خسرو دهقان در نشست هفتمین جشن کتاب سال سینمای ایران:

انتشار 130 عنوان کتاب سینمایی در یکسال گذشته رقم حیرت آوری برای ما بود

نشست خبری هفتمین جشن کتاب سال سینمای ایران امروز نهم مرداد ماه با حضور خسرو دهقان دبیر جشن، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، کامران ملکی و اهالی رسانه در محل خانه سینما برگزار شد.

کد مطلب: ۶۴۸۶۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، در ابتدای نشست خسرو دهقان دبیر هفتمین جشن کتاب سال سینمای ایران، اظهار کرد: برگزاری هفتمین دوره جشن کتاب سال سینمای ایران به زودی آغاز می شود و من به عنوان دبیر این جشن با توجه به اینکه اعتقادی به نوآوری ندارم تغییرات خاصی در آن ایجاد نکردم برخلاف برخی افراد که به محض پذیرفتن یک مسئولیت، تعییراتی را که نیاز نیست انجام می دهند.

وی افزود: باید بگویم هیچ کار جدیدی در این دوره از جشن انجام نمی شود و مانند گذشته جشن هفتم برگزار می شود و من تمام تلاش خود را می کنم که در ادامه فعالیت های دبیران گذشته این جشن گام بردارم. جشن کتاب سال سینمای ایران در مجموعه روال کارهای عادی و طبیعی خانه سینما به شمار می رود و در واقع اگر خانه سینما دو کار اصلی داشته باشد این دو کار یکی شامل فعالیت های صنفی و دیگری فعالیت های فرهنگی است و جشن کتاب به هر دوسوی این فعالیت ها توجه دارد.

دهقان، تصریح کرد: زمان ورود کتاب ها برای حضور در هفتمین جشن خانه سینما یک سال و نیم بوده است، یعنی کتاب هایی که از ابتدای سال ۹۵ تا شهریورماه ۹۶ با موضوع سینما منتشر شده اند داوری می شود. رقم کتاب های منتشر شده در یکسال گذشته بسیار حیرت انگیز بود، هر چند کسی به کتابخانه خانه سینما سر نمی زند اما طی یکسال گذشته ۱۳۰ عنوان کتاب منتشر شده است. این در حالی است که اگر خانه سینما ۱۰ هزار عضو داشته باشد باید چند صفر از آن را بزنیم تا تعداد کتابخوان های خانه سینما مشخص شد. برای ارزیابی کتاب ها ما هفت داور انتخاب کردیم، این داوران شامل بیژن اشتری، شهریار توکلی، حسن حسینی، حبیب رضایی، علی لقمانی، امیررضا نوری پرتو و اصغر یوسفی نژاد می شود.

وی ادامه داد: از اول مهرماه کتاب ها برای این عزیزان فرستاده می شود و چهار ماه تا بهمن فرصت دارند آثار را بررسی و ارزیابی کنند. ۵ بهمن ماه لیست کاندیداها اعلام می شود و چون سنت سال قبل در جمعه ای در اسفند ماه جشن کتاب سینما در همین مکان برگزار می شود.

دبیر هفتمین جشن کتاب سال سینمای ایران عنوان کرد: ۱۳۰ عنوان کتاب منتشر شده در یکسال یک عدد بسیار قابل توجه به شمار می رود چراکه از اولین کتاب سینمایی که منتشر شد که در سال ۱۳۰۹ بود تا ۱۳۵۷ تنها ۳۰۰ عنوان کتاب در حوزه سینما در ایران منتشر شده است و این رقم یکصد و 30 کتاب رقم حیرت آوری است.

وی به کتاب اصغر یوسفی نژاد اشاره کرد و گفت: کتاب «کتابشناسی ایران در سینما» سال گذشته به عنوان کتاب سال سینمای ایران انتخاب شد و معتقدم این یک اثر مهم در سینما است که می تواند در هر خانه ای باشد. خانه سینما برنامه هایی برای بیشتر و بهتر توجه کردن به مقوله کتاب دارد و باید اعلام کنم خانه سینما آمادگی دارد تا با مشارکت ناشران جشن امضای کتاب برگزار کند. کتاب مشغله من است و من آدم فنی در سینما نیستم و ارتباط من با سینما تنها به صورت کتابی و آکادمیک است.

در بخش دیگر این مراسم نیز کامران ملکی توضیح داد: کتاب های برگزیده در جشن کتاب سینمای ایران توسط خانه سینما خریداری می شود و در اختیار سینماگران قرار می گیرد. همچنین سفارش این کتاب ها به مراکز مشابه نیز برای خرید داده می شود، البته طی ۲دو سال گذشته ۲۰۰ نسخه از کتاب های منتخب خریداری شده است.

وی خبر داد: مستندی با نام «جورچین» توسط آقای دیندار ساخته شده است که قرار شده یک کارگاهی در ارتباط با این فیلم در خانه سینما برگزار شود. یکی از سیاست های جدید خانه سینما این است که همه انجمن ها در حوزه فعالیت خود فعال تر شوند. انجمن ها موظف شده اند ماهی یک بار در همین سالن نشست تخصصی داشته باشند و به این طریق همه سینماگران و اعضای انجمن می توانند همایش های خود را اینجا برگزار کنند.

منوچهر شاهسواری نیز در بخشی از این نشست گفت: برخی از موضوعات که به صورت ویژه به منافع خانه سینما مربوط می شود، مانند بازاریابی و یا تبلیغات با همکاری بخش پژوهشی سازمان سینمایی مورد ارزیابی قرار می گیرد و در صورت امکان به عنوان کتاب منتشر می شود. تاکید می کنم که موضوع های خاصی که به ارتقای موضوع حرفه ای خانه سینما کمک می کند به عنوان موضوع کتاب می تواند سفارش داده شود.

در پایان نیز خسرو دهقان دبیر هفتمین جشن کتاب سال سینمای ایران درباره جوایز این دوره بیان کرد: من خیلی علاقمند به تعداد زیاد جوایز نیستم و ما موفق شدیم تعداد جوایز را کم کنیم. پنج جایزه در این دوره اهدا می شود که شامل هدهد زرین و پنج تکه طلا برای بهترین تالیف، هدد زرین و پنج تکه طلا برای بهترین ترجمه، خرید ۱۰۰ نسخه کتاب از بهترین ناشر، جایزه ویژه هیات داوران (هیات داوران باید برای اهدای این جایزه به نتیجه برسند) و نکوداشت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار