آداب و رسوم و سنت های مردم استان همدان درنوروز

یکى از مراسم های جالب سنتى مردم در استان همدان در روزهاى قبل از عید، کوسه و زن کوسه بود، که در نقش زن و شوهر چوپان ظاهر مى‌شدند و با ساز و دهل از روستاها به‌راه مى‌افتادند و به شهر مى‌آمدند.

کد مطلب: ۶۰۸۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا از شهرستانهای استان تهران ،نوروز در همدان آداب و رسوم خاص خود را دارد که امروزه بسیاری از این آداب زیبا و دارای حکمت فراموش شده و تنها نامی از آن ها در میان است .

مراسم نوروز

در استان همدان نیز همچون دیگر نقاط ایران عید نوروز جایگاه ویژه‌اى داشته و همیشه مراسم آن با آداب و سنن خاص کهن برگزار مى‌شده است .

در گذشته از اوایل اسفندماه خانواده‌ها در تدارک کارها و تهیه مقدمات برنامه‌هاى نوروزى بودندو اولین اقدامات، تهیه مواد لازم جهت پخت شیرینى بد. تهیه لباس نو و مایحتاج شب عید مانند برنج و روغن نیز از جمله این اقدامات به‌شمار مى‌رفت .

از دیگر برنامه‌هاى نوروز، خانه‌تکانى بود و گردگیرى و به‌اصطلاح دوده‌گیری انجام مى‌شدو از جمله کارهاى مربوط به ایام عید تمیز کردن و شستن فرش بودو یکى از راه‌هاى تمیز کردن فرش، فرش تکانى بود که در بیشتر محوطه کوچه‌ها و خانه‌ها دیده مى‌شد .

سبزه انداختن نیز از رسوم دیگر نوروز بودوبر مبناى عقیده ایرانیان قدیم سبزه همیشه ظهر حیات و سبزى و شادى زندگى و سمبل اقتصاد و برکت خانواده‌ها بود و چون نزد ایرانیان باستان گندم سمبل برکت و اقتصاد به‌حساب مى‌آمد، از قدیم‌الایام براى انداختن سبزه نوروزى از گندم استفاده مى‌کردندو بعضى خانواده‌ها از شاهی، ماش یا عدس سبزه مى‌انداختند .

کوسه و زن کوسه

یکى از مراسم جالب سنتى در روزهاى قبل از عید، کوسه و زن کوسه بود، که در نقش زن و شوهر چوپان ظاهر مى‌شدند و با ساز و دهل از روستاها به‌راه مى‌افتادند و به شهر مى‌آمدندو تمام اندام این دو پوشیده شده بود و فقط دو سوراخ جلو چشمان و یک سوراخ جلو بینى داشت و روى لباس نمدى کوسه تعدادى منگوله دوخته شده بود که به اطراف آویزان بود و چون بلندى در دست داشت که یک سر آن برجسته بود و به آن قورچنگ مى‌گفتندو زن کوسه نیز روى لباس نمدى خود یک دامن کوتاه از چیت رنگارنگ مى‌پوشید.

تحویل سال جدید

دقایقى پیش از تحویل سال تمام اعضاءِ خانواده دور سفره هفت‌سین نشسته و شروع به خواندن دعا مى‌کردندو رفتن مسافرت در گذشته اساساً متداول نبود و برعکس کسانى که در سفر بودند، سعى مى‌کردند تا لحظهٔ سال تحویل کنار خانواده خود باشندو در لحظات قبل از تحویل بزرگ خانواده مرتب دعا مى‌خواندند و بقیه نیز دعاى سال تحویل را به‌صداى بلند مى‌خواندند،پس از تحویل سال روبوسى مى‌کردند و به یکدیگر تبریک مى‌گفتندوبزرگترها به کوچکترها عیدى مى‌دادند،کوچکترها به دیدار بزرگترها مى‌رفتند و دید و بازدیدهاى فامیل و دوستان شروع مى‌شد .

سیزده بدر

در همدان نیز مانند سایر مناطق ایران روز سیزده نوروز با آداب و مراسم خاص برگزار مى‌شد، از ساعات اولیه بامداد تمام اعضاءِ خانواده‌ها دسته‌دسته به طرف باغ‌ها و چمن‌زارهاى کنار رودخانه‌ها و کوهپایه‌ها مى‌رفتند و به شادى مى‌پرداختند.

/خبرنگار : پژمان میرزاخانی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار