وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین نکوداشت هفته معلم:

آموزش و پرورش ریل توسعه کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین نکوداشت هفته معلم شهرستان های استان تهران گفت: آموزش و پرورش ریل توسعه است و جریان توسعه در کشور الزاماً از آموزش و پرورش آغاز می شود.

کد مطلب: ۶۱۹۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا شهرستانهای تهران، سید رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در آئین تقدیر از معلمان نمومۀ شهرستان های استان تهران و نکوداشت اعیاد شعبانیه که در سالن همایش های ولایت اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران برگزار شد، گفت: خداوند را شاکرم که امروز را با نام و یاد معلم و با تجلیل از واژۀ مقدس معلم آغاز می کنم.

وی در ادامه معلمان را انسان های با فضیلتی دانسته که با دیانت و اخلاق مسیر حرکت خود را ادامه می دهند و در ادامه، ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه معلمان در جهت توسعۀ ملی، افزود: آموزش و پرورش ریل توسعه است و جریان توسعه در کشور الزاماً از آموزش و پرورش آغاز می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن تأکید بر این مفهوم که توسعۀ نفتی ایران اسلامی را به مقصد نخواهد رساند، ادامه داد: آموزش و پرورش نقطۀ آغاز توسعۀ انسانی است و امروز مهم ترین شرط توسعه در دنیاست.

صالحی امیری با تأکید بر این امر که اگر سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی در هر جامعه تکامل یابد، آن جامعه توسعه خواهد یافت، اظهار داشت: جامعه ای توسعه یافته محسوب می شود که در آن، آموزش و پرورش به عنوان کانون تولید سرمایه شناخته شود.

این مقام مسئول ایران امروز را نیازمند توسعۀ پایدار برشمرده و با تأکید بر این مفهوم که محیط زیست نیز بخشی از آن محسوب می شود، تصریح کرد: هیچ دولتی حق ندارد زیست آیندگان را مخاطره بیاندازد.

مقالم عالی فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابینۀ تدبیر و امید، پایه گذاری آموزش و پرورش به عنوان مهم ترین بنیان برای نیل به مسیر توسعه در کشورهای توسعه یافته را از عوامل مهم ترقی این دست از جوامع برشمرده و در همین راستا، ضمن تأکید بر این امر که الزاماً برای این که بتوانیم مسیر توسعه را از آموزش و پرورش آغاز کنیم، می بایست یک تغییر ریل داشته باشیم تا به قله های توسعه دست یابیم تأکید کرد: باید ریل محفوظات محور به مهرات محور تغییر کند و در همین راستا همواره باید تغییر توسعه از مسیر نفت به مسیر توسعۀ نیروی انسانی و تغییر آموزش محفوظات محور به مهارت محور را در ذهن داشته باشیم.

صالحی امیری، خطاب به فرهنگیان برگزیدۀ شهرستان های استان تهران، آنان را نخبگان فرهنگی جامعه برشمرده و یادآور شد: معلمان نخبه در آموزش و پرورش باید با نگاهی جدید به بررسی مسائل مرتبط با حرفۀ خود بپردازند و این نگاه می بایتس به یک مطالبۀ عمومی ارتقاء پیدا کند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود تبدیل نگاه مطالبه در آموزش و پرورش به یک گفتمان ملی را از ضرورت های پیش روی آموزش و پرورش برشمرده و با تأکید بر این امر که این مطالبه می بایست تا کلاس های درس دانش آموزان نیز برسد، گفت: امروز باید از خود پرسید که چگونه می توان دانش اموز را در فضایی تربیت کرد که زیست جمعی داشته باشد و باید پذیرفت که این امر فقط از عهدۀ آموزش و پرورش بر می آید و حتی خانواده نیز در این زمینه به تنهایی موفق نیست.

این مقام مسئول پیوستگی حقله های میان خانواده، مدرسه و جامعه را یکی از مهم ترین نیازهای روز جامعه برشمرده و در ادامه با تأکید بر این امر که انقطاع حلقۀ روابط میان این 3 آسیب های اجتماعی متعددی را در جامعه پدید می آورد، افزود: شبکه های اجتماعی مجازی و گروه همسالان، موجب ایجاد شکاف در روابط خانواده و مدرسه گردیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه با تأکید بر این که امروز باید بپذیریم که ریل توسعه از آموزش و پرورش عبور می کند و برای حرکت در این مسیر می بایست از آموزش و پرورش شروع کنیم، ادامه داد: گفتگو و طبقات اجتماعی در آموزش و پرورش شکل می گیرد و در همین راستا رفتارهای طبقاتی در مدارس از بین می رود.

وی در ادامه شکل گیری موارد یاد شده را موجب به وجود آمدن حس یکی شدن در میان مردم برشمرده و از عدم وجود گفتگو در میان مردم به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی نام برده و اظهار داشت: در دل گفتگوست که نقش شکل می گیرد و نقد عامل توسعه است.

صالحی امیری، نقد را مهم ترین عامل توسعه برشمرده و بداخلاقی، ترویج شایعات و اتهامات در میان مردم را ناشی از عدم وجود تعامل و گفتگو در بین افراد جامعه دانسته و بر همین اساس تصریح کرد: اگر بناست در آینده جامعه ای داشته باشیم که در آن هم نوایی و هم گرایی وجود داشته باشد، باید امروز روی آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنیم، چرا که معتقدم که آموزش و پرورش با حیاط یک جامعه ارتباط دارد.

مقام عالی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید در ادامه، گفتمان سازی درونی را از دیگر نیاز های مهم آموزش و پرورش امروز برشمرده و با تأکید بر این امر که امروز آموزش و پرورش نیازمند یک گفتمان ملی است و باید به یک باور درونی برسد، یادآورشد: آموزش و پرورش امروز می بایست به نیازهای ثانویه پاسخ دهد و منجر به نشاط اجتماعی شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، هنر، شعر، فیلم، ادبیات و سفرهای دسته جمعی را به عنوان مهم ترین نیازهای معرفتی در هر فرد برشمرده و ضمن تأکید بر این امر که امروز می بایست به نیازهای معرفتی دانش آموزان در آموزش و پرورش پاسخ داده شود، تأکید کرد: عدم تخلیۀ دانش آموزان منجر به آسیب های جدی اجتماعی در جامعه می گردد و از همین رو ضروری است تا معرفت، اخلاق و فضیلت در جامعه به عنوان مهم ترین شاخص های زیست فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد، چرا که این موراد از چالش های اصلی است که در بحث آسیب های اجتماعی مورد توجه است.

صالحی امیری، عدم وجود امید به آینده در میان دانش آموزان را زمینه ساز یأس و نا امیدی در آنان دانسته و ضمن تأکید بر این امر که جامعۀ امروز، نیازمند نشاط و امید به آینده است، گفت: دولت با همۀ ظرفیت های خود تلاش کرده است تا در جهت امید به آینده حرکت کند.

وی با اشاره به این که دولت تدبیر و امید در شرایطی کشور را تحویل گرفته است که علاوه بر تحریم، تحقیر نیز جامعه ایرانی را تهدید می کرد، افزود: دولت تدبیر و امید ریل توسعه را از افارطیت به عقلانیت تغییر داد و معتقد است که اعتدال جامعه را به قله های توسعه می رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انسجام، همگرایی و وحدت ملی را مهم ترین مفاهیم نهفته در واژۀ اعتدال برشمرده و با اذعان به این امر که حدود 200 میلیارد دلار سرمایه امروز در مسکن خوابیده که بلااستفاده مانده است، ادامه داد: در دولت تدبیر و امید از مناقشات پرهیز کردیم و معتقدیم که ثبات، آرامش و پرهیز از حاشیه ها مهم ترین رویکرد و هدف دولت تدبیر و امید است.

صالحی امیری آرامش و ثبات مالی را از مهم ترین نیاز های امروز مردم برشمرده و بر همین اساس، یادآور شد: مردم می خواهند که امروز در حوزه های مختلف به دور از منازعه و جنجال به خود کفایی برسند.

/خبرنگار: امین کردبچه چنگی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار