تهران، پیشرو در استحصال انرژی‌های پاک

همزمان با حضور سران کشورهای جهان در همایش تغییرات اقلیم در پاریس، شهرداران شهرهای بزرگ نیز در حاشیه این نشست گرد هم آمدند تا راهکارهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را بررسی کنند.

کد مطلب: ۴۳۲۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا؛ شهرهای بزرگ جهان اگرچه اقدامات متعددی برای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دست داشتند، اما در این اجلاس همگی بر افزایش توان خود به‌منظور دستیابی به منابع انرژی‌های تجدید پذیر و انتشار كمتر گازهای گلخانه‌ای تأكید دارند. بان‌كی‌مون، دبیر كل سازمان ملل متحد در نشست شهرداران از سراسر جهان شركت كرد و گفت: «تلاش‌های شما باعث می‌شود تا كربن كمتری منتشر كنید و شهروندان شهرهای جهان هم زندگی سالم‌تری داشته باشند و هم در هوای پاك تنفس كنند».
در این كنفرانس كه با نام COP21 شناخته شده رهبران شركت‌كننده توافقنامه‌ای را برای مبارزه با گرم‌تر شدن زمین امضا كردند. كارشناسان این اجلاس را بسیار مهم می‌دانند. توقف افزایش 2درجه‌ای دمای زمین گام بلندی است كه قرار است رهبران جهان بر سر آن به توافق برسند. موضوعی كه شهرهای جهان را موظف می‌كند تا برای اجرای آن به استفاده بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر روی‌آورند و از حجم انتشار گازهای گلخانه‌ای بكاهند.
دبیر كل سازمان ملل در همایش شهرداران جهان اعلام كرد: «شهرداران می‌توانند الهام‌بخش دولت‌های ملی برای انجام فعالیت‌های جسورانه برای كاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و تولید انرژی از منابع تجدید پذیر باشند».
بان كی‌مون از شهرداران جهان خواست تا فضا را برای سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه منابع انرژی تجدید پذیر باز كنند و در این مسیر گام‌های عملی بردارند. وی گفت:«من مصرانه از دولت‌ها، بانك‌ها و جامعه بین‌المللی می‌خواهم تا به توصیه‌های همایش تغییر اقلیم عمل كنند».
• توجه وطنی به انرژی‌های پاك
مؤسسه DLR در مطالعاتی كه در سال 2002در ایران به اجرا در آورده است، پیش‌بینی كرده كه 10شهر بزرگ كشور تا سال 2020می‌توانند هزار و 630مگاوات برق از زباله‌های شهری تولید كنند. در واقع این میزان برق می‌تواند برق مصرفی یك كلانشهر 3میلیون نفری را تأمین كند. (در حال حاضر مصرف روزانه برق 3استان تهران، البرز و قم با جمعیتی بالغ بر 15میلیون نفر روزانه به‌طور متوسط بیش از 8هزار مگاوات ساعت است).
تهران نخستین شهری است كه با استفاده از روش بی‌هوازی توانسته است از پسماند شهری زباله تولید كند. در واقع احداث این سامانه در كشور، نخستین پروژه زیست‌محیطی كشور برای تولید انرژی از پسماند شهری به روش هضم بی‌هوازی است. البته شهرهای شیراز و مشهد نیز پیش از این با استفاده از روش‌های سنتی اقدام به تولید بیوگاز كرده بودند، اما تهران با به كاری‌گیری روش استحصال بیوگاز از سامانه بی‌هوازی گام بزرگی در استفاده از دانش روز برای تولید انرژی پاك برداشته است. البته سهم شهرهای بزرگ برای كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تنها محدود به استفاده ازمنابع تجدید پذیر نخواهد بود. بلكه افزایش سرانه‌های سبز و گسترش سامانه‌های حمل‌ونقل شهری كمتر آلاینده هم ازجمله كارهایی است كه باید در شهرهای جهان انجام شود.
• بیانیه شهرداران
در نشست حاشیه‌ای همایش تغییر اقلیم پاریس شهرداران شهرهای جهان بیانیه‌ای منتشر كردند. آنها در این بیانیه از همه شهرداران در سراسر جهان خواستند تا استفاده از انرژی‌های فسیلی را محدود كنند و به سمت استفاده از منابع انرژی پاك و تجدید پذیر روی آورند. برخی از شهرداران شهرهای بزرگ با راه‌اندازی كمپین «تحریم سرب در هوا» به این همایش آمدند. برخی شهرداران با اعلام كاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و سرمایه‌گذاری در مشاغل سبز تلاش كردند تا دیگر شهرهای كشورهای جهان را به كاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تشویق كنند.
• تولید روز افزون مصرف انرژی
برق واحد‌های مسكونی در جهان از مرز 300تریلیون وات ساعت در سال 2000به 4هزار تریلیون وات ساعت در سال 2050خواهد رسید. تلاش شهرهای جهان برای استفاده از منابع زیست توده می‌تواند تأثیر قابل توجهی در كاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی داشته باشد و همچنین باعث انتشار كمتر گازهای گلخانه‌ای شود. تهران نیز در حال حاضر با احداث یك كارخانه بی‌هوازی، از 200تن زباله روزانه 3مگاوات ساعت برق تولید می‌كند. این در حالی است كه اگر تهران بخواهد بیش از 2هزار تن زباله را به برق تبدیل كند، می‌تواند بیش از 30مگاوات ساعت برق تولید كند.
• انرژی از منابع پاك
تولید انرژی از پسماند هم‌اكنون در بسیاری از شهرهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. درحال حاضر بیش از 30درصد برق مصرفی كشور آلمان از طریق صنعت بیوگاز تأمین می‌شود. اخیرا كشور آلمان به‌منظور افزایش توان تولید انرژی از پسماند شهری اقدام به خرید زباله از كشورهای همسایه‌اش كرده است. از طرفی براساس پژوهش‌های بانك جهانی، به‌طور متوسط تقریبا 3درصد از گازهای گلخانه‌ای كه از شهرها به جو زمین می‌رود از پسماند شهری تولید می‌شود. از این‌رو درصورت تبدیل زباله‌های شهرها به انرژی با استفاده از روش بیوگاز و حتی زباله سوز، میزان آلایندگی كمتری وارد جو زمین می‌شود و می‌توان بیش از 40درصد انرژی مورد نیاز شهرها را از این طریق تأمین كرد.
منبع:روزنامه همشهری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار