مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل :

رسوب و فرسایش آب و خاک در استان اردبیل بیش از میانگین کشوری است

خبرگزاری پانا:مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از بالا بودن میزان رسوب و فرسایش آب و خاک در این استان در مقایسه با میانگین کشوری خبر داد.

کد مطلب: ۳۲۵۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا،اسدالله محسن زاده در همایش نکوداشت فرهنگ صیانت از طبیعت با بیان اینکه استان اردبیل از نظر فرسایش شرایط خوبی ندارد، گفت: در حوزه آبخیزداری سالانه چهار تن در هکتار فرسایش خاک داریم .

وی با اشاره به وجود سه حوزه آبی مهم قزل اوزن، ارس و بالهارود در استان ردبیل افزود : همچنین در این حوزه ها سالانه 4.8 تن رسوب را شاهدیم که بیش از میانگین کشوری است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل به تهیه طرح جامع مدیریت آبخیزداری توسط این اداره کل اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی سال های گذشته کم توجهی های بسیاری در این زمینه صورت گرفته در حالی که حفظ منابع آبی و خاکی نیازمند برنامه ریزی مدون و سرمایه گذاری قابل توجه است .

وی با اشاره به منابع جنگلی و مرتعی استان اظهار داشت: اردبیل از وجود سه نوع جنگل هیرکانی، ایرانی- تورانی و ارسباران بهره می برد و گونه های منحصر به فردی دارد اما با تهدیدهای جدی مواجه اند و فعالیت های سالهای اخیر نشان داده فرهنگ استفاده مناسب از این منابع را نداریم .

محسن زاده اضافه کرد: 45 هزار هکتار از جنگل های استان طرح مطالعاتی دارند که در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت و در همین راستا کاشت 200 هزار هکتار درخت فندوق در منطقه فندوقلو نمین جزو برنامه هاست .

وی همچنین از انجام ممیزی 65 هزار هکتار از مراتع استان طی سال جاری خبر داد و عنوان کرد: تلاش داریم تا سال 1395 تمامی مراتع استان ممیزی شوند که این امر می تواند از بخش قابل توجهی از تخریب ها جلوگیری کند .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: در بحث مراتع این استان بسیار غنی است و هم اکنون حدود 30 درصد مراتع ما فقیر هستند و 60 درصد مراتع نیز توسط عشایر مورد بهره برداری قرار می گیرد .

همایش نکوداشت فرهنگ صیانت از طبیعت در سالن خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی با حضور مسوولان دستگاه های اجرای ذی ربط، نمایندگان تشکل های مردم نهاد فعال در این حوزه و دانشگاهیان برگزار شد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار