کشت گلخانه ای بستری برای تولید محصولات خارج فصل

خبرگزاری پانا: کشت گلخانه ای بستری برای تولید محصولات خارج فصل کشت گلخانه ای با توجه به محدودیت منابع آب و خاک، فرصت مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل فراهم کرده است که علاوه بر درآمدزایی، نقش مهمی در افزایش اشتغالزایی، ارتقای کمیت و کیفیت محصولات و تنظیم بازار دارد.

کد مطلب: ۳۲۰۳۵۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، دشت قزوین به عنوان یکی از حاصلخیز ترین دشت های کشور سالانه انواع محصولات کشاورزی ازجمله زیتون و گیلاس به عنوان دومین تولید کننده و زغال اخته و فندق رتبه نخست، روانه بازار می کند. اما تلاش کشاورزان قزوینی برای تولید محصولات کشاورزی، تنها به فصل کشت و کار ختم می نمی شود، بلکه تولیدات این استان در فصل زمستان هم در سبد غذایی هموطنان و حتی خارجی ها جای دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین می گوید: در حال حاضر 50 هکتار گلخانه خارج فصل در استان داریم که از این گلخانه ها سالانه حدود 18 هزار تن محصول برداشت می شود. تولید گوجه فرنگی، خیار، توت فرنگی، فلفل دلمه ای و اسفناج از محصولاتی است که به گفته آقای ابراهیمی در گلخانه های استان قزوین تولید می شود.

احمدی قنبری یکی از گلخانه داران استان که در زمینه تولید اسنفاج فعالیت دارد، می گوید: روزانه 30 تن محصول روانه بازار می کنیم. وی اضافه می کند: کشت خارج فصل ضمن اینکه به ایجاد اشتغال کمک می کند، موجب می شود محصولات تازه در روزهای سرد زمستان هم در دسترس مردم باشد.

البته بجر محصولات کشاورزی، استان قزوین در زمینه تولید گلهای زینتی هم حرف های زیادی برای گفتن دارد که مقصد بسیاری از تولیداتش، خارج از کشور است.

آقای پیله فروش مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین می گوید: اکنون 18 واحد گلخانه در زمینه تولید گلهای زینتی در این استان فعال است که سالانه 5 میلیون و 11 هزار شاخه روانه بازار های داخلی و خارجی می کند . محمد رحمانی از فعالان این عرصه می گوید: سالانه انواع گل زینتی از جمله شاخه بریده ، گلدانی و رز به کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادرات داریم.

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه سیاستهای این سازمان حمایت کشت گلخانه ای است، می گوید: هر هکتار گلخانه به طور متوسط برای 6 نفر شغل ایجاد می کند لذا توسعه این واحدها در اولویت قرار دارد.

پرهام می افزاید: استفاده از روشهای جدید تولید، افزایش محصول ، کاهش مصرف آب با استفاده از سامانه های نوین آبیاری و تامین امنیت تولید از مزایای کشت گلخانه ای است می داند.

کشت محصولات گلخانه ای خارج فصل به منظور استفاده بهینه از آب و خاک و همچنین ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان کشاورزی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قزوین درهمین خصوص می گوید: در حال حاضر 2 طرح بزرگ توسعه ای در شهرستان های بویین زهرا و قزوین در دست اقدام داریم که اکنون زیرساخت های آن فراهم شده است.

ربانی می افزاید: مساحت این 2 واحد 45 هکتار است که با اختصاص اعتبار لازم ساخته می شود.

وی اضافه می کند: با گشایش این مجتمع ها سطح گلخانه های استان 2 برابر می شود و270 نفر از جمله فارغ التحصیلان کشاورزی مشغول به کار می شوند.

بازاریابی، توسعه علمی تولید بذر، نشای مناسب تولیدات گلخانه ای پر محصول و مقاوم به آفات، مکانیزه شدن تولید، کاهش مصرف سم و کودهای شیمیایی مضر و آموزش های لازم از جمله دغدغه های گلخانه داران استان قزوین است که رفع آنها کمک شایانی به توسعه این نوع کشت خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار