مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا:

اطلس نیازشغلی کشورتهیه شود/جزئیات هدایت تحصیلی/نیاز شغلی و انتخاب رشته

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال هدایت تحصیل بر اساس ظرفیت است و به همه استان ها و مناطق تاکید شده است که حداکثر ظرفیت را ایجاد کنند و تا جایی که منابع انسانی، مالی و فیزیکی اجازه می دهد، می توانند در هررشته ای منطبق با علاق و توانایی های دانش آموزان، ظرفیت ایجاد کنند.

کد مطلب: ۶۴۳۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد

مسعود شکوهی در گفت و گو با خبرنگار پانا در خصوص هماهنگی بین نیاز شغلی جامعه با هدایت تحصیلی دانش آموزان اظهار داشت: کاری که آموزش و پرورش باید این است که بتواند نیازهای جامعه را در شغل های مورد نیاز تامین کند. البته اعلام نیازهای شغلی برعهده آموزش و پرورش نیست بلکه مسئول این کار دستگاه دیگری است که نیازهاسی شغلی جامعه را بررسی و اعلام می کند و آموز ش و پرورش منطبق بر این نیازها نیروی انسانی برای آینده را آموزش دهد.

وی با بیان این که بحث هدایت تحصیلی آغاز این فرآیند است و فصل جدیدی را در آموزش و پرورش پایه ریزی می کند، افزود: بر اساس سند تحول باید حتما نیازهای آینده کشور بررسی شود و بر اساس آن هم نیروی انسانی تربیت شود از این جهت ما هدایت تحصیلی را پایان یک تصمیم گیری و آغاز یک انتخاب جدی در تعیین مسیر شغلی فرد می بینیم.

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان این که هدایت تحصیلی مسیر زندگی فرد را پایه ریزی می کند، تصریح کرد: از این جهت کار حساس و مسئولیت مهمی را آموزش و پرورش بر عهده دارد و آن هم طراحی مسیر زندگی فرد است که منطبق با این هدایت تحصیلی انجام می گیرد.

شکوهی اضافه کرد: هدایت تحصیلی یک امر فرآیندی و سیستمی است و برای رسیدن به این موضوع حتما باید تمهیداتی را دید و اگر می خواهیم هدایت تحصیل به شکل صحیح انجام گیرد از بدو ورود دانش آموز به مدرسه یعنی اول ابتدایی هدایت تحصیلی را آغاز کنیم و در طول 12 سال تحصیلی مهارت های خاص آموزش داده شود و مشاورین و تمامی معلمین باید نقش خود را در این حوزه به درستی ایفا کنند.

وی گفت: اطلس شغلی باید در کشور طراحی شود و نیازهای کشور مشخص شود ولی متاسفانه در حال حاضر این امر متولی در کشور ندارد و آموزش و پرورش هم متولی مستقیم این موضوع نیست منتها بر اساس تجربه ای که وجود دارد و وضعیت موجود کشور و در جلساتی که با برخی وزارت خانه ها مثل وزارت صنایع یا وزارت کار داشتیم یک سری نیازهای شغلی را برای 10 سال آینده در دست داریم و بر اساس آن یک جدول بندی صورت گرفته است اما الزامی برای این که دانش آموزان را حتما بر اساس این جدول نیازمندی هدایت کنیم، نداریم.

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مقایسه هدایت تحصیلی سال کذشته و امسال بیان داشت: امسال هدایت تحصیل بر اساس ظرفیت است و به همه استان ها و مناطق تاکید شده است که حداکثر ظرفیت را ایجاد کنند و تا جایی که منابع انسانی، مالی و فیزیکی اجازه می دهد، می توانند در هررشته ای منطبق با علاق و توانایی های دانش آموزان، ظرفیت ایجاد کنند.

شکوهی ادامه داد: امسال هدایت تحصیلی در 2 فرم خلاصه می شود. فرم شماره 6 که از 100 امتیاز 65 امتیاز به آن تعلق دارد و شامل امتیازات نظرات دانش آموز، اولیاء، تمامی معلم دروس پایه و مشاور مدرسه و امتیاز آزمون های توانایی و رغبت است .

وی اضافه کرد: درفرم شماره 7 ما دانش آموز را بر اساس نمرات آزمون هایش و در واقع عملکرد تحصیلی در امتحانات نوبت دوم پایه های هفتم و هشتم و نهم ارزیابی می کنیم که دروس پایه های هفتم و هشتم ضریب یک دارند و دورس پایه نهم ضریب 3 دارد.

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال مشاوره، نقش توصیه ای د ارد و ملاک ثبت نام دانش آموز، عملکرد تحصیلی و فرم شماره 6 است که دانش آموز را نسبت به خودش رتبه بندی کرده و فرم شماره 7 دانش آموز را نسبت همه دانش آموزان کل منطقه ارزیابی می کند، است.

شکوهی با بیان این که یکی از ملاک های اصلی ما نمرات دانش آموز است، تصریح کرد: برای ورود به هررشته یک حدنصاب امتیاز را هم در نظر گرفتیم و در غیر این صورت دانش آموز نمی تواند در رشته تحصیلی مورد نظر ثبت نام کند.

وی گفت: امسال همچینی دانش آموزان به گروه های الف تا دال تقسیم بندی می شوند البته این را فقط در رشته تجربی و فنی و حرفه ای داریم.

مدیرکل امورتربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص توزیع متوازن رشته های تحصیلی اظهار داشت: هدفمان حتما هدایت به سمت رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش نیست یا حداقل وظیفه ما حداقل در حوزه مشاوره این نیست. بلکه نگاه ما در واقع این است که توانایی و استعداد و رغبت و ارزش ها و ویژگی های شخصیتی دانش آموز را بشناسیم و ظرفیت هایش را به او معرفی کنیم و بر اساس آن و مشورتی که ارایه می شود و نمرات دانش آموز، نظرات معلمین و اولیای دانش آموز در نهایت باعث شوند تا دانش آموز رشته ای را انتخاب کند که بیشترین تطبیق را با بررسی ها داشته باشد و زمینه های موفقیتش در آینده را تضمین کند.

شکوهی گفت: البته بحث توزیع متوازن رشته ها را مد نظر داریم ولی این نیاز به چند سال کار و برنامه ریزی دارد تا به نقطه مطلوب برسیم و الان در این فرصت شدنی نیست و ما به همین دلیل است که شاخص ما از توزیع متوازن در سال گذشته تغییر کرد و الویت ما در حال حاضر ظرفیت هر منطقه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار