عكس مي تواند زبان شعر مدرن باشد/واقع بین باشیم

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت : عكاسان براي انتقال تخصص ، نيازمند تحول و تدبر هستند و اين تدبر و تحول از شجاعت بالاتر است.

کد مطلب: ۵۴۷۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا شهر تهران ، معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در اختتاميه 9 نمايشگاه عكس گفت : شما در ذهنتان تصوير گري می كنيد البته هنر عكاسي كمك كرده است كه ما تصوير را ببينيم و ظاهر يادگيري ها را با تصوير همراه كنيم.عکاسی به گفتگوهاي خبري نیز كمك كرده است .

محمديان ادامه داد بايد تصوير ذهني خودمان را به ديگران با تصوير عيني نشان دهيم اين پيچيدگي هاي ذهني است كه مورد نظر عكاسي و تصويرگري و گاهي سينما ست و به ديگران منتقل مي شود آنچه كه در ذهن و باطن من مي گذرد بخواهم به ديگران منتقل كنم با زبان ساده امكان بيانش وجود ندارد و حتما نيازمند زبان هنر است.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت : بيش از 150 سال است كه از نقاشي يا از زبان شعر مدد مي گيريم كه با استعاره و كنايه بتوانيم آنچه را كه فكر مي كنيم به ديگران منتقل كنيم .عكس مي تواند زبان شعر مدرن باشد زبان حسي بيان كننده افكار باشد و زبان انتقال مفاهيم باشد.

وي در ادامه بيان داشت: گاهي با زبان شعر و گاهي با عنوان خطابه و بيان و گاهي هم از طريق عكس حرف را منتقل می كنیم اما امروز مسائل مان بسيار متكثر است و موضوعات متنوعی در اطراف خود داریم و مثل قديم نيست زیرا تنوع در موضوعات ضرورت تخصص هاي متعدد را براي ما الزام كرده است.يه زماني يك نفر طبيب بود از فرق سر تا نوك ناخن را مداوا مي كرد اما با به وجود آمدن رشته هاي تخصصي طب مثل تخصص هاي پوست، مو و گوش و غیره دیگر نیزامند افراد مختصص در هر رشته هستیم.

حجت الاسلام محمدیان افزود: زماني در کنار مسئولين آماده سازي كتب درسي با مديران گروه تاليف صحبت مي كردم و آنها نیازمند عکسی بودند برای استفاده در کتب درسی و ما از عكاسان درخواست میکردیم عکس مناسب برای ما تهیه کنند اين بدين معني است كه كار عكاس صنعتي با عكاس طبيعت متفاوت است و گاهي اوقات عكاسان براي انتقال تخصص ، نيازمند تحول و تدبر هستند و اين تدبر و تحول از شجاعت بالاتر است.

محمديان در ادامه بيان داشت :كه يكي از اين تخصص ها آموزش و پرورش است ما در آموزش و پرورش اين جشنواره ها برای تحقق اهداف تربيتي دنبال مي كنيم وصرفا جشنواره براي جشنواره نيست جشنواره عكس باید بهترين عكس هاي حوزه تعليم و تربيت را شناسايي كنيم و از كساني كه اين آثار را خلق كرده اند قدردانی كنيم و همچنين اينها را به جامعه تعليم و تربيت و دست اندركاران معرفي كنيم.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش گفت : عكس در آموزش و پرورش براي اهداف آموزش و پرورش است و دیگر اینکه خود آموزش و پرورش وظيفه آموزش عكس دارد. براي خود ما كه مي خواهيم از هنر عكاسي براي انتقال مفاهيم آموزشي و تربيتي در حوزه هاي مختلف آن بهره مند شويم.

وی ادامه داد:در آموزش و پرورش 11 حوزه يادگيري وجود دارد مثل يادگيري تفكر و حكمت ، حوزه يادگيري زبان فارسي ، يادگيري علوم، صنعت و ... و نكته مهم ديگر اين كه خود عكاسي را به عنوان يك هنر و ومهارت ياد بدهيم و اين جشنواره مي تواند براي ما نسبت به شناسايي استعدادهاي علاقه مند و برتر عكاسي كمك نماید اين نمايشگاه با حضور 2 هزار و 500 نفرعكاس و حدود 15 هزار عكس وارد اين جشنواره شده اند و اين در يك حوزه هنري كار كمي نيست.

محمديان گفت : امروز من نه با عنوان داور بلكه به عنوان كسي كه آثار شما را ديده است احساسم را از ديدن عكس هاي اين نمايشگاه بيان می كنم من به عنوان كسي كه حداقل شش دوره از اين هشت دوره جشنواره عكس را ديده ام حركت جشنواره را هميشه يك گام به جلو ديده ام كه هر سال نسبت به دوره قبل قدم هايي را به جلو برداشته شده است.

معاون وزیر آموزش و پروش گفت:ما ايرانيان بخصوص در جامعه هنري معمولا از آه و ناله خوشمان مي آيد يا از روي نا اميدي حرف مي زنيم اگر قرار باشد از شهر تهران عكس بگيريم ابتدا به دنبال دروازه ها مي گرديم و از دروازه ها عكس مي گيريم و براي نشان دادن آسيب هاي اجتماعي از پارك هرندي عكس مي گيريم كه در اين عكاسي نوعي سياه نمايي به چشم مي خورد كه اين سياه نمايي خوب نیست و از طرفي دیگر خوش خيالي هم نکوهیده است آنچه مهم وضروري است واقع بيني است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار