عباسپور بیان کرد؛

جذب بیش از هزار مدرس آموزش خانواده در مدارس

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان با اشاره به حوزه وظایف این انجمن از میزان روبه رشد مشارکت های اولیا خبر داد.

کد مطلب: ۶۴۸۵۰۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، نورعلی عباسپور در نشست خبری که امروز در ساختمان علاقمندان برگزار شد، با بیان حوزه وظایف انجمن اولیا و مربیان اظهار کرد: مبالغی که اولیا دریافت می کنند باید در چارچوب قانون رعایت شود . مدرسه ای که کیفیت بالایی دارد مشارکت بیشتری از سوی اولیا دریافت می کند .

مدیرکل انجمن اوليا و مربيان بیان کرد : مشارکت قانونی و مصوبه مجلس است آنچه مورد تاکید داریم این است که سایر جنبه های مشارکت را افزایش دهیم. بر این اساس بیش از ۱۸۴میلیارد مشارکت نقدی و ۱۸۱میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان مشارکت تخصصی در سال گذشته داشتیم .

عباسپور با بیان اینکه افزایش مشارکت ها در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد : انجمن باید این مشارکت ها را ساماندهی کند و باید مدیران آموزش ببینند تا از این ظرفیت بهره مند شوند .

سرویس ایاب و ذهاب

وی در خصوص وضعیت سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان افزود : در خصوص سرویس مدارس نرخ مصوب از اردیبهشت ماه مشخص می شود مناطق شهری یک میلیون و ۳۸۸هزار نفر و مناطق روستایی ۳۰۳هزار نفر از این امکانات استفاده می کنند .

وی اظهار کرد: برای ساماندهی این وضعیت کارگروه ماده ۱۹در نظر گرفته شده و نهادهای مربوطه شامل وزارت آموزش و پرورش، وزارت راه و وزارت کشور در این امر دخیل هستند .

آیین نامه سرویس مدارس اصلاح شد

مدیرکل انجمن اوليا و مربيان از اصلاح آیین نامه سرویس مدارس خبر داد و گفت : بعد از بررسی ها در سطح کشور این آیین نامه ابلاغ می شود .

وی به کارگروه ماده ۱۸اشاره و تصریح کرد: در این کارگروه پیشنهاد نرخ سرویس ها به شورای شهر داده می شود که با حضور نمایندگان از آموزش و پرورش و شهرداری براساس معیارها، مبلغ دریافتی ارایه شده و بعد از مصوب شدن ابلاغ می شود همچنین تایید شرکت ها برای حمل و نقل توسط شهرداری انجام می شود .

عباسپور بیان کرد: خانواده ها از شرکت های غیرمجاز برای قرارداد سرویس ایاب و ذهاب وارد تعامل نشوند حتی در مناطقی که شرکتی برای حمایت و نقل وجود ندارد شهرداری باید افرادی را به مدارس معرفی کند اگر مدیران مدارس نیز این مورد را رعایت نکنند با متخلفان برخورد می شود .

افزایش رانندگان خانم در مدارس

وی به افزایش رانندگان خانم در مدارس اشاره کرد و گفت: در مناطق روستا مرکزی مبالغ مصوبی برای مدارس استثنایی و روستا مرکزی حدود۵۰۰ میلیارد در نظر گرفته شده تا به طور رایگان از سرویس ایاب و ذهاب استفاده کنند .

تاکید بر آموزش خانواده

عباسپور اظهار کرد: آموزش خانواده یکی از کارهای محوری انجمن به دلیل آسیب های موجود در مدارس است و بخشی از مدرسین از طریق آزمون ۱۶مرداد تعیین و ۱۲۷۰نفر جذب می شوند که ۲۰۶۳خاتم و ۲۱۴۶نفر آقا هستند .

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان تاکید کرد: مدیران مدارسی که با شرکت های آزاد برای سرویس مدارس قرارداد می بندند و وارد مذاکره می شوند دچار تخلف شده و با آنها برخورد خواهد شد .

وی اشاره کرد: بیش از 50 درصد یعنی حدود 70 میلیون دانش آموز در مدارس ابتدایی تحصیل می کنند که اکنون 34 هزار و 888 راننده زن و 137 هزار راننده مرد در این دوره داریم تا کار ساماندهی سرویس مدارس دانش آموزان را انجام دهند .

توجه اسناد بالادستی به جذب مدرسین آموزش خانواده

عباسپور در خصوص جذب مدرسین آموزش خانواده بیان کرد: در اسناد بالادستی این موضوع مورد توجه قرار گرفته تا اولیا برای تقویت دانش آموزان توانمندشوند .

وی افزود: پس از برگزاری آزمون مدرسین آموزش خانواده افرادی که 60 درصد حدنصاب نمرات را دریافت کرده باشند وارد مصاحبه و سپس برای شرکت در دوره های ویژه معرفی می شوند .

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان از وجود 272 عنوان کتاب با موضوعات مختلف که خانواده ها با آن در گیر هستند خبر داد و گفت: برنامه هایی با شبکه دو سیما خواهیم داشت تا با بهره گیری از اساتید مختلف بتوان کاری برای آموزش خانواده ها انجام دهیم .

عباسپور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه در قانون عنوان شده والدین برای پرداخت کمک به مدرسه هیچ اجباری ندارند اما ما شاهد آن هستیم که در سطح مدارس تهران مسئولان مدرسه به صورت شفاهی و کتبی برای دریافت کمک به مدرسه پیام‌هایی را به والدین از طریق دانش‌آموزان ارسال می‌کنند، گفت:‌ اگر جایگاه انجمن اولیا و مربیان در مدرسه تقویت شود ما دیگر شاهد این گونه تخلفات نخواهیم بود، زیرا این افراد می‌توانند مسئولان را نسبت به اجبار کردن منع کنند اما به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده چنین مواردی به واحد شکایات آموزش و پرورش مراجعه کنند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه برای کاهش حوادث ترافیکی سرویس‌ مدارس در مناطق مرزی و صعب‌العبور چه تدابیری اندیشیده شده است، بیان کرد:‌ متاسفانه بیشتر حوادثی که ما در این حوزه شاهد آن هستیم مربوط به مناطقی است که سرویس مدرسه بر اساس مصوبه وزارت آموزش و پرورش انتخاب نشده و اولیا به صورت گروهی برای انتخاب راننده و وسیله نقلیه اقدام کرده‌اند اما ما با وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی مکاتباتی انجام داده‌ایم تا در این مناطق مسیرهای تردد تا حد امکان ایمن شود تا دیگر شاهد حوادث این چنینی نباشیم.

عباسپور در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه نظارت شما در خصوص تخلفات سرویس های مدارس به چه صورت است؟ اظهار کرد: به مدیران تاکید می کنیم که با شرکت های آزاد برای ساماندهی سرویس مدارس قرارداد نبندند نظارت ما در سطح وزارتخانه خواهد بود و موارد تخلف را بررسی می کند .

وی همچنین در خصوص برگزاری آزمون مدرسین آموزش خانواده با مراجعه به سایت www.familyeducation.ir افزود: این آزمون بخشنامه سراسری تا سطح مدارس شده است و فرهنگیان رسمی و پیمانی می توانند با مطالعه دفترچه راهنمای ثبت نام این آزمون از عناوین آن باخبر شده و در این آزمون شرکت کنند .

محمدرضا ولی زاده اظهار داشت: یکی از انتقادها ابزاری دانستن انجمن اولیا و مربیان برای دریافت مشارکت های مالی از اولیا است حال آنکه این امر، کاری قانونی اما با در نظر گرفتن چند شرط از جمله اجباری نبودن پرداخت وجه و دریافت رسید از مدرسه است.
وی ادامه داد: ما مدعی نیستیم که در حوزه دریافت مشارکت های مالی درست عمل کرده ایم اما اگر واکنشی از سوی اولیا مشاهده می شود این مساله به حوزه اجرا و نحوه عملکرد مدیران مدارس باز می گردد.
رئیس اداره توسعه انجمن های اولیا و مربیان یادآور شد: می پذیریم که معدود مدیران مدارس در حوزه حمل و نقل دانش آموزان سلیقه ای رفتار می کنند اما باید توجه داشت که وظیفه ماهیتی و ذاتی آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت است و وزارت کشور و شهرداری ها وظیفه تامین حمل و نقل مدارس را به عهده دارند.
ولی زاده ادامه داد: اگر آموزش و پرورش در حوزه حمل و نقل دانش آموزان وارد می شود به دلیل نگاه و رویکرد تربیتی آن است و به نیابت از اولیا زیرساخت های لازم را در این زمینه ایجاد کند.
وی افزود: با وجود اینکه سرویس دانش آموزی در حوزه شهری و روستایی بخش قابل توجهی از حمل و نقل کشوری را به خود اختصاص داده است اما سوانح، بسیار کم اتفاق افتاده و موارد معدود نیز خودروهای غیر استانداردی بوده که خودرو توسط والدین هماهنگ و به کار گرفته شده است.
جذب هزار و 280 مدرس آموزش خانواده در آموزش و پرورش
رئیس اداره آموزش خانواده وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست با بیان اینکه آزمون مدرس آموزش خانواده بعد از سه سال وقفه، در تاریخ 16 مردادماه امسال در همه استان های کشور برگزار می شود، از جذب و پذیرش یک هزار و 280 مدرس در این آزمون خبر داد.
کیومرث جهانگردی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر، تعداد مدرسان آموزش خانواده از 15 هزار نفر به هفت هزار نفر کاهش یافته است، گفت: با برگزاری این آزمون بخشی از نیاز ما به مدرس آموزش خانواده مرتفع می شود.
وی به ارسال شیوه نامه انتخاب مدرس آموزش خانواده به استانها اشاره و اظهار کرد: دفتر انجمن اولیا و مربیان در نظر دارد مدرسان آموزش خانواده را از طریق برگزاری آزمون و از بین فرهنگیان شاغل رسمی و پیمانی و اعضای هیات علمی رسمی و پیمانی دانشگاه ها انتخاب کند.
رئیس اداره آموزش خانواده وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در برخی استانها که گستره جغرافیایی وسیع تری دارند آزمون جذب مدرس آموزش خانواده در دو حوزه امتحانی برگزار می شود، افزود: آزمون انتخاب مدرسه آموزش خانواده، ساعت 10 صبح روز دوشنبه، شانزدهم مردادماه همزمان در سراسر کشور و در مراکز استانها برگزار خواهد شد.
جهانگردی یادآور شد: بعد از قبولی مرحله اول و کسب 60 درصد نمره، از مدرسان برای مصاحبه دعوت می شود و در نهایت برگزیدگان در دوره آموزشی 60 ساعته که شهریور امسال برگزار می شود، شرکت می کنند.
وی ادامه داد: برای این مدرسان، 16 ساعت آموزشی سالانه نیز برگزار می‌شود و سرفصل های دوره های آموزشی در دو بخش تخصصی و عمومی مشخص شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار