درس

تعیین دیدگاه خبری؛ کاری لذت بخش و رمز آلود

واحد آموزش پانا : در تمام مراحل برنامه ریزی، تولید و تنظیم مصاحبه، نباید اهداف و دیدگاه خبری فراموش شود. آنها ساختار و چارچوب فعالیت مصاحبه کننده را شکل می دهند. می پرسید دیدگاه خبری چیست؟ و چگونه شکل می گیرد؟ بخوانید؛ لطفاً:

کد مطلب: ۵۹۳۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد

تعریف دیدگاه

دیدگاه را "ترکیبی از باورها و هیجان هایی که شخص را پیشاپیش آماده می کند تا به دیگران، اشیا و گروه ها و رویدادهای مختلف به شیوه مثبت یا منفی نگاه کند"،تعریف کرده اند. برپایه این تعریف مثلا "دیدگاه یک فرد در مورد زنان" براساس باورها، آموزشها و فرهنگی است که طی سالها شکل گرفته وبراساس همین ها فرد نسبت به زنان به گونه ای خاص می اندیشد و عمل می کند.

در واقع نگرش ها، ارزیابی از اشیا و رویدادها را خلاصه می کنند و در نتیجه پیش بینی یا هدایت اعمال یا رفتارهای آینده را برعهده می گیرند.

دیدگاه خبری

مصاحبه و هر عنوان رسانه ای دیگر، براساس هدفی تهیه و منتشر می شود بر اساس این هدف دیدگاه خبری شکل می گیرد و بر پایه همین این دیدگاه، نقشه و طرح برای تنظیم مصاحبه ترسیم می شود. در هر حال در تمام مراحل برنامه ریزی، تولید و تنظیم مصاحبه، نباید اهداف و دیدگاه خبری فراموش شود. آنها ساختار و چارچوب فعالیت مصاحبه کننده را شکل می دهند.

با توجه به تعریفی که ارائه کردیم" دکتر محسنیان راد" در کتاب روشهای مصاحبه خبری از قول "آندرو آربان" -روزنامه نگار- می نویسد؛ پس از اتمام مصاحبه و قبل از نگارش آن، لازم است خبرنگار ، دیدگاه خبری خود را مشخص کند.

"آندرو آربان" می نویسد: پیش از اینکه شروع به نوشتن یک مصاحبه کنید یا آن را برای رفتن روی آنتن آماده کنید، باید سمت و سوی دیدگاه (angle) خود را درباره آن مشخص کنید.

تعیین یک دیدگاه خبری(news angle) مناسب، یکی از کارهای لذت بخش و در عین حال رمزآلودترین بخش های کار خبری است.

برای تشخیص یک دیدگاه خبری مناسب، باید از خود پرسید:

1. چه چیزی در این اطلاعات متفاوت یا جدید است؟

2. کدام جزئیات مابین این روایت و روایت های مشابهِ آن تمایز ایجاد می کند؟

3. چه چیزی توجه مخاطبین را به آن جلب می کند؟

***پس توجه داشته باشید که برای انجام یک مصاحبه خبری،اول دیدگاه خود را روشن کنید وبعد سوال هایی را بپرسید که در راستای دیدگاه خیری شما باشد و آن را تایید کند و موقع تنظیم نیز ابتدا این پرسش ها را پشت سر هم قرار دهید تا دیدگاه شما به مخاطب القا شود.

***نکته:

دیدگاه آری، سوگیری نه

داشتن سمت و سو یا دیدگاه خبری، غیر از سوگیری است. آنچنان که "سالی آدامز "در جایی از کتابش می گوید:

خبرنگاران باید شکاک باشند- نه بدبین . اگر بدبین باشید، حد آنچه را که قرار است در طول مصاحبه به دست آورید کاهش می دهید- شما در این کار به خصلت بی طرفی(objective) محتاج اید. اگر بدبین باشید و با پیش داوری به سراغ مصاحبه شونده بروید و به دنبال یک نتیجه مشخص از مصاحبه باشید، مصاحبه شونده را دلسرد می کنید و مانع از فاش کردن اطلاعاتش می شوید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار