طرح احداث شهرک های کشاروزی خوزستان درگیر تامین آب و اعتبار

پیشرف طرح احداث شهرک های کشاروزی خوزستان هم اکنون با دو معضل تامین آب و نیز اعتبار مواجه است.

کد مطلب: ۴۱۳۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا از خوزستان ، عبدالحسن مقتدایی استاندارخوزستان صبح امروز چهارشنبه درجلسه ای که برای بررسی این طرح ها درسالن اجتماعات استاندار برگزارشد ، برای حل مشکل آب اراضی دستور داد تا سازمان آب و برق خوزستان جلسه ویژه ای با حضور مشاورطرح و نیز جهاد کشاورزی برگزار و نسبت به تامین آب برای 5 نقطه که بناست تا پایان امسال عملیاتی شوند تصمیمات لازم را اتخاذ کند و این تصمیمات لازم الاجرا خواهد بود.

مقتدایی تاکید کرد که سازمان آب و برق خوزستان راهکارلازم برای انتقال آب به این مناطق را ارایه دهد.

استاندارخوزستان به مشکل کمبود اعتبارطرح اشاره کردو گفت : خوزستان آماده است برای پیشرفت طرح , حتی ازسهم اعتبارات گردشگری خود کسر و جابجا نماید . بلحاظ تامین اعتبارابلاغ می کنیم که ازاین محل و ازسرجمع اعتبارات استان تامین شود.

مقتدایی با تاکید براینکه دراین راستا بین گردشگری و کشاورزی درشرایط کنونی ، اولویت من با کشاورزی است افزود: این شهرک ها به عنوان پیوست تجاری با منطقه آزاد اروند ازظرفیت های بسیارمطلوبی برای اشتغال زایی و صادرات برخوردارند لذا نباید فرصت ها را ازدست داد.

کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی گفت : تخصیص اراضی برای هریک از این شهر ک ها بین 450 تا 700 هکتار بالغ می گردد نیازمند داشتن مجوز آب است .

چنگلوایی ازموانع عمده پیشرفت این طرح را آب و کمبود اعتبارات لازم عنوان کرد و افزود: در7 ماه گذشته اعتباری برای این طرح پیش بینی و مصوب نشده است .

دکتر حسونی زاده معاون سازمان آب و برق خوزستان نیز تاکید کرد که تعیین نقاط برای احداث شهرک های کشاورزی باید براساس وضعیت آبرسانی همان منطقه مورد مداقه قرارگیرد. ما به ازای هرمنطقه مشخص کردیم اینکه در کدام منطقه امکان تامین آب وجود ندارد درکدام منطقه آب زیرزمینی هست و کدام منطقه دارای آب های سطحی هستند و امکان تامین وجود دارد.

وی افزود: دربرخی ازمناطق استان که طرح 550 هزارهکتاری درآن داریم و امکان تامین آب وجود دارد طرح احداث شهرک ها درآنجام نداریم اما درعین حال درشهرستانی مثل آغاجاری که امکان تامین آب وجود ندارد , این طرح پیش بینی شده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درپاسخ به گزارش معاون سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد که دقیقا به دلیل همین مشکلات مربوط به تامین آب ، درهرشهرستان ( 15 منطقه ) 4 نقطه را با هدف بررسی چگونگی تامین آب به سازمان آب و برق پیشنهاد داده ایم تا دستشان باز باشد.

درادامه جلسه استاندارخوزستان دستور داد وضعیت 15 منطقه برای تامین آب مورد بررسی قرارگیرد اما درعین حال تاکید کرد که تاسیس شهرک کشاورزی در5 نقطه تا پایان امسال دراولویت ماست .

مقتدایی تاکید کرد که سازمان آب و برق خوزستان با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی و مجری طرح نسبت به تامین آب این 5 نقطه جلسه و راسا تصمیم بگیرد و هرتصمیمی اتخاذ گردید لازم الاجرا خواهد بود.

استاندارخوزستان گفت : بعدازاینکه مسئله تامین آب با محوریت سازمان آب و برق خوزستان مشخص شد احداث شهرک های کشاروزی در5 نقطه تا پایان امسال عملیاتی می شود.

طرح احداث شهرک های کشاورزی درخوزستان که ازابتکارات دکتر عبدالحسن مقتدایی استانداراین استان است که فروردین ماه 93 با هدف استمرار تولید ، کمک به صادرات( با پیوست تجاری با منطقه آزاد اروند) و ساماندهی قیمت محصولات کلید خورد.

براساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی نزدیک به 60 نقطه در سطح 15 شهرستان خوزستان( منطقه ) برای احداث این شهرک ها شناسایی شدند اما مقررشده است که امسال در5 نقطه که امکان تامین آب کشاورزی با تشخیص سازمان آب و برق خوزستان وجود دارد کار عملیاتی احداث شهرک ها درآنها آغازگردد.

گفتنی است درهرمنطقه 4 نقطه با مختصات برای استقرارسازه ها مشخص شده اند که ازبین آنها یک نقطه که ازشرایط بهتری برای تامین و انتقال آب دارد، انتخاب می شود.

پیشرف این طرح هم اکنون با دو معضل تامین آب و نیز اعتبار مواجه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار