در گفتگو با پانا مطرح شد ؛

جزییات طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی جزییات طرح ممنوعیت ازدواج دختران زیر 13 سال را تشریح کرد.

کد مطلب: ۶۴۸۲۷۰
لینک کوتاه کپی شد

طیبه سیاوشی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درباره طرح ممنوعیت ازدواج برای دختران زیر 13 سال گفت: طرحی را برای تغییر سن ازدواج از 13 سال به 15 سال ارائه داده ایم که این طرح براساس رسیدن دختر به سن فقهی است و در قانون مدنی ایران اولین سن ازدواج برای دختران همان 15 سال بوده، اما دلیل اینکار این است که همیشه در سن های پایین ازدواج های ثبت نشده ای داریم و باید جلوی آن گرفته شود.

وی ادامه داد: طبق این طرح تمامی ازدواج های زیر 13 سال غیر قانونی تلقی می شود و بین 13 تا15 سال هم با اجازه ولی و حکم دادگاه بلامانع است.

این عضو فراکسیون زنان مجلس با توجه به رسم و رسومات برخی از اقوام ایرانی در ازدواج زودهنگام دختران گفت: قانون گذاری در مجلس صورت می گیرد و تمامی جوانب را در نظر داریم، اینگونه رسومات بیشتر در حاشیه شهرهای مرزی کشور دیده می شود که اکثرا این کودکان از سر فقر تن به چنین ازدواج هایی می دهند.

سیاوشی در ادامه افزود: ازدواج دختری نوجوان با پیرمردی 60 ساله از نظر قانون چه معنایی دارد؟ جز این است که خانواد به خاطر فقر راضی به ازدواج دخترشان می شوند؟

نماینده مردم تهران در مجلس درمورد ازدواج های زود هنگام از سر فقر خانواده ها بیان کرد: تمام تلاش ما این است که جلوی چنین ازدواج هایی را بگیریم. در کنار اینگونه ازدواج ها هستند کسانی که در شرایطی کاملا ایده آل دختر خود را در سن 15 سالگی به عقد پسری 20 ساله در می آورند و دخترشان در رفاه و آسایش کامل ادامه تحصیل هم می دهد، اینگونه ازدواج ها را می توان به عنوان یک استثنا پذیرفت.

به گزارش پانا، فاطمه ذوالقدر یکی دیگر از اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در خصوص اصلاح سن ازدواج دختران، گفت: فراکسیون زنان مجلس با هدف کاهش ازدواج دختران کمتر از سن قانونی 13 سال به دنبال ارایه طرحی جهت اصلاح این قانون برآمده است، متاسفانه آمار طلاق، افزایش ازدواج کودکان، افزایش فاصله سنی بین دختر و پس در ازدواج‌ها و مرگ‌ومیر تعداد بسیاری از دختران در هنگام زایمان به دلیل فرزند‌آوری در سنین پایین سبب اصلاح این قانون است.نظر کارشناسی برای تعیین سن ازدواج هنوز اعلام نشده اما در تلاشیم تا این مسئله را تعیین تکلیف کنیم زیرا آمار ازدواج در سنین پایین و کودکی بسیار نگران کننده است. سن قانونی قطعا با سایر قوانین مدنی قبلی هماهنگ خواهد بود از این رو طرحی پخته و کارشناسی ارایه خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار