نویسنده، كارگردان و منتقد سینما و تئاتر:

با فریاد زدن درون كاغذ نویسنده شدم

چیستا یثربی باور دارد كه به واسطه آنچه در دوران كودكی تجربه و براساس آن حرف‌های فریادگونه‌اش را درون كاغذهای سفید نقش زده، اكنون یك نویسنده شده است.

کد مطلب: ۴۶۸۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا فارس، چیستا یثربی نویسنده، كارگردان و منتقد سینما و تئاتر، در مراسم امضاء 6 عنوان كتابش در شیراز، گفت: من کودکی نداشتم و به دلیل فضای سیاسی مدرسه در آن دوران ناخودآگاه به فضای اجتماعی آن دوره کشیده شدم.
او با بیان اینکه انسان‌های درون‌گرا روزی خود را بروز می‌دهند، افزود: در كتاب «شیدا و صوفی» می‌خواستم قدرت را برجسته سازم. زیرا حس می‌کردم در این داستان به همه زنان، به نوعی، ظلم می‌شود.
نویسنده کتاب «چشم‌هایش می‌خندد» با تصویر كلامی دوران کودکی‌اش و با تاكید بر آنكه پسرسالاری در آن روزگار بی‌داد می‌كرد، گفت: من در آن دوران یاد گرفتم در کاغذ سفید فریاد بزنم. نویسنده شدن من یک اتفاق بود که می‌توانست نیفتد و می‌توانستم به جای اینکه اتفاقات را روی کاغذ بیاورم، سخن بگویم.
یثربی اعتقاد دارد كه فشارهای زندگی به انسان كمك می‌كند تا به سمت توانایی‌هایش متمایل شود، تصریح كرد: زندگی انسان ترکیبی از سرنوشت‌ها و فشارهاست. همه انسان‌ها میراثی می‌برند، اما مهم این است که کجا آفتابی شود.
این نمایشنامه‌نویس و مترجم، نویسنده شدن را انتخابی ندانست و یادآور شد: نویسندگی مانند غذاخوردن است. این معمولی بودن را نباید کسی به بت ساختن از نویسنده منتهی سازد.
او به افراد علاقه‌مند به نویسندگی توصیه كرد زندگی را در نوشته‌هایشان بیاورند نه آنكه نوشته‌هایشان را در دل زندگی به‌كار ببرند.
یثربی گفت: نیاز نویسندگی نترسیدن است. من از حاشیه نمی‌ترسم و از اینکه درد زندگی را فریاد کنم واهمه‌ای ندارم. من کلمه فروشم زیرا این کار را خوب بلد شده‌ام، شغل دیگری جز نوشتن ندارم و سعی می‌کنم با نوشتن روحیه‌ی شادی و امید و عشق را در دل مردم زنده کنم.
مترجم کتاب «آبی کوچک عشق» فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را محیطی برای واکنش سنجی مخاطبان ارزیابی و اضافه كرد: نویسنده می‌تواند با سنجش این واکنش‌ها نسبت به آثار خود از نحوه شناخت خواننده اطلاع یابد.
او واکنش مخاطب را حاوی سوژه دانست و گفت: کامنت‌هایی که خوانندگان برای نویسنده در شبکه‌های اجتماعی می‌گذارند حاوی تاریخچه است و می‌توان در آن مردم شناسی کرد. زیرا مردم به شدت پشت اکانت‌های جعلی خود پنهان هستند.
نویسنده فیلمنامه دعوت، یادآور شد: نویسندگی یکی از بخش‌های زندگی است. از این جهت، من با کلمه بارها در میان اهالی فرهنگ و هنر پیوند ایجاد کرده‌ام و این کار را خوب بلد هستم.
براساس این گزارش، چیستا یثربی برای حضور و تدریس در کارگاه «مضمون آفرینی در ادبیات و نقاشی» كه از امروز در شیراز آغاز به‌كرده و تا هفتم اسفند ادامه دارد، به این شهر سفر كرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار