زهره آقاجری در گفت و گو با پانا:

سیاست زن و مرد نمی شناسد/«رجل سیاسی» مرزی برای جنسیت بندی نیست

یک فعال اصلاح طلب درباره واژه رجل سیاسی بیان کرد: امر سیاست یک امر فیزیولوژیک نیست که مردانه و زنانه اش کنیم. رجال؛ یعنی مرد سیاست به معنای مذکر یا مونث بودن نیست.

کد مطلب: ۵۹۷۳۸۱
لینک کوتاه کپی شد

زهره آقاجری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پانا با بیان این مطلب گفت: معنای رجل سیاسی مشخص است و فکر می کنم واژه مذکر نیست بلکه به کسی که در امر سیاست خبره باشد اطلاق می شود و خبره به زن و یا مرد بودن بستگی ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران در ادامه افزود: آنچه از مذاکرات خبرگان قانون اساسی در مورد رجل سیاسی استنباط می شود، رجل سیاسی مرز جنسیت بندی نیست که جنس مرد یا جنس زن تعریف کنیم. مثل اینکه مرزبندی کنیم که کارهای اجتماعی از اینجا مردانه است و از آن به بعد زنانه. آیا فکر مردانه یا زنانه داریم؟ فکر کردن به عنوان تعقل، امر مردانه یا زنانه نیست؛ بلکه یک امر انسانی است. سیاست یک امر انسانی است وقتی کلمه انسان تعریف می شود؛ بنابراین امر سیاست زن و مرد را نمی شناسد.

آقاجری در ارتباط با مباحث فقهی مرتبط با این موضوع نیز متذکر شد: این مساله کاملا با افکار اسلامی سازگار است. زن و مرد بودن در روح بی معنی است. وقتی عارضه جسمی شامل حال می شود آنجا است که زنانه و مردانه می شود. اما در کارهای اجتماعی هیچ جا ودر هیچ امری،از نیازهای فیزیولوژی بگیرید تا نیازهای معنوی، مرز زنانه و مردانه نداریم. وقتی شخصیت انسان را بررسی می کنیم آنجایی مسئله می شود که مرتبط با جسم می شود و بستگی به فیزیولوژی بدن پیدا می کند.

آقاجری با نگاهی به تاریخ یادآورشد: به عنوان یک تفکر شیعی هم بخواهیم نگاه کنیم؛ قافله سالار کاروان امام حسین، حضرت زینب (س) هستند. مدیریت بحران بالاترین امر سیاست است، سیاست در حقیقت تدبیر امور است که در حالت بحرانی از اهمیت بالایی برخوردار است. بعد از کربلا، چه امری بالاتر از مدیریت بحران بود که به حضرت زینب رسید؟ با وجود آنکه امام حاضر بود ولی مدیریت بحران به حضرت زینب داده شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار