در گفت‌وگو با پانا عنوان شد؛

800 هزار صندلی در دانشگاه‌ها خالی ماند/چرایی استقبال نشدن از موسسات

رئیس اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی کشور با بیان اینکه در مجموع دانشگاه های کشور در دوره های کاردانی و کارشناسی 800 هزار صندلی خالی وجود دارد، گفت: سهم دانشگاه های غیرانتفاعی از این میزان 60 درصد صندلی های خالی است.

کد مطلب: ۶۵۳۴۴۴
لینک کوتاه کپی شد

علی آهون منش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، با اشاره به آمار صندلی های خالی دانشگاه ها اظهارداشت: کل سهم غیرانتفاعی ها از پذیرفته شدگان کنکور سراسری حدود 13 درصد است که داوطلبان به طور رندمی، موسسات را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند.

رئیس اتحادیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی کشور افزود: ممکن است برخی از موسات غیرانتفاعی ظرفیت خالی نداشته باشند اما برخی از موسسات هم وجود دارد که وضعیت خوبی از نظر پذیرش دانشجو ندارد. به عنوان نمونه در سال گذشته یکی از موسسات در مقطع کاردانی از یکصد داوطلبی که به این موسسه اختصاص داده شده بود فقط یک نفر به دانشگاه مراجعه کرده و در عین حال برخی از موسسات نیز 20 درصد مازاد داوطلب داشته اند.

وی با تأکید بر اینکه تعداد 800 هزار صندلی خالی در دانشگاه های کشور وجود دارد، گفت: مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از دانشگاه ها از جمله آزاد در دوره های کارشناسی، بدون کنکور دانشجو پذیرش می کنند. از طرفی باید سالانه 800 هزار نفر تکنسین (کادرانی) داشته باشیم اما وقتی افراد بدون عبور از کنکور در رشته هایی همچون هوا فضا، مکانیک و ... مدرک کارشناسی اخذ کنند، طبیعی است که خانواده ها فرزندان خود را به سمت تحصیل در مقطع کاردانی هدایت نمی کنند و ظرفیت کاردانی ها خالی می ماند.

وی درباره چرایی اقبال و یا عدم اقبال دانشجویان به برخی از موسسات آموزش عالی گفت: دانشگاه های غیرانتفاعی پایگاه های تبلیغاتی محکمی ندارند، در حالی که برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد دارای تریبون تبلیغاتی هستند ولی دانشگاه های غیرانتفاعی شناخته شده نیستند و وزارت علوم نیز تلاشی برای شناخته تر شدن این موسسات نمی کند.

آهون منش ادامه داد: همچنین خانواده ها نیز شناختی از دانشگاه های غیرانتفاعی ها ندارند. بر اساس آمار سازمان سنجش، دانشگاه های غیرانتفاعی از نظر کیفیت بعد از دانشگاه های دولتی در رتبه دوم قرار دارند.

رئیس اتحادیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی درخصوص افزایش شهریه این موسسات نیز توضیح داد: شهریه دانشگاه های غیرانتفاعی فقط 10 درصد افزایش یافته است اما سایر دانشگاه ها هم این میزان را اعلام می کنند ولی هزینه آزمایشگاه را اعلام نمی کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار