رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

کتابهای درسی هر 5 سال باید تغییر کنند/عیب کتابها را مشفقانه بیان کنیم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با انتقاد از طولانی بودن ساعت درسی در مدارس کشور گفت:90 دقیقه درس و فقط 10 دقیقه زنگ تفریح یعنی خراب کردن سیستم اعصاب دانش آموز و معلم. ساعت درسی باید 45 دقیقه باشد زیرا بعد از آن دانش آموزی یاد نمی گیرد .

کد مطلب: ۶۷۰۳۲۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا؛ حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان امروز سه شنبه 11 مهر 96 در نشستی با نمایندگان رسانه ها با انتقاد از طولانی بودن ساعت کلاسها در مدارس اظهار کرد: ساعت درسی باید 45 دقیقه باشد. 90 دقیقه درس و فقط 10 دقیقه زنگ تفریح یعنی خراب کردن سیستم اعصاب دانش آموز و معلم. دیگر دانش آموز خسته و گرسنه است و چیزی یاد نمی گیرد .

وی با اشاره به انتقاداتی که از دستگاه تعلیم و تربیت وجود دارد گفت: برای ما نسخه فنلاند و ژاپن را می پیچند در حالیکه بهتر است همین نسخه خودمان را درست اجرا کنیم. آموزش وپرورش ما امروز همان شیر بی یال و دم و اشکم است. معلم تعلیم ندیده و بی تجربه، نبودن بودجه و نبودن تجهیزات همگی از موانعی هستند که ما را از رسیدن به نسخه مطلوب باز می دارند .

چرا معلم بی تجربه باید در دوره ابتدایی تدریس کند؟

محمدیان اشاره کرد: در استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش از یک طرف بحث اشتغال مطرح است و ازطرفی بهره برداری سیاسی از اشتغال تعدادی بیکار در سیستم آموزش و پرورش، در حالیکه آموزش و پرورش ما نیاز به نیروی حرفه ای دارد. خانواده ها هم می خواهند فرزندشان را معلم قوی و آموزش دیده تربیت کنند .

وی افزود: من معتقدم معلم باید در صدر بنشیند. کرامت معلم از فرهنگ دوستی و فرهیختگی آن جامعه حکایت دارد. اما معلم را باید حرفه ای بار بیاوریم. معلم باید رتبه بندی حرفه ای شود. آیا ممکن است دانشجوی سال اول پزشکی را برای درمان کودکان بگذارند؟ پس چرا معلم بی تجربه باید در دوره ابتدایی تدریس کند؟ دوره ابتدایی معلم حرفه ای می خواهد. متاسفانه مهارت در بسیاری زمینه ها کم است و انگیزه ها هم پایین آمده است .

حذف کنکور نزدیک شدن به سیاست چند تالیفی را در پی دارد

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست چند تالیفی در نظام تعلیم و تربیت گفت: اگر توانستیم خیمه و خرگاه کنکور را جمع کنیم یک قدم به سیاست چندتالیفی نزدیک شده ایم تا دانش و سواد واقعی دانش آموز را مورد سنجش قرار دهیم و گرنه جز حفظ طوطی وار مطالب حاصل ما نخواهد بود .

وی خاطرنشان کرد: حذف کامل کنکور و اجرای طرح شهاب دو لازمه اصلی رسیدن به روزی است که هر فرد در جایگاه واقعی خود قرار گیرد .

138 میلیون جلد کتاب چاپ کردیم

محمدیان با اشاره به تولید کتاب های درسی برای سال تحصیلی 96-97 اظهار داشت: امسال با وجود کاستی ها و مشکلاتی که داشتیم توانستیم کتابهای درسی پایه یازدهم را در پایه های نظری و فنی حرفه ای و کاردانش تدوین، چاپ و منتشر کنیم.امسال ۱۳۸ میلیون نسخه کتاب چاپ شد که تا امروز ۱۲۸ میلیون نسخه توزیع شده است . تا آخر مهر هم اجزای بسته های آموزشی مربوط به دانش آموزان از جمله سی دی ها و کتابهای گویا تولید خواهد شد که تا ۱۵ آبان توزیع میشود .

وی افزود: تولید محتوای الکترونیکی برای آموزش معلمان هم انجام شده که در شبکه ملی مدارس (رشد ) بار گذاری میشود .

معاون پژوهشی وزیر با اشاره به برخی جنجال های رسانه ای در سالهای اخیر درخصوص مطالب کتابهای درسی گفت: تنها سایت معتبر کتابهای درسی سامانه اداره کل تدوین، چاپ و توزیع کتاب‌های درسی است و نقل هرگونه خبر درخصوص کتابهای درسی باید برگرفته از این وبسایت باشد و مطلب خارج از این منبع از دایره مسئولیت ما خارج است .

کتاب ها بعد از 30 سال عوض شد

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در دوره ای پیش از تدوین سند تحول بنیادین گرفتار نوعی تاخیر تاریخی بود گفت: مثلا در سال ۸۹ کتاب ریاضی ما بعد از ۳۰ سال تغییر کرد . در حالی که کتابهای درسی باید هر ۵ سال یکبار تغییر کند .

محمدیان خاطرنشان کرد: تالیف کتابهای درسی باید مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت باشد که در کشور ما سند تحول بنیادین مرجع همه تغییرات در کتابهای درسی است .

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درخصوص تغییرات کتاب های درسی ادامه داد: همچنین نیازهایی هستند که در تغییرات کتابها نقش تعیین کننده دارند. مرجع تشخیص این نیازها دستگاههایی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت دولت هستند. مثلا موضوعاتی مثل آب، محیط زیست، وحدت ملی در این مراجع تعیین میشوند .

وی افزود: علایق دانش آموزان و نیازهای بازار کار هم تعیین کننده هستند که در نهایت این نیازها باید به زبان برنامه درسی ملی ترجمه شوند .

صفحه کتاب درسی صفحه نیازمندیهای مجله نیست

محمدیان با اشاره به اینکه تنها مراجع صلاحیت دار باید نیازهای جامعه در تغییر کتابهای درسی را تعیین کنند گفت: صفحه کتاب درسی صفحه نیازمندیهای مجله نیست. باید تغییر مورد نظر جزو نیازهای ملی باشد، سواد عمومی را بالا ببرد یا به هنجارسازی در جامعه کمک کند .

معاون وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از برخی حمله های رسانه ای به سازمان پژوهش درخصوص کتاب های درسی و اذعان به وجود برخی کاستی ها در کتابهای درسی گفت: عیب ها و نواقص را رندانه پنهان کردن حماقت است ولی تشدید کردن رندانه و عامدانه عیب ها هم خیانت است. در این میان بیان عیب ها به صورت مشفقانه عین رسالت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار