˝گزنه آش˝دلپذیرترین غذای آخرین چهارشنبه سال

خبرگزاری پانا: مردم مازندران آش ترش گزنه موسوم به ˝گزنه آش˝ را در آخرین چهارشنبه سال به نیت مردگان خود خیرات می‌کنند.

کد مطلب: ۳۲۸۰۲۸
لینک کوتاه کپی شد

خبرگزاری پانا:در آخرین چهارشنبه سال، زنان مازندرانی تدارک آش ترشی را می‌بینند که در نوع خود بی نظیر است و جنبهٔ تبرک و شفا بخشی دارد. در این آش از چهار گیاه استفاده می‌شود از شکوفه‌های آلوچه گرفته تا بچا بچا (گل پامچال وحشی)، گل بنفشه و سبزی‌های گوناگون دیگر. یک پای ثابت این آش حتما (گزنه) است. برخی از قدیمی ها اعتقاد دارند "ترشی آش"، نماد اظهار دلسردی از سال کهنه محسوب می شود. از قدیم الایام این آش ترش رادر روز سوم مرده‌ها طبخ می‌کردند و به همه مهمانان علاوه بر طعام، آش ترش هم می‌دادند که نشانهٔ تنفر از غم و ناراحتی بود. در هر صورت مردم مازندران آش ترش آخرین چهارشنبه سال را به نیت مردگان خود خیرات می‌کنند. اگر کسی به خاطراشتغال زیاد موفق به پختن این آش نشود حتما سهمی از آش همسایه‌ها و یا اقوام خود می‌برد .

آش گزنه یا آش ترش با وجود حبوباتی که در آن استفاده می شود، سرشار از پروتئین گیاهی می باشد. خوشمزگی آن نیز به خاطر وجود کدو حلوایی و سبزیجات معطر است .

اما طرز تهیه آش گرنه : آش گزنه با گیاه گزنه و برنج هست .اول برنج را به اندازه یک لیوان بار می کنیم. وقتی دانه برنج باز شد گیاه گزنه شسته شده و خورد شده را درون آن می ریزیم. وقتی این آش خوب پخته شد و جا افتاد،وقت آن می رسد که ترشی محلی مثل:رب انار،ترشی آلو و...را به آن اضافه کنیم.

در مورد گیاه گزنه باید گفت گَزَنه با نام علمی Urtica dioica گیاهی از تیره گزنه ،علفی و پایا با ساقه‌ای منشعب می باشد . ساقه آن راست و چهارگوش بوده و برگهای آن پوشیده از کرک‌های گزنده‌ای است .

اما از خواص دارویی این گیاه باید بدانیم که مداوای مجاری ادرار (پروستات)، درمان دستگاه تنفسی، کاتاره معده، ضد قند خون، افزایش دهنده گلبولهای قرمز خون از جمله مزیت های این گیاه می باشد .

صرف نظر از جنبه های خوراکی که به صورت پخته همانند اسفناج خورده می شود و سرشار از مواد معدنی و مغزی است، این گیاه حاوی ماده ای به نام سکرتین است که بهترین عامل جهت تحریک و به کار انداختن غدد ترشحی هاضمه در معده ,روده , کبد,لوزالمعده و کیسه صفرا است . خاصیت مهم دیگر آن کمک ساختن به ساخته شدن گلبولهای سرخ و در نتیجه تنفس مناسب سلولهای بدن است.

از نظر طبی این گیاه خواص عجیبی دارد,مدر است و بخصوص کسانی که از رماتیسم ,نقرس,سنگ کلیه ناراحتند باید به آن توجه کنند . گزنه خون را تصفیه کرده و ضدکرم است .استعمال خارجی آن در موارد رماتیسم موفقیت آمیز بوده است .غرغره دهان با فراورده دارویی این گیاه یک ماده ضروری جهت ضدعفونی کردن دهان,رفع ورم و جراحات لثه و مداوای آنژین به شمار می رود,لوسیون و کمپرس های گزنه در مراقبت های زیبایی مانند تمیزکردن پوست ,از بین بردن آکنه ,اگزما و جلوگیری از ریزش موی سر به کار می رود . اما قسمت های مورد استفاده این گیاه برگها,سرشاخه های گلدار و ریشه گزنه می باشد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار