در گفتگو با یک جامعه شناس مطرح شد ؛

دلایل افزایش خشونت و پرخاشگری در دختران /راهکارهای کنترل خشم

یک جامعه شناس دلایل افزایش خشونت در دختران را تشریح کرد.

کد مطلب: ۶۸۳۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد

لیلا ارشد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا درباره افزایش خشونت در جوانان گفت: افزایش خشونت یک دلیل مشخص ندارد و موضوعی که خیلی جای خالی آن در سیستم تربیتی ما وجود دارد، نبود آموزش های لازم در انتقال مهارت های اجتماعی از طرف والدین به فرزندان است. ما باید ابزاری را برای فرزندانمان فراهم کنیم که در برخورد با مسایل متفاوت بدانند باید چه رفتاری داشته باشند.

ارشد در رابطه با تاثیر تناقض های آموزشی در خانواده و مدرسه در افزایش خشونت های کودکان گفت:انسان را اگر موجودی همه جانبه ببینیم قطعا تناقض هایی که در خانوداده و مدرسه وجود دارد که می تواند در افزایش خشونت فرد تاثیر گذار باشد. اختلافات بین خانواده نیز از دیگر موارد تاثیر گذار در افزایش خشونت در کودکان می باشد.

وی افزود: والدین شیوه های والدی را آموزش ندیده اند. زمانی که والدین نسبت به وظایف خود آگاه نباشند، نمی توانند مهارت های لازم را به فرزندانشان دهند. در کشوری مثل کشور ایران کودکان و نوجوانان مهارت های لازم زندگی را در خانواده و از پدر و مادرشان می آموزند.

ارشد در ادامه درباره راهکارهای پیشگیری از افزایش خشونت ها گفت: دو نوع پیشگیری وجود دارد. پیشگیری نوع اول، آموزش مهارتی است که در زندگی کودک بسیار کاربرد دارد؛ مهارت تصمیم گیری، مهارت ارتباط بین فردی، مهارت مسولیت پذیری، مهارت کنترل خشم، مهارت برقراری ارتباط درست با هم جنس و غیر هم جنس و هم سن و غیر هم سن و دیگر مهارت هایی این چنینی که در تمامی مراحل زندگی فرد کاربرد دارد.

وی ادامه داد: وقتی این آموزش ها را به کودکان ارایه نمی دهیم چطور توقع داریم کودک بتواند درست بر خورد کند؟ پیشگیری نوع دوم، نیاز به مددکار است؛ کودکی که در مدرسه منزوی است و یا رفتارهای پرخاشگرانه دارد باید بدانیم در چه خانواده ای رشد پیدا کرده، نحوه تربیتش چگونه بوده، با دانستن این موارد مددکار می تواند به کودک کمک کند.

این مددکار اجتماعی با تاکید بر نقش خانواده در افزایش روند خشونت کودکان گفت: خانواده در افزایش خشونت کودکان نقش بسیار موثری دارد. والدین نا آگاه، نمی دانند چطور باید با فرزندشان رفتار کنند، این نا آگاهی باعث آسیب رساندن به کودک می شود. با رفتار های نادرستی که فکر می کنند درست است و آن را شیوه تربیتی می دانند. در قوانین داریم تنبیه به قدر کفایت برای تربیت فرزند لازم است و این اجازه به پدر داده می شود. این قانون کاملا اشتباه است تنبیه در هر خانوادای متفاوت است. در یک خانواده با نگاه کردن این کار انجام می شودو در خانواده ای دیگر با داغ کردن دست بچه .

وی به افزایش خشونت در دختران اشاره کرد و ادامه داد: خشونت در جامعه بیشتر در مردان و پسران است، اما در دختران به نسبت گذشته افزایش پیدا کرده است. خشونت در تمام سنین وجود دارد، فقط میزان آن متفاوت است. این رفتار ها اگر کنترل نشود زندگی فرد را مورد هجوم قرار می دهد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار