در راستاي توسعه برنامه‌هاي آموزشي ايمني راه و سفر؛

انعقادتفاهم‌نامه همكاري كانون جهانگردي و اتومبيلر‌اني و آموزش ‌و پرورش

كانون جهانگردي و اتومبيلر‌اني جمهوري اسلامي ايران و وزارت آموزش‌ و‌ پرورش، با هدف ارائه آموزش‌هاي ترافيكي به معلمان و دانش‌آموزان دوره ي ابتدايي، سه‌شنبه 9 آبان ماه، تفاهم‌نامه همكاري‌هاي مشترك امضاء كردند.

کد مطلب: ۶۷۹۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش پانا، اين تفاهم‌نامه با حضور رضوان حكيم‌زاده، معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش ‌و ‌پرورش، مرتضي حاجي و ابوالحسن محتشمي اعضاي هيأت مديره، عبدالناصر پورمهران، سرپرست كانون جهانگردي و اتومبيلراني و جمعي از مسئولان دستگاه‌هاي فعال در حوزه ايمني راه و سفر از جمله جمعيت طرفداران ايمني راه‌ها امضا شد.
در اين نشست مرتضي حاجي، مهم‌ترين هدف امضاي اين تفاهم‌نامه را گسترش آموزش همگاني و آشنايي كودكان و دانش‌ آموزان با مسائل ايمني و چگونگي تردد در جاده‌ها عنوان كرد و گفت: هر ساله آمارهاي نگران كننده‌اي از تصادفات جاده‌اي و تعداد مجروحان و كشته‌شدگان سوانح رانندگي در كشور منتشر مي‌شود كه بخشي از آنها را كودكان و دانش‌آموزان تشكيل مي‌دهند.
عضو هيأت مديره كانون جهانگردي و اتومبيلراني، افزود: با توجه به اين آمارها، همه ما بايد در خصوص ايمني جاده‌ها و آموزش فرهنگ رانندگي و سفر ايمن احساس مسئوليت و تكليف كنيم.
وي با اشاره به برخي بندهاي اساسنامه كانون جهانگردي و اتومبيلراني يادآور شد: طبق بندهايي از اين اساسنامه، آموزش در حوزه فرهنگ رانندگي و ايمني سفر را در سال‌هاي اخير آغاز كرده‌ايم. از آنجايي كه كانون يك موسسه غيردولتي محسوب مي‌شود، مي‌توان اين نهاد را به عنوان سخنگوي رانندگان، مسافران و ترددكنندگان در جاده‌ها و محورهاي مواصلاتي معرفي كرد كه با اجراي ويژه‌برنامه‌هاي مختلف، به دنبال فرهنگ‌سازي و آموزش است.
حاجي در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: تلاش زيادي شده است تا اين آموزش‌ها گسترش يابد و در همين رابطه از طريق رايزني با بخش‌هاي دولتي اعم از سازمان راهداري وزارت راه، پليس راهور ناجا و... جلسات متعددي برگزار و همكاري‌هاي موثري آغاز شده است تا بتوانيم به ترويج فرهنگ صحيح رانندگي و آموزش در اين حوزه بپردازيم.
وي به تشكيل شوراي ايمني سفر در كانون جهانگردي و اتومبيلراني اشاره كرد و گفت: جمع‌بندي اين شورا كه از افراد متخصص تشكيل شده اين است كه اگر بر روي آموزش و فرهنگ‌سازي تمركز كنيم بسياري از مشكلات حوزه خودرويي و سفر را مي‌توان با آموزش رفع و حل كرد.
حاجي ادامه داد: از اين رو مبناي آموزشي را از مقطع ابتدايي كه پايه شكل‌گيري رفتارها و فرهنگ اجتماعي در آن گذاشته مي‌شود، شروع كرديم و در همين راستا اين تفاهم‌نامه را با آموزش و پرورش امضا كرديم.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه بلافاصله پس از امضاي تفاهم نامه كارگروه مشتركي براي اجرايي شدن هرچه سريعتر بندهاي اين سند تشكيل شود.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش ‌و پرورش نيز در اين مراسم گفت: تفاهم‌نامه مشترك كانون جهانگردي و اتومبيلراني و وزارت آموزش ‌و پرورش يك تفاهم‌نامه ارزشمند و كاربردي است كه هدف اصلي‌اش مي‌تواند آموزش بهتر زيستن كودكان اين سرزمين و سرآغازي براي تقويت همكاري‌هاي وزارت آموزش و پرورش با ساير دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي باشد.
حكيم زاده در ادامه به آمار سوانح جاده‌اي در كشور اشاره كرد و افزود: هر ساله تعداد زيادي از معلمان و دانش‌آموزان در سوانح جاده‌اي جان خود را از دست مي‌دهند. اين سوانح گاه در مناطق محروم به ويژه در استان‌هاي شمالي كه مدارس در حاشيه جاده‌ها احداث شده است، اتفاق مي‌افتد.
اين مقام مسئول ادامه داد: شايد يكي از علت‌هاي مهم وقوع اين اتفاقات ناگوار، اين باشد كه آموزش‌هاي هدفمند در خصوص تردد ايمن، كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
حكيم‌زاده با اشاره به نقش آموزش از سنين كودكي و ماندگاري آن در افراد گفت: خوشحالم كه اين تفاهم‌نامه و آموزش‌هاي لازم از مقطع ابتدايي آغاز مهارت‌هاي ترافيكي از سنين كودكي به دانش‌آموزان آموزش داده مي‌شود.
معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌هاي خود با تأكيد بر عزم جدي دو طرف براي اجرايي شدن مفاد اين تفاهم‌نامه افزود: با امضاي اين تفاهم‌نامه كانون جهانگردي و اتومبيلر‌اني و وزارت آموزش ‌و ‌پرورش تلاش مي‌كنند تا آموزش‌ها به صورت نظام‌مند به مربيان و كودكان منتقل مي‌شود و حتي لازم است برخي از آموزش‌ها از دوران پيش دبستاني و دبستاني از سوي كودكان فراگرفته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار