مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش به پاناخبر داد:

همکاری آموزش و پروش با سازمان امور زندان ها برای توسعه آموزشهای مهارتی

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش به بیان جزییات توسعه آموزش های مهارتی برای زندانیان با کمک وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

کد مطلب: ۶۵۵۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد

سید مصطفی آذرکیش در گفت و گو با پانا، در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در راستای توسعه آموزش‌های مهارتی برای زندانیان انجام داده اید؟، اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مهارت آموزی تاکید کرده است و ما توسعه این آموزش ها را برای تمام افراد به خصوص افرادی که در سن واجب التعلیم هستند، لازم می دانیم.

وی با بیان اینکه توسعه مهارت آموزی می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی کمک کند، ادامه داد: توسعه مهارت ها بر اساس زیرنظام های برنامه درسی ملی همواره مورد توجه بوده است که در این میان، محیط پایه یادگیری، مدرسه عنوان شده است.

آموزش مهارت برای دانش آموزان دوره واجب التعلیم در زندان ها

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوعات ارتقای سلامت جسمی و روحی دانش آموزان، پیشگیری از آسیب های اجتماعی، بیان ارزش ها در سند تحول بنیادین عنوان شده است، گفت: انعطافی که در آموزش های شاخه کاردانش وجود دارد، نشان از مشارکتی بودن این آموزش ها با دستگاه های مختلف دارد و این زمینه را ایجاد می کند که بتوانیم برای دانش آموزانی که در دوره واجب التعلیمی هستند در زندان ها هم آموزش مهارت را داشته باشیم.

کانون اصلاح و تربیت

آذرکیش عنوان کرد: بچه ها یا در کانون اصلاح و تربیت و یا در مدارس زندان بزرگسالان هستند. کانون اصلاح و تربیت مرکزی است که نگهداری، تهذیب و تربیت کودکان غیربالغ بزهکاران یا بزهکاران کمتر از 18 سال را برعهده دارد، وزارت آموزش و پرورش با احداث هنرستان کاردانش، تامین نیروی انسانی، برگزاری امتحانات رسمی با این مرکز همکاری می کند.

وی اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای وزارت کار با تامین مربیان مجرب در برگزاری دوره های آموزشی مهارتی برای مددجویان مشارکت می کند. مجتمع قضایی نیز درتعریف شخصیت کودکان و تدوین برنامه ها و قوانین فعالیت دارد.

مدارس بزرگسال و زندان

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدارس بزرگسال و زندان ، افزود: وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای در تامین مهارت باهم فعالیت می کنند. مدارس بزرگسال و زندان مجتمعی هستند که با مقتضیات عمومی زندانیان متناسب می شود و فرصت های آموزشی لازم را برای تمام زندانیان در تمامی دوره های تحصیلی فراهم می کند.

اقدامات انجام شده و در حال انجام مهارت آموزی برای زندانیان

آذرکیش در پاسخ به این سوال که وزارت آموزش و پرورش چه اقداماتی را در خصوص مهارت آموزی زندانیان انجام داده است، اضافه کرد: اداره کل سازمان زندان ها اقدامات مختلفی را در استان ها برای توسعه مهارت آموزی زندانیان انجام داده است؛ انجام مکاتبات با اداره کل سازمان زندان ها در استان ها، برگزاری جلساتی با مسئولین سازمان زندان ها، برگزاری جشن فارغ التحصیلی برای دانش آموزان تحت پوشش در استان مازندران و استفاده از بخش غیردولتی جهت افزایش دانش آموزان تحت پوشش، تامین و تجهیز فضای آموزشی برای برگزاری کلاس ها، تشکیل کمیته های استانی و شهرستانی، ایجاد ایستگاه کتابخوانی، تعیین برنامه های مشاوره برای انجمن اولیا و مربیان با خانواده زندانیان، شناسایی فرزندان در حال تحصیل و ترک تحصیل کرده زندانیان و همکاری با انجمن ها توسط زندان ها، نظارت و ارزیابی بر عملکرد آموزشی مدارس زندان ها توسط آموزش و پرورش، از اهم اقدامات انجام شده است.

وی گفت: با توجه به اسناد فرادستی این دانش آموزان باید هم از تحصیل در دوران واجب التعلیم در راستای عدالت آموزشی بهره مند شوند و هم طی دوران محکومیت برای ورود به جامعه و امرار معاش مهارت های لازم را کسب کنند که همکاری با امور زندان ها برای کسب تخصص و به نوعی کسب مشاغل، وجود دارد.

همکاری موثر وزارت آموزش و پرورش با سازمان امور زندان ها

وی همچنین تصریح کرد: بر اساس گزارشات سازمان زندان ها خروجی این آموزش ها بسیار توانسته برای پس از پایان دوره محکومیت این دانش آموزان، موثر باشد و بسیار مراجعه مجدد این دانش آموزان را به زندان ها کاهش دهد. به خصوص در بحث مهارت آموزی و در قالب های ذکر شده، همکاری وزارت آموزش و پرورش با سازمان زندان ها در حال انجام است.

مدیرکل دفتر کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به امضای تفاهم نامه ای بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان زندان ها، در پاسخ به این سوال که چه تعداد دانش آموز توسط این تفاهم نامه در زندان ها به بحث مهارت آموزش می پردازند؟، اظهار کرد: با توجه به اهدافی که برای تفاهم نامه بوده است آمار توسط سازمان زندان ها مشخص خواهد شد. این تفاهم نامه با هدف ایجاد امکان ادامه تحصیل برای بازماندگان از تحصیل در اجرای سیاست عدالت آموزشی، استفاده بهینه از ظرفیت های کانون های اصلاح تربیت و زندان ها جهت بهبود عملکرد تحصیلی و تربیتی دانش آموزان مورد نظر، استفاده مطلوب و هدفمند از اوقات فراغت زندان ها، هویت بخشی به زندانیان و افزایش اعتماد به نفس و ارتقای رشد علمی و معنوی، حمایت مادی و معنوی از فرزندان دانش آموز زندانیان با هدف جلوگیری از ترک تحصیل و آسیب های اجتماعی امضا شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار