راهنمایان کوچک گردشگری، بناهای تاریخی نوش آباد را پاکسازی کردند

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد از اجرای طرح پاکسازی دو بنای تاریخی شترخان و آب انبار درب ریگ در این شهر خبر داد.

کد مطلب: ۶۰۵۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا کاشان ، زهرا ساروخانی گفت: این طرح در آستانه فراررسیدن نوروز باستانی و با هدف جلب مشارکت همگانی و اهمیت حفظ آثار تاریخی با حضور راهنمایان کوچک گردشگری عضو انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش آباد اجرا شد.

به گفته وی، بنای شترخان نوش آباد یک کاروانسرای قدیمی مربوط به دوره قاجار است که در ضلع شرقی مجموعه زمین وقفه قرار دارد و به همراه مسجد خشتی آن، در سال 1384 به شماره 13115 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: مجموعه تاریخی زمین وقفه یک میدانگاه مستطیل شکل است که شامل کاروانسرا، خانه های قدیمی، مسجد خشتی که با دو ساباط در ورودی و خروجی میدان نمایش یک بافت روستایی بکر است .

ساروخانی گفت: حفظ و نگهداری بناهای تاریخی تنها با اعتبارات میراث فرهنگی امکان پذیر نیست لذا باید همه شهروندان با مسوولیت پذیری فعالانه دست به دست هم داده و با حفاظت آثار تاریخی، نمادهای فرهنگ و تمدن برای نسلهای آینده به یادگار بماند .

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد در این آیین گفت: مرمت بنای شترخان از سال 85 شروع شده است که پس از گذشت حدود یک دهه هنوز به بهره برداری نرسیده و تاسیسات آن در حال تخریب است.

"سید جعفر فاطمی" افزود: با پیگیری های انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر شهر نوش آباد، ایجاد موزه مردم شناسی این شهر، در بنای تاریخی شترخان، با مجوز اداره کل موزه های سازمان میراث فرهنگی ، توسط اداره میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی آران و بیدگل آغاز شد ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی اظهار داشت: کاروانسرای نوش آباد، 800 متر مربع مساحت و ۴۰۰ متر مربع زیر بنا دارد و با یک حیاط مرکزی و فضاهایی در 4 طرف آن توسط شهرداری نوش آباد خریداری شده و کار تجهیز و مرمت آن بر عهده اداره میراث فرهنگی و"اداره کل موزه های سازمان" بوده است .

وی اظهار داشت: باید شهروندان آگاه شوند که تاریخی بودن یک بافت و بنا، دلیل متروکه بودن و نابودی آن نیست، و می توان با تغییر کاربری به صورت مراکز آموزش صنایع دستی و هنری یا موزه و سفره خانه و یا مراکز اقامتی آنها را حفظ و نگهداری کرد.

شهر تاریخی نوش اباد در 5 کیلومتری شمال کاشان قرار گرفته است و با آثاری همچون شهر زیرزمینی، مساجد جامع و امام علی علیه السلام، حوض خانه از جمله مناطق کوچک گردشگری می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار