گزارش پانا از ضرورت پالایش قوانین برای شروع به کار فعالیت های نوپا:

اصلاح قوانین مخل کسب و کار بسترساز فعالیت استارت آپ ها در کشور است

استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا با مشکلاتی در راه اندازی وتبدیل ایده به محصول در فرآیند استارت آپ خود مواجه هستند که یکی از آنها به دلیل قوانین متعدد ،موازی و گاهی متضاد در اقتصاد است؛ موضوعی که تنقیح یا اصلاح قوانین در کشور را به منظور بهبود فضای کسب و کار ضروری ساخته است و آنگونه که عضو کمیسیون انرژی مجلس می گوید مجلس آماده همکاری با دولت در این زمینه است .

کد مطلب: ۶۵۹۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا ، ضرورت پالایش قوانین به تایید بسیاری از دست اندرکاران و سیاستگذاران کشور نیز رسیده است تا آنجا که به گفته مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم یکی از مولفه های مهم و اساسی در بهبود محیط کسب و کار، کیفیت قوانین و مقررات و نهادسازی های مبتنی بر این قوانین است.

در این میان نقش مجلس به عنوان قوه قانونگذاری کشور بسیار حائز اهمیت است و به گفته علی ادیانی نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس قانون تنقیح قوانین در مجلس هشتم به تصویب رسیده و مجلس آمادگی دارد لوایحی را که از سوی دولت برای اصلاح قوانین مزاحم ارایه می شود را در اولین فرصت و با قید فوریت به تصویب برساند .

البته او از تلاشهای معاونت حقوقی مجلس نیز خبر می دهد و می گوید مجلس نیز اقداماتی را برای ارایه طرح هایی به منظور اصلاح قوانین مخل تولید و فضای کسب و کار در کشور به انجام رسانده است .

علی ادیانی نماینده مجلس در گفت وگو با خبرنگار پانا در خصوص تنقیح یا اصلاح قوانین مخل کسب و کار ، تصریح کرد: در مجلس هشتم قانون تنقیح قوانین به تصویب رسید که براساس آن مجلس و دولت تکالیفی را برعهده دارند و معاونت قوانین مجلس که یکی از معاونت های مهم مجلس است کارهای بسیار مناسبی را در این زمینه انجام داده و دولت نیز اقدامات مناسبی را برای حذف یا اصلاح قوانین کشورانجام داده است .

وی ادامه داد: بدون شک یکی از موانع در بحث فضای کسب و کار و ایجاد مشاغل جدید قوانین مزاحم ،منسوخ و متضاد است که متورم و همسو و تکراری است و مجلس این آمادگی را دارد که در چارچوب قانون تنقیح ، لوایحی را که دولت برای اصلاح قوانین موجود کشور ارایه می دهد با فوریت به تصویب برساند تا بتوان ضمن تسهیل فضای کسب و کار کشور به تولید اشتغال و رونق کسب و کارها کمک کرد .

آمادگی کمیسیون رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی برای پالایش قوانین

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: کمیسیون های تخصصی و کمیسیون رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی آمادگی لازم را دارند که از جهت تقنینی فضای کسب و کار را تسهیل کنند اما در ساختار کلان و کلی اقتصاد کشور نیز ضعف ها و مشکلاتی وجود دارد که موجب می شود تا کسب وکارها در کشور با مشکلاتی مواجه باشد .

برای شکل گیری کسب و کارهای سیستم بانکی کشورنو پا باید اصلاح شود

وی با اشاره به ناهمسویی سیستم بانکی کشور با شکل گیری کسب و کارها و کمک به تامین مالی در کشور ، خاطرنشان کرد: تا زمانی که سیستم بانکی از سود دو رقمی ارتزاق می کند اقتصاد شتاب لازم را نخواهد گرفت و از سوی دیگر برنامه محوری را در فضای اعطای تسهیلات کمتر مبنا قرار داده ایم .

بخشی از تسهیلات بانکها به نام تولید و به کام واسطه گری شده اند

ادیانی خاطرنشان کرد: بانکها تسهیلات زیادی را با نام واحدهای تولیدی ارایه داده اند اما آیا این تسهیلات در عمل به تولید اختصاص یافته است و در جهت بهبود فضای کسب و کار به کار رفته است ؛طبیعی است پاسخ به این پرسش منفی است و نشان می دهد نظارت ها بر سیستم بانکی و نحوه هزینه کرد منابع بانکی به خوبی صورت نگرفته است .

وی تاکید کرد : در زمینه برنامه محوری کردن اعطای تسهیلات حمایتی اشکالات جدی در کشور وجود دارد و دولت باید بتواند ضمن اصلاح بانکها زمینه بانکداری تولید محور را فراهم کند تا درکنار آن کسب و کارهای نو پا بتوانند با تامین مالی مناسب سهم مناسب خود را در اقتصاد کشور بازی کنند .

ادیانی عنوان کرد: تنقیح و پالایش مقررات نیازبه ارایه اطلاعات لازم در خصوص متغیرهای اقتصادی به مجلس دارد تا بتوان گلوگاه ها و تنگناهای حوزه فعالیت بنگاه های اقتصادی و سایر فعالان شناسایی و نسبت به اصلاح آنها اقدام نمود.

به گزارش پانا کارشناسان معتقدند ساده سازی و پالایش مقررات، پیش نیاز خصوصی سازی و توسعه بخش خصوصی است. بنابراین نتیجه اقدامات در زمینه توسعه بخش خصوصی زمانی مفید و موثر خواهد بود که ابتدا زیرساخت های حقوقی و قانونی لازم برای فعالیت بخش غیر دولتی و تمامی فعالان اقتصادی اعم از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در کشور فراهم شود. با توجه به چندین دهه سیاست گذاری و قانون گذاری در کشور و عدم کارایی لازم برخی از مقررات مذکور، لازم است در یک رابطه هم افزا، با مجلس چالش های موجود در این زمینه برطرف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار