انتشار کتابی که به دغدغه‌های ذهنی نوجوانان می پردازد

اثر جدید مهدیه نظری با عنوان «درخت‌‌ها برای تو، پرنده‌ها برای من»، از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به انتشار رسید.

کد مطلب: ۵۹۲۹۵۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا؛ مهدیه نظری شاعر و نویسنده پیرامون اثر جدید خود «درخت‌ها برای تو، پرنده‌ها برای من» اظهار داشت: در این کتاب بیشتر شعرها در قالب نیمایی سروده شده و کلا این قالب را رهاتر و رویایی تر از قالب های دیگر یافته ام. خوشبختانه نوجوانان هم ارتباط خوبی با این قالب می گیرند به خصوص شعرخوان‌ترها که از قالب هایی چون چهارپاره گریزانند. درباره موضوع کتاب هم باید بگویم تلاشم بر این بوده که به موضوع های مورد توجه و علاقه نوجوانان بپردازم؛ مثل دوستی، عشق، دغدغه‌های ذهنی و کشمکش های درونی نوجوانان...

وی افزود: این پنجمین مجموعه شعر نوجوان من است و به همراه سه مجموعه دیگر، در شمار دسته ای از آثارم قرار دارد که خط سیری مشخص را دنبال می‌کند و می توان از آن به عنوان یک سبک بخصوص در شعر نوجوان یاد کرد. شاید بتوان گفت؛ این کتاب کوششی است برای به تکامل رساندن این سبک که با کتاب «پر از پرنده ام» آغاز شده بود.

نظری در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوال که شعر نوجوان اصولا باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؛ ابراز داشت: همان طور که همه شاعران خوبِ عرصه شعر نوجوان تاکید کرده اند، شعر کودک و نوجوان اول باید از تمام ویژگی های یک شعر خوب برخوردار باشد، یعنی واقعا «شعر» باشد و بعد به ویژگی های نوجوان یا کودک نیز بپردازد. در روزگار ما متاسفانه هنوز این نگاه وجود دارد که شعر گفتن برای این گروه سنی کار دشواری نیست، این فکر اشتباه است. کسی که بخواهد با نوجوان بریده از مطالعه ارتباط برقرار کند اتفاقا مسیر پرپیچ و خم تری پیش رو دارد. زبان سالم، ساده و پرهیز از شلخته کاری، رسیدن به سیری شسته و رفته در تخیل و بیان و بسیاری نکات تخصصی که باید در فرصتی فراخ تر تبیین شوند.

این شاعر در پایان خاطرنشان کرد: از این پس بنده با کتاب دیگری که منتشر خواهد شد وارد دور جدیدی از شیوه کار خواهم شد که تفاوت چشمگیری با کارهای قبلی ام دارد. در این دور جدید تلاش کرده ام تا با نوجوانان امروز که روحیات و ویژگی هایی کاملا متفاوت دارند ارتباط صمیمانه ای برقرار کنم. مدت ها اندیشیده ام تا بتوانم زبان این نسل جدید و دریچه همراهی و همدلی با آنها را کشف نمایم و در این راه زمان بسیاری صرف کرده ام تا از نزدیک دغدغه‌های اصلی آن ها را بشناسم. سال ها در مدارس به دیدارشان شتافته ام تا گوشی باشم برای شنیدن زمزمه هایشان و امیدوارم آنچه بازتاب این یافته‌هاست بتواند اندکی به میانشان راه یابد و اگر می تواند دلی را تکان بدهد.

شایان ذکر است؛ این اثر به قیمت 3هزار و 200 تومان و در 36 صفحه منتشر شده است و تصویرگری آن را نرجس محمدی بر عهده داشته است. علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «درخت‌ها برای تو، پرنده‌ها برای من» را از تمامی فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور خریداری نمایند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار