آداب و رسوم مردم مازندران در عید نوروز

مردم استان مازندران نیز مانند استان های دیگر کشورمان در ایام نوروز باآداب و رسوم خاصی سال جدید را جشن میگیرند.

کد مطلب: ۶۰۸۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از شهرستانهای استان تهران ،در استان مازندران هنگام تحویل سال افراد خانواده دور سفره هفت سین كه با ظرافت و سلیقه چیده شده می نشینند و در حالیكه پدر خانواده دعای تحویل می خواند، منتظر سال نو می شوند.

در گذشته كه امكانات ارتباطی مانند رادیو و تلویزیون نبود با تیراندازی یا گفتن اذان سال جدید را به همه اعلام می داشتندو بعد از این كه سال نو شد كسی كه به عنوان مادرمه انتخاب شده وبا مجمعی كه در آن قرآن ، آیینه، آب ، سبزه و شاخه های سبز جوان قرار دارد وارد خانه می شود چهارگوشه اتاق ها را آب می پاشد، قرآن را كنار سفره هفت سین می گذارد و شاخه های سبز ( درخت آلوچه) را به این نیت كه سال سرسبز و خوش و خرمی برای خانواده باشد، جلوی در اتاق آویزان یا روی طاقچه اتاق می گذارد.

دراین روز مادر خانه، غذای عید، سبزی پلو با مرغ یا گوشت درست می كندو علاوه بر آن غذایی به عنوان خیرات برای اموات می پزند و بین مردم پخش می كنند و در غروب شب اول سال به این اعتقاد كه چراغ خانه آنها همیشه روشن و نورانی باشد، به سر در خانه ها شمع یا شعله آتش آویزان می كنند

خوردنی های عید

مازندرانی هاچند روز مانده به عید مقدار زیادی برنج را می خیساندند و بعد از شستشوی كامل آن را نیمه خشك می كردند و به همراه دیگر زنان به دنگه سر(آسیاب دستی) می رفتند و برنج ها را آرد می كردند كه به آرد برنج ((دنكو)) می گویندوپس از آن كه سهم صاحب آسیاب را از دنكو دادند به خانه بر می گشتند، دنكو را روی حرارت ملایم تفت می دادند آن وقت با پودر قند و روغن حلوا درست می كردند، پیشتر ها اندازه حلوا درست به اندازه ی یك آجر بود.

كماج نان گردی بود كه محتویات آن آرد برنج شیر و تخم مرغ می باشد، معمولا زنان بعد از پختن نان خانگی خمیر كماج را روی تنور می گذاشتند و روی آن را با صفحه ای فلزی پوشانده زغال های گداخته می گذاشتند كه در واقع همان عمل فرامروزی بود و كماج مانند كیك پوف می كرد.

از خوردنی های دیگر نوروزاستان مازندران دخترانه است كه آن هم ازبرنج پخته و خشك شده در آفتاب تند تابستان درست می شود، برنج خشك شده را در روغن بسیار داغ می ریزند كه فورا پفكی می شود آن را در ظرفی می ریزند و بر رویش عسل یا شیره ی خرمالو و یا شكر می پاشند و مصرف می كنند. .

جشن نوروز ماه

مردم مازندران در اواسط مرداد ماه جشنی به نام نوروز ماه دارند وقتی كه اولین محصول برنج زودرس رسید بعد از جمع آوری و درو با همان برنج غذا درست می كنند و درخارج از روستا جشن پایان كار می گیرندو این مراسم درست مانند سیزده به در است و اعتقاد دارند كه این روز را حتما باید بیرون از روستا به سر بردو در واقع این جشن یك نوع سپاسگزاری به درگاه خداوند است .

مراسم تیرماه سیزده

از دیگر مراسم سنتی و رسمی مازندران تیرماه سیزده است كه در اواسط آبان هر سال برگزار می شودو البته روایات مختلف وجود دارددر مورد تیرماه سیزده وجود داردکه از آن جمله پیروزی كاوه بر ضحاك و جشن مهرگان است

آیین سنتی 26 عید ماه

آیین ویژه سنتی 26 عید ماه طبری هر سال در تاریخ 28 تیرماه شمسی در بیشتر روستاهای استان برگزار می شود،در روستای امامزاده حسن (ع)سوادكوه این مراسم با آداب خاصی انجام می شودو این رسم به جشن مردگان نیز معروف است.

بر اساس سنت رایج و باورهای مردم در زمان های قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خونخواهی پدرش جمشید شاه حاك پادشاه را سرنگون می كند ومردم خبر این پیروزی را در شب با آتش زدن بوته ها به یكدیگر اطلاع می دهند و فردای آن روز با برپایی جشن و مسابقه كشتی این پیروزی را گرامی می دارند .

امروزه نیز اهالی روستاهای اطراف همگی به امامزاده حسن (ع)می آیند و علاوه بر خیرات كردن برای اموات خود و روشن كردن شمع روی مزارها، تماشاگر مسابقه كشتی سنتی لوچر می شوندو در این روز كشتی گیران سوادكوه در این محوطه گرد می آیند و به مصاف هم می روند.در مناطق جلگه ای جشن مردگان در آرامگاه ها برگزار می شود.

/خبرنگار:پژمان میرزاخانی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار