آشنايي با آداب و رسوم نوروزی مردم در استان لرستان

مردم استان لرستان مانندديگر هموطنان ايراني همواره عيد نوروز را به عنوان عيدي باستاني ارج نهاده و مراسم ويژه آن را برپا مي‌كنند.

کد مطلب: ۶۰۹۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از شهرستانهای استان تهران ،با نزديك شدن سال نو مردم استان لرستان با شستن فرشها، پاك كردن شيشه‌ها، درب و پنجره‌ها و تميز كردن خانه‌هاي خود به استقبال سال جديد مي‌روند. .

از رسوم برجسته مردم لرستان زيارت اهل قبور درجمعه آخر سال است، به شكلي كه افراد معمولا خود را مكلف مي‌دانند كه به زيارت اهل قبور روندو طبق اين سنت مذهبي افراد در بعدازظهر پنجشنبه باحاضرشدن بر قبرستان‌ها به قرائت فاتحه و قرآن كريم مي‌پردازند .

بر اساس سنت قديمي، مردم اين استان در لحظات نزديك شدن به سال نو سفره هفت سين را چيده و با پوشيدن لباس نو دور آن جمع مي‌شوند وبزرگ خانواده با قرائت قرآن مجيد و دعاي تحويل سال و راز و نياز با خدا در انتظار تحويل سال ثانيه‌ شماري مي‌كنند .

آنان هنگام تحويل سال نو در و پنجره‌هاي منازل خود را باز كرده و خير و بركت را به خانه‌هاي خود فرا مي‌خوانند .

غذاي شب عيد اغلب مردم در استان لرستان سبزي پلو با ماهي و قورمه سبزي است كه به اعتقاد آنان پختن اين غذاها در شب عيد به دليل رنگ سبزشان چندان با سرسبزي بهار بي‌ربط نبوده و اعتقاد دارند با پخت اين غذاها خير و بركت به سفره ارزاني مي‌شود .

ديد و بازديدهاي نوروزي دراين استان از ديگر آدابي است كه بلافاصله بعد ازلحظه تحويل سال آغاز و معمولا تا پايان تعطيلات نوروزي نيز ادامه خواهد داشت .

مردم استان لرستان بعضي از روزهاي نوروز را در كوه و دشت و مناطق سرسبز سپري مي‌كنند و به‌ بازي‌هاي محلي و مرسوم اين منطقه نظير چوگان بازي دارپلان كورم گردله و قاوان كه خاص اين منطقه است، مي‌پردازند .

در اين ايام عشاير اين استان نیزبا ذبح گوسفند غذاي شب عيد خود را تدارك مي‌بينند .

مردم اين استان در روز سيزده‌نوروز كه در اصطلاح عاميانه سيزده بدر نام دارد درحركتي گسترده وتجمعي به دامان طبيعت سرسبز و زيباي اين استان رفته و آخرين روز از تعطيلات خود را با انجام بازيهاي محلي، با خاطره‌اي خوش به پايان مي‌رسانند .

آنان در روز سيزده بدر سبزه‌هايي كه براي سفره‌هاي هفت سين خود تهيه كرده‌اند را باآروزي سلامتي و بهروزي براي خانواده‌هاي خود به درون آب روان رودخانه مي‌اندازند .

/خبرنگار: پژمان میرزاخانی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار