نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل:

عزت و عقلانیت در اشعار شعرا باید موج بزند

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: در اشعار شعرا باید عزت، حماسه و عقلانیت موج بزند چرا که وجود چنین مبانی، کربلا را برای همیشه ماندگار کرده است.

کد مطلب: ۶۷۹۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا استان اردبیل، آیت‌الله سید حسن عاملی در آئین اختتامیه هفتمین کنگره شعر عاشورایی و دفاع مقدس در اردبیل اظهار کرد: کار شاعران و مداحان از آنجا دارای اهمیت است که می خواهند با قلم رسا و بیان صریح خود تراث ارزشمند 1400 ساله را معرفی و به دنیا بشناسانند .

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که اشک برای امام حسین(ع) در حکم خاموش کردن آتش دوزخ است ضرورت دارد در مبانی و سرودن اشعار به گونه ای عمل شود تا بتوان ابعاد مختلف حادثه کربلا را بازگو کرده و مخاطبان را به معرفت واقعی در این زمینه رساند .

امام جمعه اردبیل شخصیت جامع و ثروت عظیم قیام امام حسین را به عنوان یک اصالت تاریخی و جهانی یادآور شد و افزود: حساس ترین کار که در بیان آموزه های دینی و ایجاد فضای سالم تربیتی بسیار موثر و نقش آفرین است بیان مطالب به معنای واقعی در قالب اشعار و ابیات فاخر و ارزشمند است که می تواند قدرت واقعی نفوذ در اذهان و افکار را به خوبی تبیین کند .

عاملی هدف امام حسین(ع) را از قیام واقعی معرفی رهبریت صالح در جامعه در برابر قدرت های اهریمنی و شیطانی توصیف کرد و بیان داشت: آن حضرت برای رهبری صالح قیام کرده و باید در تبیین معرفت و حقیقت مکتب حسین حرکتی را انجام داد تا مبادا عده ای فکر کنند که امام حسین در سال 61 دفن شده و یا به دید عتیقه ای و تاریخی به این شخصیت نگریسته شود.

و ی هدف امام حسین(ع) را در کنار ایجاد رهبری صالح در جامعه توجه به اصل آزادگی، حریت و عزت خواند و تصریح کرد: نباید آرمان بی نظیر امام حسین(ع) را که الگویی جهانی برای بشریت امروز و نسل های فرداست بخواهیم با برخی مفاهیم و مبانی سطح پائین و سبک معرفی کرده و یا در انتقال آن به نسل های بعد قصور کنیم .

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری کار شعرا و مداحان را در این زمینه حساس و خطیر توصیف کرد و گفت: دشمنان ما مداحی مرثیه سرایان و اشعار شعرای ما را زیر ذره بین برده اند تا به نوعی با خرده گیری و ایرادگیری به این اشعار سعی کنند به اصول حقیقی جامعه اسلامی خدشه و ضربه وارد کنند در حالی که بسیاری از جوامع بشری و حتی کشورهای همسایه ما به درستی فهمیده اند که بعد از 1400 سال حقیقت کلام و راه شیعه در مبانی خلافت و حکومت به عنوان یکی از اصلی ترین و اساسی ترین پایه های دین دارای ارزش و جایگاه خاصی بوده به طوری که بشریت امروز به معنای واقعی از خلا دینی و اعتقادی رنج می برد .

عاملی تصریح کرد: ما باید به ثروت عظیم عشق و وفاداری به اهل بیت افتخار کنیم چرا که عقلانیت در سخنان معصومان ما موج می زند و مداحان و شعرای ما نیز با الهام از چنین شخصیت های وارسته سعی کنند با شعر ناب خود آبروی اسلام و عزت جهان بشریت را حفظ کنند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل ادامه داد: شاعران در طول تاریخ در برابر ظلم و تعدی حساس بودند و همواره سعی کردند با اشعار و قلم نافذ خود حقیقت را به مردم تبیین کنند و شایسته است شعرا، مداحان و حتی علما و روحانیون ما به دور از غلو و برخی آفت های شعر و مداحی و خطبه خوانی سعی کنند حقیقت را با عقلانیت تبیین و زمینه استهزا را فراهم نیاورند .

عاملی اظهار داشت: باید در شعر شعرا عزت و حماسه و عقلانیت موج بزند چرا که عنصر حقیقی و ماندگار کربلا در عزت بی نظیری است که برای همیشه تاریخ باقی مانده است .

وی فکر امام حسین (ع) را یک فکر سازنده و ماندگار به عنوان عنصر گمشده بشریت توصیف کرد و ابراز داشت: به هیچ وجه نباید این مسیر عزتمند را با عناصر ذلت بخش نشان داده و یا بازگو کنیم .

امام جمعه اردبیل به مداحان و شعرا و روضه خوانان توصیه کرد؛ تا با رفتاری معقول و منطقی سعی کنند ثروت عظیم 1400 سال اسلام و شیعه را با وزانت شعر و مضامین عالی حفظ کرده و همچون دوئل و کمیل شاعران صدر اسلام سعی در برجسته کردن عناصر عزت آفرین جهان اسلام داشته باشند .

عاملی اظهار امیدواری کرد؛ برگزاری چنین کنگره هایی زمینه ای را فراهم آورد تا شعرا با مضامین عشق به اهل بیت و همچنین بیان جایگاه والای ولایت و حقیقت انقلاب اسلامی به عنوان نهضتی که بر پایه عاشورا بنا شده است سعی کنند تا با شعر و مداحی فاخر بهترین و زیباترین عناصر و پیام را به دنیا منتقل کنند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار