رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش :
آیین نامه جدید کمیسیون های شورای عالی آموزش و پرورش را ابلاغ کرد
خبرگزاری پانا: رئیس شورای عالی آموزش و پرورش آیین نامه جدید کمیسیونهای این شورا را ابلاغ كرد.
به گزارش خبرنگار پانا، حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش آیین نامه جدید کمیسیونهای شورایعالی آموزش و پرورش را برای اجراء به دبیرخانه این شورا ابلاغ كرد. بنابر این گزارش؛ به استناد ماده ۱۴ قانون شورای عالی آموزش و پرورش، مصوب مجلس شورای اسلامی و فصل هشتم سند تحول بنیادین، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظورارتقای فرایند بررسی وتصویب مصوبات وانجام كارشناسیهای لازم، كمیسیونهای وابسته به شورای عالی در سازمان اداری شورای عالی آموزش وپرورش تشكیل می شود. مصوب هشتصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش ماده ۱ - به استناد ماده ۱۴ قانون شورای عالی آموزش و پرورش، مصوب مجلس شورای اسلامی و فصل هشتم سند تحول بنیادین، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظورارتقای فرایند بررسی وتصویب مصوبات وانجام كارشناسیهای لازم، كمیسیونهای وابسته به شورای عالی به شرح زیر در سازمان اداری شورای عالی آموزش وپرورش تشكیل خواهد شد: ۱-كمیسیون راهبری تحول بنیادین ۲- كمیسیون منابع انسانی ۳- كمیسیون برنامه درسی وتربیتی ۴- كمیسیون اقتصاد ومنابع فیزیكی آموزش و پرورش ۵- كمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی ۶- كمیسیون مدیریت آموزشی ۷- كمیسیون معین شورای عالی ۸- كمیسیون خاص تبصره- دبیركل شورا می تواند در صورت لزوم كارگروههای تخصصی و كمیتههای كاری با حضوركارشناسان متخصص و صاحب نظران مجرب برای بررسی دقیق تر و كارشناسی موضوعها، تشكیل دهد. ماده ۲- وظایف وتركیب اعضای كمیسیونها: ۱-۲ - کمیسیون راهبری تحول بنیادین الف - شرح وظایف : ۱- بررسی خط مشیها و سیاستهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی نظام آموزش و پرورش ۲- پایش مستمر و راهبری تحقق هدفهای کلان، عملیاتی و راهکارهای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و زیر نظامهای آن ۳- به روز آوری، ترمیم و بازتولید اسناد تحولی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی ۴- بررسی خط مشیها و سیاستهای ارتقای كیفیت و افزایش مشاركت مردم، نهادها و اركان سهیم و موثر در فرایند تعلیم و تربیت ۵- بررسی خط مشیها، طرحها و برنامههای توسعه (میان مدت و بلند مدت)آموزش و پرورش ۶- بررسی خط مشیها، ضوابط و استانداردهای ارزشیابی نظام آموزش و پرورش ۷- بررسی طرحهای توسعه در مراحل و رشتههای مختلف تحصیلی براساس احتیاجات نیروی انسانی و با توجه به امکانات و نیازهای کشور ۸- بررسی برنامههای زیر نظام پژوهش و ارزشیابی مبتنی بر سند تحول بنیادین ۹- بررسی خط مشیها، سیاستها، طرحها و تعهدات وزارت آموزش و پرورش در مبادلات و همکاریهای علمی و بین المللی ۱۰- بررسی پیشنهادهای اصلاحی قانون و آیین نامههای شوراهای استان، شهرستان و مناطق آموزش و پرورش و شوراهای فرهنگی و محلی و شوراهای مدارس ۱۱- بررسی پیشنهاد انحلال شوراهای آموزش وپرورش استان ۱۲- بررسی گزارش پیشرفت و عملکرد وزارت آموزش و پرورش در اجرای طرحهاو برنامههای تحولی ۱۳- بررسی طرحها و لوایح قانونی مربوط به آموزش و پرورش قبل از طرح در مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر مراجع قانونی [۱] ۱۴- بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی مرتبط با وظایف کمیسیون ۱۵- بررسی موضوعهایی که از طرف دبیرکل یا شورایعالی آموزش و پرورش تعیین می شود. ب - ترکیب اعضا: ۱- دبیر کل شورایعالی و در غیاب وی معاون دبیر کل ۲- یک نفر از اعضای شورایعالی به انتخاب شورا ۳- یك نفر صاحب نظر در زمینه مدیریت استراتژیک با پیشنهاد دبیركل و موافقت شورای عالی ۴- یك نفر صاحب نظر در زمینه اسناد تحولی آموزش و پرورش با پیشنهاد دبیركل و موافقت شورای عالی ۵- یکی از مدیران کل حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به عنوان نماینده ثابت آن معاونت ۶- معاون آموزش ابتدایی[۲] ۷- معاون آموزش متوسطه ۸- معاون پرورشی و فرهنگی ۹- معاون تربیت بدنی وسلامت ۱۰- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی ۱۱- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ۱۴و۱۳، ۱۲- مدیران کمیسیونهای منابع انسانی، برنامه درسی و تربیتی و اقتصاد و منابع فیزیكی آموزش و پرورش ۱۵- مدیر كمیسیون (دبیر) ۲-۲- کمیسیون منابع انسانی الف - شرح وظایف : ۱- بررسی خط مشیها و راهبردهای تامین، جذب، به كارگیری و ارتقای منابع انسانی ۲- بررسی برنامه زیر نظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی مبتنی بر سند تحول بنیادین ۳- بررسی اصول، ضوابط، شاخصها و استانداردهای شایستگیها و صلاحیتهای عمومی، اختصاصی و حرفه ای منابع انسانی ۴- بررسی نظام رتبه بندی و ارزشیابی منابع انسانی آموزش و پرورش و اصول حاكم بر آنها ۵- بررسی خط مشیها، ضوابط، شاخصها و استانداردهای بهره وری منابع انسانی و تهیه طرحهای لازم برای توسعه آن ۶- بررسی شرایط احراز، انتصاب، ساماندهی و به کارگیری منابع انسانی ۷- بررسی طرحها و لوایح مربوط به منابع انسانی قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر مراجع قانونی ۸- بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی متناسب با وظایف کمیسیون ۹- بررسی موضوعهایی که از طرف دبیرکل یا شورایعالی آموزش و پرورش تعیین می شود. ب - ترکیب اعضا: ۱- دبیر کل شورایعالی و در غیاب وی معاون دبیر کل ۲- یک نفر از اعضای شورایعالی آموزش و پرورش به انتخاب شورا ۴ و۳- دو نفرصاحبنظر، به پیشنهاد دبیرکل شورایعالی و موافقت شورا ۵- یکی از مدیران کل وزارت علوم، تحقیقات وفناوری به عنوان نماینده ثابت ۶- رئیس دانشگاه فرهنگیان یا یکی از معاونان وی به عنوان نماینده ثابت ۷- رئیس دانشگاه شهید رجایی یا یکی از معاونان وی به عنوان نماینده ثابت ۸- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۹- معاون آموزش متوسطه یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۰- رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکتها یا یکی از معاونان آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۱- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۲- رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات یا یکی از معاونین آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۳- یکی از مدیران کل حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور به عنوان نماینده ثابت ۱۴- یک نفر از معلمان یا مدرسان به انتخاب معاونتهای آموزشی ۱۵- مدیر كمیسیون (دبیر) ۳-۲- کمیسیون برنامه درسی و تربیتی الف - شرح وظایف : ۱- بررسی زیر نظام برنامه درسی و هدفهای کلان، عملیاتی و راهکارهای سند تحول مرتبط با حوزه برنامههای درسی و برنامه درسی ملی مبتنی بر سند تحول بنیادین ۲- بررسی اهداف دورههای تحصیلی نظام آموزش و پرورش مبتنی بر ساحتهای شش گانه تربیتی و برنامه درسی ملی ۳- بررسی چارچوب و راهنمای حوزههای تربیت و یادگیری برنامه درسی ملی ۴- بررسی رویکرد فرهنگی- تربیتی درطرحها و برنامههای درسی و آموزشی ۵- بررسی عناوین و ساعات دروس در دورهها و پایههای تحصیلی ۶- بررسی و تصویب برنامههای درسی و تربیتی کلیه موسسات آموزشی کشور ۷- بررسی برنامههای درسی و تربیتی متناسب با اقتضائات فضای مجازی (برخط) و الكترونیكی ۸- بررسی و تایید انطباق محتوای بستههای آموزشی و تربیتی با راهنمای مصوب شورا ۹- بررسی نظام جامع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی(آموزشی و تربیتی) ۱۰- بررسی نظام راهنمایی و مشاوره و برنامههای مرتبط با آن ۱۱- بررسی برنامههای درسی و تربیتی دوره پیش دبستانی و مهدکودکها ۱۲- بررسی برنامه آموزش بزرگسالان و نهضت سوادآموزی ۱۳- بررسی برنامههای درسی دانش آموزان با استعدادهای خاص(استثنایی- سمپاد) ۱۴- بررسی طرحها و لوایح مربوط به برنامه درسی قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر مراجع قانونی ۱۵- بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی متناسب با وظایف کمیسیون ۱۶- بررسی موضوعهایی که از طرف دبیرکل یا شورایعالی آموزش و پرورش تعیین می شود. ب - ترکیب اعضا: ۱- دبیر کل شورایعالی و در غیاب وی معاون دبیر کل ۲- یک نفر از اعضای شورایعالی به انتخاب شورا ۴ و۳- دو نفر صاحب نظردرحوزه برنامه ریزی درسی به پیشنهاد دبیركل و موافقت شورای عالی ۵- معاون آموزش ابتدایی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۶- معاون آموزش متوسطه یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۷- معاون پرورشی و فرهنگی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۸- رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۹- رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۰- نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مشاور وزیر یا مدیر کل به عنوان نماینده ثابت) ۱۱- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یا مدیر کل دفترتالیف كتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری ۱۲- مدیر کل دفترتالیف كتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش ۱۳- رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ۱۴- یك نفر از معلمان یا مربیان مرتبط با موضوع با معرفی معاونتهای ذی ربط ۱۵- مدیر کمیسیون(دبیر) ۴-۲- كمیسیون اقتصاد و منابع فیزیكی آموزش و پرورش الف - شرح وظایف : ۱- بررسی برنامه زیرنظام تامین و تخصیص منابع مالی آموزش و پرورش مبتنی بر سند تحول بنیادین ۲- بررسی شاخصها و استانداردهای بهره وری نظام آموزشی كشور ۳- بررسی آثار و پیامدهای اقتصادی طرحها و برنامههای آموزش و پرورش و اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش کارایی و اثربخشی آنها ۴- بررسی شاخصها، ضوابط و استاندارهای مالی مدارس و مراكز آموزشی وابسته به آموزش و پرورش ۵- بررسی خط مشیها و تهیه طرحهای لازم برای تنوع بخشی به منابع مالی و افزایش مشاركت بخش غیر دولتی در آموزش و پرورش ۶- بررسی برنامهها و طرحها در جهت گسترش عدالت آموزشی و رفع محرومیت ۷- بررسی خط مشیها و طرحهای توسعه كار آفرینی و تربیت اقتصادی دانش آموزان ۸- بررسی برنامههای زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری مبتنی بر سند تحول بنیادین ۹- بررسی خط مشیها، راهبردها، شاخصها و استانداردهای فضاهای آموزشی و تربیتی ۱۰- بررسی خط مشیها، راهبردها، شاخصها و استانداردهای تجهیزات آموزشی و تربیتی ۱۱- بررسی خط مشیها، راهبردها و استانداردهای فناوریهای آموزشی و تربیتی ۱۲- بررسی طرحها و برنامههای ساماندهی منابع ( فضا، تجهیزات و فناوری ) مدارس ۱۳- بررسی طرحها و برنامههای فناوری ارتباطات واطلاعات (شبکههای آموزشی، هوشمندسازی مدارس، اینترنت و اینترانت و...) ۱۴- بررسی طرحها و لوایح مربوط قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر مراجع قانونی ۱۵- بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی متناسب با وظایف و ماموریتهای کمیسیون ۱۶- بررسی موضوعهایی که از طرف دبیرکل یا شورایعالی آموزش و پرورش تعیین می شود. ب - ترکیب اعضا: ۱- دبیر کل شورایعالی و در غیاب وی معاون دبیر کل ۲- یک نفر از اعضای شورایعالی آموزش و پرورش به انتخاب شورا ۵ و۴،۳- سه نفر صاحب نظر در حوزههای فناوری، تكنولوژی آموزشی و مهندسی عمران و معماری به پیشنهاد دبیركل و موافقت شورای عالی ۶- یك نفر صاحب نظر در حوزه اقتصادآموزش و پرورش به پیشنهاد دبیركل و موافقت شورای عالی ۷- یکی از مدیران کل حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به عنوان نماینده ثابت آن معاونت ۸- یکی از مدیران کل مرتبط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ۹- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۰- رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات یا یکی از مدیران كل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۱- رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۲- رئیس سازمان مدارس غیر دولتی وتوسعه مشاركتها ۱۴و۱۳- مدیران كمیسیونهای منابع انسانی و راهبری تحول بنیادین ۱۵- مدیر كمیسیون (دبیر) ۵-۲- کمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی الف - شرح وظایف : ۱- بررسی ضوابط و مقررات حاکم برآموزش وپرورش مبتنی برسند تحول بنیادین ۲- تدوین و بررسی خط مشیها و اصول حاکم بر تهیه و تدوین ضوابط و مقررات آموزشی و تربیتی ۳- بررسی اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و تربیتی ۴- بررسی آیین نامههای آموزشی و تربیتی مدارس و مراکز (از قبیل آیین نامههای اجرایی، انضباطی، پیشرفت تحصیلی، مشاوره و هدایت تحصیلی و تربیتی) ۵- بررسی اساسنامه ومقررات آموزش پیش دبستانی و مهد كودكها ۶- بررسی آیین نامه رسیدگی و ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از مدارس كشورهای خارجی و نظامهای آموزشی بینالمللی ۷- بررسی آیین نامههای اعطای نشان و مدال ۸- بررسی و تصویب آیین نامه پرداخت حقالزحمه امتحانات ۹- بررسی طرحها و لوایح مربوط به آیین نامهها و مقررات تحصیلی قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر مراجع قانونی ۱۰- بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی متناسب با وظایف کمیسیون ۱۱- بررسی موضوعهایی که از طرف دبیرکل یا شورایعالی آموزش و پرورش تعیین می شود. ب - ترکیب اعضا: ۱- دبیر کل شورایعالی و در غیاب وی معاون دبیر کل ۲- یک نفر از اعضای شورایعالی به انتخاب شورا ۴ و۳ - دو نفر صاحب نظر به پیشنهاد دبیر کل شورا و موافقت شورای عالی ۶ و۵ - دو نفر مدیر مدرسه (یك نفر خانم، یك نفرآقا) با معرفی معاونتهای آموزشی ۷- معاون آموزش ابتدایی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۸- معاون آموزش متوسطه یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۹- معاون حقوقی و امورمجلس یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۰- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۱- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۲- رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکتها یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۳- رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش یا یکی از معاونین آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۴- رئیس مرکزبرنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات یا یکی از معاونین آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۵- مدیر کمیسیون(دبیر) تبصره- به منظور ساماندهی و کیفیت بخشی به مدارس اتباع خارجی و بین المللی و مدارس علوم و معارف اسلامی و برنامه ریزی برای توسعه و گسترش این مدارس، کمیتههایی با مسئولیت مدیریت كمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلیتشکیل می شود. شرح وظایف و ترکیب اعضای كمیتههای مذكور به شرح زیر می باشد: ۵-۲-۱- كمیته مدارس علوم و معارف اسلامی الف - شرح وظایف : ۱- بررسی و تـأیید صلاحیت مؤسس دبیرستان علوم و معارف اسلامی (دولتی، غیردولتی و وابسته به سایرنهادها) ۲- بررسی و تـأیید افراد پیشنهادی برای تصدی پست مدیریت دبیرستانهای علوم و معارف اسلامی ۳- بازنگری و اصلاح جدول مواد درسی رشته علوم و معارف اسلامی ۴- اتخاذ تصمیم درخصوص توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی ۵- بررسی راهكارهای ارتقاء جایگاه رشته علوم و معارف اسلامی ۶- بررسی نحوه حمایت آموزش و پرورش از مدارس علوم و معارف اسلامی در زمینههای منابع انسانی، مالی، فضا و تجهیزات ۷- نظارت برعملكرد مدارس علوم و معارف اسلامی ب - ترکیب اعضا: ۱- دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش و در غیاب وی معاون دبیر کل ( رئیس كمیته) ۲- یكی از معاونان مدیریت حوزههای علمیه قم به عنوان نماینده ثابت ۳- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یا رئیس سازمان مدارس معارف اسلامی به عنوان نماینده ثابت ۴- مدیر مدرسه عالی شهید مطهری یا یكی از معاونان وی به عنوان نماینده ثابت ۵- معاون آموزش متوسطه یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۶- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یا یكی از معاونان آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۷- معاون پرورشی و فرهنگی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۸- یك نفر صاحب نظر در مسائل آموزش و پرورش به انتخاب وزیر آموزش و پرورش ۹- مدیر کمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی (دبیر) ۵-۲-۲- كمیته مدارس اتباع خارجی و بین المللی الف - شرح وظایف : ۱- بررسی و تصویب نظام آموزشی مدارس اتباع خارجی و بین المللی ۲- بررسی و تصویب شاخصها و استانداردهای منابع انسانی، فضا و تجهیزات و فناوریهای مدارس اتباع خارجی و بین المللی ۳- بررسی و تصویب برنامههای درسی و بستههای آموزشی مدارس اتباع خارجی و بین المللی و انطباق آنها با اهداف و مصوبات مربوط ۴- بررسی و صدور مجوز تاسیس مدارس اتباع خارجی و بین المللی و اتخاذ تصمیم در مورد انحلال این مدارس با رعایت مفاد مصوبات مربوط ۵- بررسی و تصویب ضوابط و مقررات ثبت نام و شهریه دانش آموزان مدارس اتباع خارجی و بین المللی ۶- بررسی و تصویب آیین نامه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی مدارس اتباع خارجی و بین المللی متناسب با شرایط نظام آموزشی مصوب ۷- بررسی دستاوردها و تجربیات مدارس خارجی و بین المللی و انعكاس آن به مراجع ذی ربط ۸- بررسی طرحها و لوایح مربوط به مدارس اتباع خارجی و بین المللی قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر مراجع قانونی ۹- نظارت كلی بر حسن اجرای فعالیتهای مدارس اتباع خارجی و بین المللی و اتخاذ تصمیم در مورد گزارشهای نظارتی و عملكردی مدارس ۱۰- بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی متناسب با وظایف کمیته ب - ترکیب اعضا: ۱- دبیر کل شورایعالی و در غیاب وی معاون دبیر کل ۲- یک نفر صاحب نظر در زمینه آموزش و پرورش تطبیقی ۳- رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ۴- مدیر کل حقوقی و حمایت قضایی ۵- مدیر کل ذی ربط وزارت امور خارجه ۶- مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت كشور ۷- مدیر كل دفتر آموزش متوسطه ۸- مدیر كل دفتر آموزش ابتدایی ۹- مدیر كل دفتر مدارس غیر دولتی ۱۰- مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی نظری و عمومی ۱۱- مدیر کمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی(دبیر) تبصره- با تشکیل این کمیته«کمیسیون ویژه رسیدگی به امور مدارس بین المللی جمهوری اسلامی ایران» موضوع مصوبه جلسه ۸۲۸ شورای عالی تاریخ۲/۶/۱۳۸۹ منحل می شود. ۶-۲- کمیسیون مدیریت آموزشی الف - شرح وظایف : ۱- بررسی برنامههای زیر نظام راهبری و مدیریت مبتنی بر سند تحول بنیادین ۲- بررسی سیاستها و راهبردهای تامین، جذب، به كارگیری و ارتقای مدیران و معاونان واحدها و مراكز آموزشی و تربیتی ۳- بررسی اصول، ضوابط، شاخصها و استانداردهای شایستگیها و صلاحیتهای عمومی، اختصاصی و حرفه ای مدیران و رهبران آموزشی ۴- بررسی نظام رتبه بندی و ارزشیابی مدیریت واحدهای آموزشی و تربیتی ۵- بررسی خط مشیها، ضوابط، شاخصها و استانداردهای بهره وری درمدیریت آموزشی و تربیتی ۶- بررسی سیاستها و خط مشیهای ارتقای نظام مدیریت آموزشی در مدارس و سازمانهای آموزش و پرورش ۷- بررسی شرایط احراز، انتصاب، ساماندهی و به كارگیری مدیران آموزش و پرورش در سطوح مختلف ۸- بررسی طرحها و لوایح مربوط، قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر مراجع قانونی ۹- بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی متناسب با وظایف کمیسیون ۱۰- بررسی موضوعهایی که از طرف دبیرکل یا شورایعالی آموزش و پرورش تعیین می شود. ب - ترکیب اعضا: ۱- دبیر کل شورایعالی و در غیاب وی معاون دبیر کل ۲- یک نفر از اعضای شورایعالی آموزش و پرورش به انتخاب شورا ۴ و۳- دو نفرصاحبنظر، به پیشنهاد دبیرکل شورایعالی و موافقت شورا ۵- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۶- معاون آموزش ابتدایی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۷- معاون آموزش متوسطه یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۸- معاون پرورشی و فرهنگی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۹- رئیس دانشگاه فرهنگیان یا یکی از معاونان وی به عنوان نماینده ثابت ۱۰- رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات یا یکی از معاونین آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ۱۱- یك نفر از مدیران كل آموزش و پرورش استانها به انتخاب مدیران كل ۱۲- یك نفر از رؤسای آموزش و پرورش مناطق به انتخاب معاونین آموزشی ۱۴و۱۳- دو نفر از مدیران مدارس از دورههای ابتدایی و متوسطه به انتخاب معاونتهای آموزشی ۱۵- مدیر كمیسیون (دبیر) ۷-۲- كمیسیون معین شورای عالی الف - شرح وظایف : ۱- بررسی و تصویب موارد و موضوعات ارجاعی از سوی شورایعالی آموزش و پرورش ۲- تفسیر آرای شورایعالی آموزش و پرورش و تشخیص مصادیق آن بر اساس صورت مذاکرات جلسات شورای عالی ۳- بررسی و تصویب مواردی که به علت شرایط استثنایی و یا اضطراری اجرای مصوبات شورایعالی امکان پذیر نباشد. ۴- بررسی و تصویب واگذاری برخی ازاختیارات کمیسیون خاص شورای عالی ۵- بررسی و تایید پیشنهادهای واصله در مورد اعطای نشان و مدال بر اساس آیین نامه مصوب شورایعالی آموزش و پرورش ۶- بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی متناسب با وظایف کمیسیون تبصره- مصوبات کمیسیون معین به اطلاع اعضای شورایعالی می رسد، چنانچه ظرف مدت دو هفته نظر مخالفی ارائه و مطرح نگردد، به منزله مصوبه شورا تلقی و ابلاغ می شود. ب - ترکیب اعضا: ۱- دبیر کل شورایعالی آموزش و پرورش ۵ و۴،۳،۲- چهار نفر از اعضای شورایعالی به انتخاب شورا ( دو نفر عضو ثابت، دو نفر متغیر بر حسب موضوع) ۷ و۶- دو نفر صاحب نظر در حوزه تعلیم و تربیت با پیشنهاد دبیركل و موافقت شورای عالی ۸- معاون حقوقی وامورمجلس ۹- مدیر کمیسیون(دبیر) تبصره- در جلسات كمیسیون معین شورای عالی، معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه حسب موضوع با داشتن حق رأی دعوت می شوند. ۸-۲- كمیسیون خاص الف - شرح وظایف : ۱- بررسی و رفع مشکلات موردی دانش آموزان و فارغ التحصیلان در زمینههای آموزشی و تحصیلی ۲- تصمیم گیری در زمینه ایجاد تسهیلات آموزشی برای دانش آموزانی كه باشرایط خاص مواجه می شوند. ۳- هدایت و راهبری كمیسیونهای خاص ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی و كمیسیون خاص مدیریت آموزش و پرورش استثنایی استانها ۴- بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی متناسب با وظایف کمیسیون ب - ترکیب اعضا: ۱- دبیر کل شورایعالی و در غیاب وی معاون دبیر کل ۳ و۲- دو نفر صاحب نظردرحوزه مقررات و ضوابط آموزشی و پرورشی با پیشنهاد دبیركل و موافقت شورای عالی ۴- رئیس مركزسنجش آموزش و پرورش یا یكی از معاونان وی به عنوان نماینده ثابت ۵- مدیر کل دفتر حقوقی و حمایت قضایی ۶- مدیرکل دفتر مدارس غیردولتی ۷- مدیرکل دفترهماهنگی هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری ۸- مدیر کل دفتر آموزش ابتدایی ۹- یکی از مدیران کل دفاتر معاونت آموزش متوسطه ۱۰- مدیر نظارت و ارزشیابی سازمان اداری شورایعالی آموزش و پرورش ۱۱- مدیر کمیسیون معین شورای عالی(دبیر) ماده۳- ریاست كمیسیونها برعهده دبیركل شورا یا معاون وی می باشد. دبیركل شورا می تواند از بین اعضا، فردی را به عنوان رئیس جلسه تعیین نماید. نایب رئیس كمیسیون، از سوی اعضا تعیین می شود. ماده۴- جلسات كمیسیونها وکمیتهها با حضورحداقل دوسوم اعضا و با ریاست رئیس و یا نایب رئیس رسمیت می یابد و برای تصمیم گیری، رای موافق دوسوم اعضای حاضر ضروری است. ماده۵-دبیركل شورا می تواند حسب مورد از معاونین وزارت آموزش و پرورش و رؤسای سازمانهای وابسته، مدیران ، كارشناسان، صاحبنظران، نمایندگان مجلس دانش آموزی و نماینده سازمانهای مردم نهاد با داشتن حق رای برای شركت درجلسات دعوت به عمل آورد. ماده۶-جلسات كمیسیونها وکمیتهها حداقل هر دو هفته یك بار در سازمان اداری شورای عالی با دعوت دبیركل شورا تشكیل می شود. تبصره- تشكیل جلسه فوق العاده با تشخیص دبیركل بلامانع می باشد. ماده۷- حضوراعضا در تمام جلسات الزامی است و در مواردی كه امكان حضور مقدور نباشد، باید موضوع ۲۴ ساعت قبل از موعد جلسه به اطلاع سازمان اداری شورایعالی رسانده شود. ماده۸- چنانچه هریك از اعضا سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، در جلسات حضور پیدا نكند و یا قادر به همكاری مؤثر نباشد، مراتب جهت اخذ تصمیم به اطلاع مقام مافوق وی و شورای عالی خواهدرسید. ماده۹- دستور هر جلسه توسط مدیرکمیسیون و با هماهنگی دبیركل تنظیم و به همراه دعوت نامه و مستندات مربوط به اطلاع اعضا می رسد. ماده۱۰- پیشنهادهای رسیده به سازمان اداری شورای عالی، توسط دبیركل به مدیركمیسیون مربوط ارجاع می شود و در نوبت رسیدگی قرارمی گیرد. داشتن طرح توجیهی لازم (مشتمل بر بیان مسئله، اهمیت و ضرورت، سوابق و پیشینه، هدف، مستندات حقوقی و قانونی، مبانی علمی و پژوهشی، مكانیزم و شیوههای اجرایی، استلزامات، آثار و پیامدهای فرهنگی، تربیتی، اقتصادی و...) ضروری می باشد. ماده۱۱- دبیر جلسه موظف است گردش كار، طرح توجیهی و گزارشهای نظارتی و ارزشیابی را به كمیسیون ارائه دهد. ماده۱۲- لازم است در زمان بررسی موضوع در شورای عالی، طرح توجیهی پیشنهاد مربوط و نتایج مباحث مطرح شده دركمیسیون ذی ربط، به اطلاع اعضای شورا رسانده شود. ماده۱۳- نقطه نظرات و تذكرات اعضای شورای عالی و كمیسیونها در باره آموزش و پرورش، از سوی سازمان اداری شورای عالی به وزیر آموزش و پرورش یا معاونان ایشان منعكس می شود و پاسخ دریافتی به اطلاع شورا یا كمیسیون خواهد رسید. ماده۱۴- حكم اعضای كمیسیونها و كمیتهها، توسط دبیركل شورا برای مدت دوسال صادر می شود و تمدید آن بلامانع خواهد بود. تبصره - تغییرنمایندگان سازمانها ومعاونتها، قبل از اتمام مدت عضویت بلامانع است. ماده۱۵- مصوبات کمیسیون خاص و کمیتههای مدارس اتباع خارجی و بین المللی و مدارس علوم و معارف اسلامی با امضای دبیرکل شورا جهت اجرا ابلاغ می شود. ماده ۱۶- موضوعهایی كه با شرح وظایف دو یا چند كمیسیون ارتباط دارد، پس از طرح و بررسی در كمیسیونهای ذی ربط، می تواند در كمیسیونی تحت عنوان «کمیسیون تلفیق» با تركیب زیر مطرح و نتیجه در دستور كار شورای عالی قرار گیرد: ۱- دبیركل شورای عالی یا معاون وی ۲- دونفر از اعضای کمیسونهای مربوط به انتخاب رئیس کمیسیون ۳- مدیران كمیسیونهای ذی ربط ماده۱۷- درصورت تغییر ساختار و عناوین معاونتها، سازمانها، مراکز و دفاتر وزارت آموزش و پرورش، سازمان اداری شورای عالی مجاز خواهد بود متناسب با آن تغییرات لازم را در تركیب اعضای كمیسیونها وکمیتهها اعمال نماید. ماده۱۸- سازمان اداری شورای عالی موظف است گزارش تفصیلی عملکرد سالانه كمیسیونها، کمیتهها و كارگروهها را تهیه و به اطلاع اعضای شورا برساند. ماده۱۹- اعضای كمیسیونهای شورای عالی دو قسم اند: الف) اعضای پیوسته: شامل تركیب اعضای كمیسیونهای موضوع بند«ب ماده ۲ مذكور» خواهد بود كه با داشتن حق رأی درجلسات شركت می كنند. ب) اعضای وابسته: شامل اعضای موضوع ماده ۵ و اعضای كارگروهها، كمیتهها، كارشناسان و صاحب نظران می باشد. تبصره۱- اعضای كمیسیونها (پیوسته و وابسته) بابت حضور در جلسات، به ازای هر ساعت،حق الزحمه ای به شرح زیر دریافت خواهندكرد: الف) کارکنان رسمی تابع قانون خدمات كشوری معادل یك پانزدهم حق شغل مستخدم ب) اعضای هیأّت علمی دانشگاهها معادل یك سی ام حقوق مرتبه پایه و فوق العاده مخصوص آموزشی ج) كاركنان بازنشسته معادل یک دهم آخرین حقوق بازنشستگی د) سایراعضا معادل یك پانزدهم حق شغل پایه استخدامی مدرك تحصیلی كه ارائه می كنند . تبصره۲- تعداد جلسات هریک از كمیسیونها، کمیتهها و كارگروهها برحسب نیاز و صلاحدید مدیركمیسیون حداكثر تا شانزده جلسه در ماه تعیین می شود. ماده۲۰- با تصویب این آیین نامه، کلیه مصوبات مرتبط به استثناء «آیین نامه تشکیل کمیته برنامههای درسی شاخه کاردانش» لغو می شود. موضوع: آیین نامه کمیسیونهای شورایعالی آموزش و پرورش در هشتصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۲۷/۸/۱۳۹۲ به تصویب رسید. مهدی نوید ادهم علی اصغر فانی دبیركل شورا رئیس جلسه آیین نامه کمیسیونهای شورایعالی آموزش و پرورش مورد تایید است. حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورا ی عالی آموزش و پرورش
ارسال دیدگاه