رییس جهاددانشگاهی گیلان؛

آموزش و پژوهش در کاهش معضلات زیست محیطی استان موثر است

خبرگزاری پانا:رسایی:آموزش و پژوهش از جمله راهکارهایی است که در کاهش معضلات زیست محیطی استان بسیار موثر است و پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در این مورد می تواند به صنایع کمک کند

کد مطلب: ۲۵۵۰۱۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، رییس جهاددانشگاهی گیلان گفت: آموزش و پژوهش از جمله راهکارهایی است که در کاهش معضلات زیست محیطی استان بسیار موثر است و پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در این مورد می تواند به صنایع کمک کند .

مهندس جمشید رسایی رییس جهاددانشگاهی گیلان و سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی کشور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه فی مابین جهاددانشگاهی گیلان، اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان که با هدف فراهم شدن بستر همکاری های لازم در ابعاد مختلف زیست محیطی و صنعتی و تلاش در زمینه دست یابی به توسعه پایدار انجام شد، گفت: به منظور حل مشکلات زیست محیطی بخش صنعت استان جلسات متعددی با دکتر منتظری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برگزار شد تا راهکارهای اساسی برای حل مشکلات مذکور اندیشیده شود و برنامه ریزی اصولی جهت اجرای آنها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: آموزش و پژوهش از جمله راهکارهایی است که در کاهش معضلات زیست محیطی استان بسیار موثر است و پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در این مورد می تواند به صنایع کمک کند .

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی کشور با بیان اینکه نباید منتظر بمانیم تا صنایع به مشکل برخورد کنند و سپس بدنبال چاره باشیم، ادامه داد: با کاهش مشکلات زیست محیطی در بخش صنعت، توسعه پایدار ایجاد می شود و به این ترتیب هم مشکل اشتغال کاهش پیدا می کند و هم تولید رونق می گیرد.

مهندس رسایی تصریح کرد: در چارچوب توافقنامه امروز دیگر تولید در واحدهای صنعتی به علت مشکلات زیست محیطی تعطیل نخواهد شد و صنایع نیز اصلاحات لازم را جهت عدم آلایندگی انجام خواهند داد، فعالیت هایی که امروز پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی انجام می دهد، مورد تایید محیط زیست کشور است، امیدواریم به کمک اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و سازمان صنعت، معدن و تجارت گامهایی در جهت حل معضلات زیست محیطی استان برداشته شود .

باید از فرصت پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در جهت حل مشکلات زیست محیطی استفاده کرد

در ادامه این مراسم دکتر علی منتظری رییس سارمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه امروز بیش از گذشته نیازمند استفاده از شیوه علمی برای حل مشکلات در بخش های صنعت، معدن و حتی تجارت استان هستیم، گفت: لازم است فضایی در استان ایجاد شود تا ارتباط صنعت و دانشگاه قویتر شود .

وی ادامه داد: فضای همدلی خوبی در استان وجود دارد و باید از فرصت ها در جهت حل مشکلات زیست محیطی استان استفاده کرد .

دکتر علی منتظری تاکید کرد: باید از همه ظرفیت های استان در جهت کاهش معضلات زیست محیطی استفاده کرد و یکی از این ظرفیت های مهم پژوهشکده جهاددانشگاهی است .

وی افزود: مطالعات زیست محیطی موجب شد تا صنایعی که با استقرار آن در استان مخالفت می شد در استان مستقر شوند و الان هم آثار منفی ندارند .

دکتر منتظری با بیان اینکه علم می تواند به صنعت استان کمک کند تا توسعه در استان هدایت شود، افزود: اگر استقرار واحدها از اول درست و علمی پیش برود دیگر هیچ طرح صنعتی در بین کار با مشکل مواجه نخواهد شد .

صنعتی که محیط زیست در آن لحاظ نشود ضد توسعه است

مهندس محمدرضا برجی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: توسعه مستلزم سه عنصر دانش، اجرا، پایش و کنترل است و این سه عنصر در موفقیت اجرایی پروژه ها کمک می کند .

وی اضافه کرد: هر شخص حقیقی و حقوقی اگر دانش کار را نداشته باشد از لحاظ اقتصادی و سیاسی متضرر می شود .

محمدرضا برجی تصریح کرد: اطلاعات و آگاهی اولین گام برای اجرای هر ایده است و برای توسعه گیلان نیازمند توسعه پایدار واقعی هستیم تا طبیعت و محیط زیست در مباحث توسعه درنظر گرفته شود .

وی گفت: باید در چارچوب حفظ محیط زیست، توسعه استان را به جلو ببریم و تامین دانش این کار را جهاددانشگاهی گیلان دارد و می تواند این امر را بر عهده بگیرد .

برجی تصریح کرد: دانش علمی در دانشگاههای ما بسیار خوب است اما پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی حتی فراتر از مراحل دانشگاهی کار می کند و جایگاه علمی خوبی ایجاد کرده است .

وی با اشاره به حساسیت و درک متقابلی که بین افراد در حمایت از محیط زیست در استان ایجاد شده، خاطرنشان کرد: در گذشته نه چندان دور رعایت الزامات زیست محیطی برای صاحبان واحدهای صنعتی چندان مهم نبود اما امروزه در حوزه اجرا برای حفظ محیط زیست در صنایع استان اتفاقات خوبی افتاده است .

وی با تاکید بر اینکه در جهت حفظ محیط زیست استان صنایع باید به روزرسانی شوند، گفت: صنعتی که محیط زیست در آن لحاظ نشود ضد توسعه است .

برجی افزود: پیشرفت برای رفاه حال انسان است و رفاه در جایی حاصل می شود که آب و خاک پاکیزه داشته باشیم تا تنفسی سالم در کنار کسب درآمد داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار