در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

وضعیت قرمز "بحران آب" در فارس/خشکی6 تالاب در این استان

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه بحران آب کشور ناشی از خشکسالی تفکر مدیریتی است، گفت: استان فارس بدترین وضعیت را از لحاظ کم آبی در کشور دارد.

کد مطلب: ۶۷۸۰۸۴
لینک کوتاه کپی شد

محمد درویش در گفت و گو با خبرنگار پانا، با اشاره به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره بحران کم آبی در کشور اظهارداشت: وقتی کسی ادعا می کند که وضعیت آب بحرانی است، باید در رفتار، برنامه ها و عملکرد خود نیز نشان دهد که وضعیت آب بحرانی است.

چرایی بحرانی بودن وضعیت آب در کشور

عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور درخصوص چرایی بحرانی بودن وضعیت آب گفت: وضعیت آب بحرانی شد، به این خاطر اینکه اجازه دادیم تا هزار سد در کشور ساخته شود و این سدها استفاده بی رویه از سفره های زیرزمینی را تسهیل کردند. خشک شدن تالاب ها در پایین دست تسهیل شد. اجازه دادیم در دریچه سدها موتور پمب قرار دهند. دامنه های پرشیب را به اراضی کشاورزی تبدیل کردیم.

وی ادامه داد: رییس سازمان محیط زیست می گوید بحران آب داریم چرا از سد شفارود دفاع می کند؟ چرا از طرح انتقال آب خزر به سمنان دفاع می کند؟ چرا از طرح انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه حمایت می کند؟ خود این موارد بر طبل غلبه تفکر سازه ای در مدیریت آب می کوبد. باید با دیده تردید به این تفکر نگاه کرد.

درویش خاطرنشان کرد: کشور دچار بحران آب ناشی از خشکسالی مدیریتی است. بحران آب ناشی از تفکری است که به جای آنکه مملکت را به سمت کاهش وابستگی معیشتی به منابع آب و خاک ببرد به سمت استقرار صنایع پر مصرف برده است.

مدیرکل سابق دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: کشاورزی پرمصرف رونق پیدا کرده و اجازه ندادند تا کشاورزی، ارتقای نرم افزاری پیدا کند. اجازه ندادند به سمت تولید محصولات ثانویه برویم و استحصال انرژی های نو در کشور راه اندازی شود. اینها بلایی بوده که سبب شده تا سفره های زیرزمینی کشور خالی شود.

تراز منفی کم آبی فارس 2.3 دهم میلیارد متر مکعب است

وی بدترین وضعیت کم آبی کشور را در استان فارس اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تراز منفی کم آبی در استان فارس 2.3 دهم میلیارد متر مکعب است و در این استان تمام تالاب ها خشک شده به طوری که دریاچه کافتر، پریشان، ارژن، کمجان و بختگان،تشک، خشک شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار