‌التدریس

استخدام معلمان حق‌التدریس به مساله‌ای پیچیده تبدیل شده که نباید در این میان رعایت صلاحیت حرفه‌ای افراد نادیده گرفته شود.

کد مطلب: ۶۸۴۹۳۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا، 11 مهرماه امسال بود که کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی توسط نمایندگان مردم در مجلس به تصویب رسید؛ طرحی که از همان نخستین روزهای اعلام سر و صدای زیادی به پا و کلاف سردرگم شرایط معلمان را پیچیده تر کرده است چراکه اظهارنظرهای مخالف و موافقی بسیاری را در سطوح مختلف به دنبال داشت و هنوز دستیابی به راهکاری قطعی برای این مساله اتفاق نیفتاده است.

حال باید دید با وجود شرایط نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش و کمبودهایی که در برخی مناطق آموزشی از جهت نیروی انسانی وجود دارد، آیا چاره‌ای اندیشیده می‌شود تا معلمان حق‌التدریس که امروزه هم درد بوده و هم درمان در این میان متضرر نشوند.

چالش آموزش‌وپرورش و مجلس بر سر معلمان به کجا می‌رسد؟

اکنون وزارت آموزش‌و‌پرورش مطابق ماده (۸) و (۹) قانون تعیین تکلیف نیروهای مورد نیاز خود را سالیانه از طریق دانشگاه فرهنگیان و برگزاری آزمون‌های استخدامی جذب می‌کند که این مساله ضمن فراهم آمدن بستری مناسب برای آموزش صلاحیت‌های حرفه‌ای از تحمیل بار مالی به این وزراتخانه عریض و طویل جلوگیری می‌کند اما به میان آمدن الحاق یک ماده به قانون استخدام حق التدریسی‌ها، آموزش‌وپرورش و به تبع آن دولت را تحت فشار مالی قرار می‌دهد.

از طرفی طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموز‌ش‌وپرورش با اصلاحات و الحاقات بعدی در سال گذشته دولت را مکلف کرده است که حداکثر ظرف مدت یک سال کلیه نیروهای حق‌التدریس مشمول قانون الحاق یک تبصره به ماده (۱۷) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش‌وپرورش مصوب ۲۸/۵/۱۳۹۴ و قانون اصلاح تبصره «۱۰» ماده (۱۷) قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش‌وپرورش مصوب ۳/۶/۱۳۹۵ را همراه با طی دوره های آموزشی، بدون نیاز به شرکت در آزمون به استخدام آموزش‌وپرورش درآورد.

صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان را فراموش نکنیم

در سند تحول بنیادین به صلاحیت حرفه‌ای معلمان اشاره شده و با توجه به اینکه تمامی برنامه‌های آموزش‌وپرورش بر محور اجرای این سند می‌چرخد بنابراین توجه به این ویژگی در بکارگیری معلمان مثبت خواهد بود.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در مورد تامین نیروی انسانی عقیده دارد که باید اجازه دهند نیروهای واجد شرایط در یک فرایند کاملاً علمی و از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش‌وپرورش شوند تا بتوانند بار سنگین تحول‌آفرینی را بر مبنای سند تحول بر دوش گیرند و با توجه به نقش نیروی انسانی در فرایند تعلیم و تربیت و ضرورت دارا بودن ویژگی‌ها و شایستگی‌های خاص برای حضور در سر کلاس درس و با عنایت به اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که دغدغه فراوان رهبر معظم انقلاب و سایر مسئولان است، از ریاست مجلس شورای اسلامی و نمایندگان درخواست دارد تا این طرح را متوقف کنند.

ذره بین مسئولان برای بررسی طرح استخدامی

از سال ۱۳۸۸ تا کنون ۶ مورد قانون الحاق تبصره و ماده، دو مورد قانون تفسیر و یک قانون اصلاح تبصره به قانون مذکور اضافه شده است و اکنون 121 هزار نفر مشمول طرح هستند که 65 درصد ظرفیت جذب معلم در برنامه ششم توسعه (185 هزار نفر حداکثر سهمیه استخدام تا سال 1399) را دارند و 94 درصد افراد مشمول طرح، خانم هستند.

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس استخدام معلمان حق‌التدریس را نیازمند بررسی‌هایی دانست و اظهار کرد: با توجه به تعداد بالای افراد برای استخدام و این مساله که دولت توان استخدامی تمام این افراد را ندارد بنابراین باید برای افرادی که تجربه بیشتری داشته و اولویت استخدام دارند با روش‌هایی مختلفی مانند برگزاری آزمون استخدامی جداگانه چاره‌ای اندیشید.

میرحمایت سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با توجه به برگزاری جلسه 23 آبان ماه خبر از برگزاری آزمون برای مشمولان طرح استخدامی داد که چگونگی اجرای آن به عهده سازمان سنجش خواهد بود اما از سوی سازمان اداری استخدامی کشور تعیین می شود.

حال مساله استخدام معلمان حق‌التدریس با وجود تمامی این اظهارنظرها و شرایط حاکم بر آموزش‌وپرورش از نظر نیروی انسانی و کمبودهای موجود نیازمند راه حلی هوشمندانه است تا ضمن تامین نیرو از تحمیل هزینه اضافی بر این وزارتخانه جلوگیری شود و معلمانی با صلاحیت حرفه‌ای انتخاب شوند.

اکنون با وجود حجم عظیمی از معلمان حق‌التدریس وجود دوره‌هایی براساس استانداردهای معلمی در دانشگاه فرهنگیان برای استخدام افراد موجه از نظر حرفه‌ای ضروری به نظر می‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار