پانا گزارش می‌دهد؛

تأخیر شش ساله در روند بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان

نزدیک به شش سال از ارسال لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به مجلس می گذرد و هنوز این لایحه مورد بررسی نهایی قرار نگرفته است و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید که تاکنون 9ماده از 49 ماده لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بررسی شده است.

کد مطلب: ۶۴۴۰۰۰
لینک کوتاه کپی شد

محمد علی پورمختار در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی پانا، درباره آخرین وضعیت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: مواد لایحه زیاد است و بخاطر حساس بودن موضوع بررسی آن زمان بر است. لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان 49 ماده دارد اما پیش بینی مرکز پژوهش های مجلس حدود 80ماده است.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: فقط 9 ماده از 49 ماده بررسی شده است.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به ضرورت سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و وضعیت کنونی جامعه ضروری است که ما هرچه سریعتر این موضوع را پیگیری کنیم.

پیش از این حجت‌الاسلام و المسلمین حسن نوروزی گفت: ماده ۹ از لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد که بر اساس این ماده هرگاه بر اثر بی توجهی و سهل انگاری نتایج ذیل رخ دهد، در صورتی که مشمول مجازات حد یا قصاص نباشد مرتکب حسب به مورد علاوه بر پرداخت دیه و جبران خسارت مجازات هم می‌شود. در شرایطی که مرتکب موجب نقصان یکی از حواس یا منافع و یا شکستگی استخوان و یا بروز بیمار روانی شود به حبس درجه هشت،‌ شلاق و یا جزای نقدی درجه هفت محکوم خواهد شد و یا در شرایطی که موجب جراحت سر و صورت و یا گردن شود، آن هم در صورت عدم شهود به جزای نقدی درجه شش یا شلاق درجه هشت محکوم خواهد شد. بر اساس تبصره این ماده نیز زمانی که بی توجهی والدین منجر به موضوع فوق شود مرتکب بر اساس مورد از حداقل مجازات برخوردار خواهد شد.

این در حالی است که فاطمه ذوالقدر عضو هیأت رئیسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز از پیگیری لایحه حمایت از کودک و نوجوان توسط این فراکسیون خبر داد و به پانا گفت: 3ماه است که لایحه در کمیسیون قضایی مجلس و کمیته درحال بررسی قرار گرفته است. بارها به کمیسیون قضایی مجلس در این باره تذکر داده ایم ولیکن این کمیسیون اولویت های دیگر چون اصلاح قانون مواد مخدر و ...داشتند که نوبت به بررسی این لایحه نرسیده است.

این لایحه در 49 ماده و 4 فصل تهیه شده است که در سرفصل های آن به موضوعاتی همچون تعاریف، تشکیلات، جرائم و مجازات ها و تحقیق، رسیدگی و تدابیر حمایتی پرداخته شده است. این لایحه سعی دارد تمام قوانین حمایت از کودکان و نوجوانان را تجمیع نماید. در صورت تصویب نهایی این لایحه، شورای عالی حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به ریاست رئیس قوه قضاییه یا معاون اول قوه قضاییه تشکیل می شود. فعالیت این شورا سیاست گذاری درباره حقوق کودکان و نوجوانان است.

به گزارش پانا، پس از گذشت 6 سال از ارسال لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به مجلس شورای اسلامی ، این لایحه همچنان در دست بررسی بوده و نتوانسته به صحن علنی وارد شود و مورد تصویب نهایی قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار