گزارش خبری

معرفی آثار برنده " پو لیتزر"

جایزه پولیتزر (Pulitzer Prize) جایزه‌ای در روزنامه‌نگاری، ادبیات و موسیقی است که هر کدام دارای بخش‌های گوناگونی است.این جایزه معتبرترین جایزه روزنامه‌نگاری در آمریکا است که هر ساله (از سال ۱۹۱۷) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران (و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان) داده می‌شود. هم‌چنین بنیاد پولیتزر همه ساله جوایز نیم میلیون دلاری خود را به بهترین عکس خبری در میان تمام عکسهای خبری که افشاگرانه و جسورانه باشد اهدا می کند.

کد مطلب: ۶۱۲۷۹۷
لینک کوتاه کپی شد

جوایز روزنامه نگاری پولیتزر

در رشته "خدمات عمومی روزنامه نگاری"؛ "ذیلی نیوز نیویورک" و "پلتفرم آنلاین" روزنامه نگاری تحقیقی"پروپابلیکا" برای پوشش دادن اخبار سوء رفتار پلیس نیویورک با اقلیتهای فقیر جامعه ، این جایزه را دریافت کردند.

"کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاری تحقیقی" نیز برای مطلبش در زمینه اِفشای اسناد پاناما به عنوان برنده در بخش گزارش روشنگرانه اعلام شد.

در رشته گزارشگری در سطح ملی " دیوید فرنتولد" از روزنامه واشنگتن پست برای "آفرینش مدلی برای خبرنگاری شفاف در پوشش اخبار کمپین تبلیغاتی ترامپ" برنده شناخته شد.

در بخش گزارشگری بین المللی ؛ جایزه به روزنامه نیویورک تایمز رسید، برای پوشش اخبار"کارهای ولادمیرپوتین و روسیه برای دستیابی به قدرت ".

بهترین گزارش تحقیقی سال به "اریک ایر" از روزنامه " چارلستون گازت میل" رسید که با چندین سال کار تحقیقی و با زحمت بسیار (بخاطر سنگ اندازی شرکت های دارویی )بالاخره از آمار بالای مرگ بر اثر زیاده روی مصرف قرص در ویرجینیای غربی پرده برداشت.

در بخش گزارش محلی ، بهترین گزارش به روزنامه نگاران روزنامه "سالت لک تریبون" رسید که به مجازاتهای غیر انسانی و ظالمانه برای قربانیان جنسی در مدرسه جوانان بریگهام پرداخته است.

بهترین گزارش غیرخبری سال هم به "سی.جی.چیور" از نیویورک تایمز رسید که به شیوه ای هنرمندانه از مشکلات کهنه سربازان آمریکایی بعد از جنگ، با عنوان "اضطراب پس از حادثه" سخن گفته است.این گزارش باعث شد حکم زندان کهنه سرباز گزارش لغو شود.

برای بهترین پوشش خبری سال ، کارکنان روزنامه "ایست بوی تایمز" در اوکلند جایزه را بردند که به آتش سوزی محلی که جان 36 نفر را گرفت، پرداختند.

جایزه بهترین عکس غیرخبری به "ای جیسیون وانبسگنز" از روزنامه "شیکاگوتریبونال" رسید. او عکس پرتره ای از یک پسربچه 10 ساله و مادرش را نشان می دهد که بعد از زخمی شدن پسربچه در جریان تیراندازی های شیکاگو، مادر تلاش دارد جان او را نجات دهد.

جایزه بهترین عکس خبری ، به "دیوید برهلاک" باز هم از روزنامه نیویورک تایمز رسید . او عکسهایی را در این روزنامه منتشر کرده از بی توجهی به زندگی انسانها در فیلیپین در جریان حمله ی سازمان یافته دولت به فروشندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر

جایزه پولیتزر به‌نام بنیان‌گذار آن "جوزف پولیتزر"، روزنامه‌نگار مجاری‌تبار آمریکایی، در سده نوزدهم نام‌گذاری شده‌است.

تاکنون تنها یک عکاس ایرانی به نام "جهانگیر رزمی" در 38 سال پیش موفق به دریافت این جایزه شده است. عکس او از حوادث بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

------------------------------------------------------------

منبع: روزنامه هفت صبح، خبرگزاری ایسنا و اینترنت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار