معاون آموزش متوسطه اداره کل در کاشمر؛

اگرفکر می‌کنندآموزش و پرورش بدون مشارکت اداره می‌شود اشتباه فکرمی کنند

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش وپرورش خراسان رضوی در جلسه توجیهی مدیران مدارس کاشمر؛ مدیران محور اصلی در آموزش و پرورش هستندویدر ادامه افزود کسانی که فکر می‌کنند آموزش و پرورش بدون مشارکت افراد و سایر عوامل برون و درون سازمانی اداره می‌شود اشتباه فکر می‌کنند.

کد مطلب: ۶۷۵۰۱۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگارپانا ازخراسان رضوی، رضا صابری معاون آموزش متوسطه اداره کل خراسان رضوی در جلسه توجیهی مدیران مدارس آموزش و پرورش کاشمر که در محل سالن همایش‌های شهید شهابیان این شهرستان برگزار شد،تغییر در نگاه و نگرش را ضروری دانست و گفت: تا مدیران نخواهند هیچ تغییری در آموزش و پرورش اتفاق نخواهند افتاد.

وی با اعلام اینکه مدیران محور اصلی در آموزش و پرورش هستند، بیان کرد: کسانی که فکر می‌کنند آموزش و پرورش بدون مشارکت افراد و سایر عوامل برون و درون سازمانی اداره می‌شود اشتباه فکر می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان خراسان رضوي با اشاره به اینکه خانواده باید به این نتیجه برسد که وامدار آموزش و پرورش است، ریشه مشکلات جامعه را عدم نظم و انضباط دانست و گفت: نظم و انضباط به رفتار ما بستگی دارد و نیازی به اعتبار نیست.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش خراسان رضوی در سال گذشته کارنامه درخشانی را در کشور ارائه داده است، بیان کرد: اگر این کارنامه درخشان را داریم مرهون زحمات همه همکاران هستیم.


معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان‌رضوي گفت: متأسفانه دانش‌آموزان غیر از درس خواندن هیچ هنر دیگری ندارند.

صابری با بیان اینکه مسیر همه راه‌ها از دانشگاه عبور نمی‌کند، افزود: دانش‌آموزان باید در کنار درس خواندن مهارت زندگی کردن را هم فرا بگیرید.

صابری با اشاره به اینکه متأسفانه تعدادی بسیار اندکی از دانش‌آموزان با مهارت‌های زندگی آشنا نیستند، بیان کرد: مشکل اصلی جامعه دانش‌آموزی تنها گرفتن مدرک و نمره خوب است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان غیر از درس خواندن هیچ هنر دیگری نداشته و این موجب شده در این بخش ضعف داشته باشیم، افزود: باید دانش‌آموزان در ارتقاء توانمندی‌های خود تلاش کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان‌رضوي با اشاره به اینکه متأسفانه آسیب‌های اجتماعی در جامعه بسیار فراگیر شده است، اظهار کرد: اگر دانش‌آموزان نتوانند تاب‌آوری و مقاومت خود را بالا ببرند در آینده با شکست روبرو خواهند شد.

وی با اعلام اینکه گرفتن طاق در مدت‌زمان اندکی بعد از ازدواج را از مشکلات موجود در کانون‌های خانوادگی دانست و گفت: متأسفانه جوانان امروز توان مهارت با هم بودن و سختی کشیدن را ندارند.

- تراز نیروی انسانی مهم‌ترین مشکل در آموزش و پرورش

صابری در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل در آموزش و پرورش تراز نیروی انسانی است، گفت: کمبود فضای آموزشی، امکانات و منابعی که باید در این فضاها وجود داشته باشد از دیگر مشکلات موجود است.

وی با اشاره به اینکه ریشه تمامی این مشکلات را باید در نظام 3-3-6 جستجو کرد، افزود: وقتی نظام 3-3-6 در سطح کشور اجرا شد اولین ایرادی که برآن وارد بود اینکه به جای آماده کردن زیر ساخت‌ها ابتدا ساختار را تغییر دادیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان‌رضوي با اعلام اینکه هرچند کلاس‌های ابتدایی مضربی از پنج بودند اما به یک‌باره شش‌پایه شدند، عنوان کرد: این اقدام موجب شد به یک‌باره در سطح کشور به 150 هزار نفر از نیروهای جدید نیاز داشته باشیم درصورتی‌که فکر آن را نکرده بودیم.

وی با بیان اینکه وقتی از یک مقطع یک‌پایه کم کردیم 150 هزار نیروی مازاد را روی دست خود گذاشتیم، اظهار کرد: متأسفانه راه بازگشتی در این خصوص وجود ندارد.

صابری با اشاره به اینکه از نظام آموزش و پرورش رسمی در کشور 161 سال می‌گذرد، عنوان کرد: در این نظام آموزشی تاکنون تغییرات بسیاری را در پی داشته‌ایم.

وی با اعلام اینکه بسیاری از خروجی نظام آموزش و پرورش راضی نیستیم، بیان کرد: به خاطر اضافه کردن یک فضا در مقطع ابتدایی مجبور شدیم انباری، نمازخانه و زیر راه‌پله را تبدیل به‌کلاس درس کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوي با بیان اینکه همچنین براثر این تصمیم مجبور شدیم فضای غیراستاندارد ایجاد کرده و کلاس‌ها به صرف اینکه فضا نداریم را تیغه کنیم، افزود: متأسفانه نیامدیم ابتدا زیر ساخت‌ها را آماده کنیم سپس فضای آموزشی را تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه با این اقدام آسیب‌های بسیاری به بدنه آموزش و پرورش وارد کردیم، عنوان کرد: مجبور شدیم نیرویی که 25 سال در رشته‌های مختلف مقطع متوسطه سابقه تدریس داشته را به مقطع ابتدایی بفرستیم.

خراسان رضوی قطبی از نظام آموزشی کشور است

صابری با اعلام اینکه به همان نسبتی که از کمبود نیرو رنج می‌بریم از مازاد نیرو بیشتر رنج می‌بریم، گفت: وقتی موازنه نیروی انسانی به هم بخورد تا بخواهیم از این شرایط عبور کنیم چند سال نظام آموزشی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.


وی با بیان اینکه از سویی میلیاردها تومان اضافه‌کار برای کمبود نیرو پرداخت می‌کنیم و از سویی میلیاردها تومان حقوق می‌دهیم و مازاد نیرو داریم، بیان کرد: در حوزه نیروی انسانی دچار چالش‌های جدی هستیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان خراسان رضوي با اشاره به اینکه این چالش‌ها مربوط به‌کل کشور است، اظهار کرد: خراسان رضوی قطبی از نظام آموزشی کشور است.

وی جمعیت دانش‌آموزی استان خراسان را یک‌میلیون و دویست هزار نفر اعلام کرد و گفت: اکنون نزدیک به 100 هزار نفر پرسنل شاغل آموزشی داریم.

صابری با بیان اینکه مدیریت شرایط فعلی کار ساده‌ای نیست، بیان کرد: برای عبور از این مشکلات نیازمند همکاری همه مدیران و معلمان هستیم.

وی وضعیت تراز نیروی انسانی را در آموزش و پرورش نامناسب دانست و اظهار کرد: در 5 سال آینده اوج نیروی بازنشسته در آموزش و پرورش را خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار