توانمندسازی فرزندان امروز ،مقاوم سازی اقتصاد فردا-۴

عضو سازمان نظام مهندسی : لزوم استعدادیابی دانش آموزان در مراحل تحصیل

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان با تاکید بر لزوم استعدادیابی دانش آموزان از مراحل پائین تحصیلی گفت: توجه به کسب مهارت ها در ایران مطابق با نیازهای بازار شغلی و مهارت های زندگی نیست و این امر نیازمند برنامه جامعی است که به منظور آن باید تمامی دستگاهها و سازمان ها با هم دور یک میز نشسته و امکانات موجود را برای افزایش مهارتها با هم به اشتراک بگذارند .

کد مطلب: ۶۴۶۱۴۵
لینک کوتاه کپی شد

بهنام عابدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پانا تصریح کرد.:مهمترین موضوع این است که آموزش ها در بحث مباحث تئوریک چه در آموزش و پرورش و چه در سطح آموزش عالی مناسب است اما این آموزش ها در بحث ارتباط با جامعه و کار بسیار ضعیف است این در حالی است که در جوامع پیشرفته از جمله ژاپن دانش آموزان در دوران راهنمایی و دبیرستان بسیاری از مهارت های شغلی یا امور مرتبط با بزرگسالی را فرا می گیرند و این فراگیری به آنها کمک می کند تا تصویری روشنتر از آینده شغلی خود به دست آورند.

وی افزود:بازدید از پروژه های مختلف اقتصادی از جمله برنامه هایی است که دانش آموزان در طول دوران تحصیل در برنامه های کاری خود دارند و استعدادیابی دانش آموزان از مراحل پایین تحصیلی آغاز می شود.

عابدی خاطر نشان کرد: اگر چه در طول دوران تحصیل در مدارس ایران اموزشهای آکادمیک در فیزیک ، شیمی ، ریاضیات و سایر دروس در سطح مناسبی انجام می شود و در دانشگاه نیز سرفصلهای مناسبی وجود دارد اما نمی تواند مهارتهای لازم را به فارغ التحیلان اعطا کند و بحث دانش و مهارت دو مقوله در هم تنیده است .

عابدی خاطر نشان کرد:توجه به کسب مهارت ها در ایران مطابق با نیازهای بازار شغلی و مهارت های زندگی نیست .

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد:در سازمان نظام مهندسی نیز فارغ التحصیلان پس از سه سال وارد نظام مهندسی می شوند و با طی کردن دوره های آموزشی تلاش می شوند دانش این مهندسان با مهارت آمیخته شده و اماده ورود به بازار کار شوند.

ضرورت ارتباط بخش آموزش و صنعت برای ورود به بازار کار

وی ادامه داد:ارتباط بخش آموزش به ویژه آموزش و پرورش و دانشگاه و صنعت برای ورود به بازار کاری و شغلی ضروری است و این امر نیازمند برنامه جامعی است و نباید آموزشها در کشور به صورت جزیره ای صورت گیرد و برای حل این مشکل همه سازمانها دور یک میز جمع شوند تا ببینند که چه کمکی می توانند به امکانات موجود به هم داشته باشند.

وی ادامه داد:در فضا و شرایط کنونی هر ارگانی برای خود تصمیمی می گیرد در حالی که اگر در دوران آموزش و پرورش و عالی برنامه های آموزشی به درستی انجام شود افراد متخصص و با انگیزه که مایل هستند وارد فضای کاری مورد علاقه خود هستند به ان مشاغل ورود پیدا می کنند.

اقدامات میان دستگاهی باید به طور مناسب رصد و در هماهنگی با هم باشد

وی تصریح کرد:در کمیسیونهای ما باید هم از وزارت آموزش و پرورش و هم از تربیت بدنی ، بیمارستانها و سایر ارگانها حضور داشته باشند و به طور مثال یک معمار طراح طرحهای بیمارستانی باید بتواند برای معلولین و سالمندان امکانات لازم را پیش بینی کند .

عابدی عنوان کرد:در بسیاری از بخشها نیازمند مدیریت منسجم در آموزش و اجرا هستیم و اقدامات میان دستگاهی باید به طور مناسب رصد و در هماهنگی با هم باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار