شناسایی 90 كودك مبتلا به اتیسم در آذربایجان غربی

خبرگزاری پانا ، مدیركل بهزیستی آذربایجان غربی از شناسایی 90 كودك مبتلا به اتیسم در استان خبر داد و گفت: علایم این اختلال از 18 ماهگی بروز یافته ومعمولا در 24 ماهگی قابل تشخیص است.

کد مطلب: ۳۳۲۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، راضیه خدادوست مدیر کل بهزیستی آذربایجان غربی با اشاره به اینكه با همكاری بخش خصوصی مركز حمایتی از كودكان مبتلا به اتیسم از سال گذشته در استان راه اندازی شده است افزود: اختلالات طیف اتیسم به مجموعه ای از اختلالات رشدی گفته می شود كه كه مهارتهای كلامی و غیر كلامی ارتباطی و تعامل اجتماعی را به طور معنی داری تحت تاثیر خود قرارمی دهد و اغلب علایم آن را در آغاز 18 ماهگی و یا دو سالگی بروز می یابد.

وی ادامه داد: این بیماری علاوه بر اثر گذاری بر اغلب جنبه های رشدی واجتماعی؛ عملكردهای آموزشی شناختی فرد را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.

خدادوست با بیان اینكه مشاهده دقیق كودك پیش ازسه سالگی ممكن است وجود علایم اتیسم را آشكارسازد تصریح كرد: تعدادی از كودكان نیز تا 18-24 ماهگی دارای رشدی عادی هستند و بعد رشدشان متوقف می شود و یا مهارت های كسب شده را از دست می دهند .

مدیركل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر جهت تشخیص اتیسم ، هیچ آزمایش بیولوژیك وجود ندارد و آنهایی كه طراحی شده اند،به رغم نتایج بسیار خوب گاهی تا 94درصد دقت ،هنوز به طور بالینی به كار نمی روند.

راضیه خدادوست خاطر نشان كرد: هر چقدر زودتر بتوان این اختلالات را دریك كودك تشخیص داد، زودتر هم می شود از برنامه های درمانی برای كمك به این كودكان بهره برد و نیز هر چه برنامه درمانی منظم تر و دارای ساختار دقیق تری باشد، می توان نتایج بهتری را بدست آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار