بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون:

باید از جوانان مستعد در راستای پیشرفت صنعت سینما استفاده کرد

جوانان بااستعداد، علاقه‌مند و توانا در زمینه‌های هنری در ایران وجود دارند

تهران (پانا) - بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به بهره‌مندی کافی ایران از سرمایه‌های انسانی بر ایجاد فضایی در راستای استفاده از این جوانان مستعد برای ارتقا سطح کیفی زمینه‌های هنری مختلف از جمله سینما و تلویزیون تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۵۹۹۳۰
لینک کوتاه کپی شد
باید از جوانان مستعد در راستای پیشرفت صنعت سینما استفاده کرد

کاوه خداشناس درباره علل حضور در حوزه هنر در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «من در یک خانواده فرهنگی متولد شدم. پدر مرحوم بنده، دایی ها، عمو ها و برادرم در شروع فعالیتم در این عرصه کمک حال من بودند، چرا که دانش آموز رشته علوم تجربی بودم و قرار بود آینده به گونه دیگری و دل فضا و حال و هوایی دیگر برایم رقم بخورد ولی در اواخر دبیرستان، کم کم متوجه یک حس و حال تازه ای در خود شدم که شاید با خواندن دروسی مثل فیزیک، شیمی و زیست و در نهایت تبدیل شدن به یک پزشک نمی توانست برطرف شود و شاید آن برهه برای مانند یک ستاره درخشان عمل کرد و وارد رشته هنر شدم. »

وی در مورد اولین تجربه و حضور خود در مقابل دوربین گفت: «اولین تجربه هنری من و ایفای نقش در جلوی دوربین به سال ۱۳۷۹ برمی گردد؛ درست زمانی که دانشجو سال دوم تئاتر بودم، با مهدی هاشمی؛ مشغول اجرای تئاتری در سالن چهارسو تئاتر شهر بودیم. یک شب، بعد از اتمام اجرا یکی از دستیاران به سراغ من آمد خبر از ساخت سریالی را به من داد و خواست که فردای آن روز به دفتر کاگردان اثر بروم. فردا به آنجا رفتم و بعد از صحبت هایی که صورت پذیرفت، نقش پسر خانواده ای را به عهده من سپردند و سریال "پدر خاک" تبدیل به اولین حضور من در قاب تلویزیون شد که مرحوم بیتا فرهی ایفاگر نقش مادر و ایرج نوذری ایفاگر نقش پدر بنده بودند. درکل تجربه بسیار جذاب و دل انگیزگی برای اولین حضور در جلوی دوربین بود.»

خداشناس با اشاره به تفاوت‌های فاحش و سختی‌های گوناگون در تلویزیون، سینما و تئاتر افزود: «به نظرم هر مدیوم سختی‌ها و ویژگی‌های مختص به خودش را دارد. شاید همه این مدیوم ها به صورت جهانی در چارت هنر های نمایشی قرار بگیرند اما با کمی ریز بینی و دقت نظر متوجه می‌شویم که سینما، تلویزیون و تئاتر هرکدام یک سری پارامتر های مشخص و متفاوتی با یکدیگر دارند. از همین رو نمی توانم به طور مشخص و با صراحت سختی و راحت بودن آنها را بیان کنم. بازیگر در تئاتر به دلیل حضور و ارتباط چهره به چهره با مخاطب نیازمند احوالات مخصوصی است در تلویزیون و سینما هم این امر متفاوت است چرا که بازیگر باید به گونه ای نقش خود ایفا کند تا مخاطبان عام تلویزیون با آنها ارتباط بیشتری بگیرند.»

بازیگر سریال‌هایی مانند عملیات ۱۲۵، صبح آخرین روز، بی همگان، مستوران، پدر، آقازاده و... با اشاره به اهمیت تاثیر گذاری نقش در روند داستان اذعان داشت: «مهمترین معیار شخصی برای من در انتخاب نقش، تاثیر گذاری نقش در روند درام و پیش برد اهداف داستان و صرفا به اندازه ایفای نقش در طول قصه توجه چندانی ندارم و بیشتر به تاثیرگذاری نقش اهمیت می‌دهم.»

وی ادامه داد: «به عنوان یک بازیگر همیشه به دنبال این هستم که خودم را با رنگ آمیزی های مختلف به مخاطب نشان دهم و چالش های جدیدی را تجربه کنم. شاید یکی از جذابیت های کار ما همین تنوع در ایفای نقش است؛ اگر قرار بود تمام کارها و نقش ها تکراری باشد شاید جذابیت الان خود را نداشت. این تنوع علاوه بر جذابیت؛ سبب کشف و شهود بیشتر من در زمینه های مختلف می شود.»

وی که بیشتر با ایفای نقش در سه‌گانه عملیات ۱۲۵شناخته می شود درباره حضور خود و جذابیت های این سریال تصریح کرد: «عملیات ۱۲۵ در سه فصل تولید شد که به سفارش شهرداری تهران و سازمان آتش نشانی بود. فصل اول به کارگردانی بهروز افخمی بود؛ او نقش به سزایی در شکل گیری اولیه این سریال داشت. فصل اول، بیشتر حالت قصه محور داشت و بیشتر به زندگی شخصیت ها پرداخت. به نمایش گذاشتن زندگی چند جوان با ویژگی ها مختلف که هر کدام سودای تبدیل شدن به یک آتش نشان را در سر داشتند مسئله ای بسیار جذاب برای مخاطبان بود. از نظر من این سریال بسیار کار پر طرفدار و تاثیر گذاری در دوره خودش بود و با توجه به اینکه از شبکه تهران یا همان شبکه پنج پخش می‌شد استقبال خوبی از این سریال شد. »

خداشناس درباره ساخت سریال در حیطه مشاغل سخت و به نمایش گذاشتن کار و زندگی افراد گفت: «سریال ها بیشتر راوی یک قصه هستند و شاید وظیفه اصلی بازیگران و هنرمندان به نمایش گذاشتن این سختی این فعالیت ها نباشد، این مشاغل بیشتر از این بابت جذابیت دارند که همواره دارای لحظات خاص و موقعیت های ناب برای خلق درام هستند و به نظرم در این زمینه مراجع ذی ربط مثل هلال احمر، آتش نشانی، قوه قضاییه و... بسیار کم کاری کردند چرا که این مشاغل پر از جذابیت و قصه های خاصی هستند و می توانند سریال های خوبی را برای مردم بسازند. »

خداشناس درباره سریال تاریخی و جذاب مستوران که پخش فصل دوم آن به تازگی به پایان رسیده است، افزود: «سریال مستوران از زمانی که پخش فصل دومش آغاز شد به دلیل حال و هوای متفاوت سناریو، روایت قصه و ساختار، بسیار پر مخاطب بوده و همچنین بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این سریال برگرفته از قصه های کهن و افسانه های فارسی است. پیرامون این همه استقبال و موفقیت برای مستوران نباید از حضور تاثیر گذار عطا پناهی در قامت تهیه کننده غافل شد؛ کسی که امسال هم با فیلم پرویزخان در جشنواره‌ فیلم فجر، خوش درخشید او واقعا یکی از تهیه کنندگان دغدغه مند است و همواره به دنبال ساخت آثار مطلوب و فاخر برای ببینده بوده است. تیم مستوران یک کارگردان بسیار منظم در کنار خود داشت. علی هاشمی با توجه به اینکه سال ها به عنوان دستیار تهیه کننده در سینما و تلویزیون فعالیت داشته، بسیار فرد ریز بین، منظم و نکته سنجی بوده و همین امر برای بهتر شدن این سریال تاثیر بسیاری داشته است‌. قطعا تولید یک اثر تاریخی؛ بسیار سخت،طاقت فرسا و نیازمند تبحر کافی است و تیم تولید و عوامل سریال مستوران تمام این پارامتر ها را به درستی رعایت کردند و به شخصه می توان از مستوران به عنوان یک نمونه درست سریال سازی نام برد. »

وی که ایفای نقش شهید مجید شهریاری را در کارنامه هنری خود دارد درباره چالش ها و جذابیت ایفای این نقش بیان کرد: «در ابتدای کار برای ایفای نقش شهید شهریاری من چالش های متعددی با گروه کارگردانی داشتم. اوایل برای پذیرش این نقش ممانعت می کردم و خواستار نقش مکمل و یا حتی نقش های منفی داستان بودم ولی اصرار گروه بر قبول ایفای نقش شهید شهریاری بود. قبل از ایفای این نقش احساس می کردم که کارهای مشابهی با آن را انجام دادم اما وقتی به باطن و درون نقش ورود کردم حس و حال متفاوتی به من دست داد و سعی کردم تمام ریزه کاری ها را برای جذابیت بیشتر و اثر پذیری در مخاطب را رعایت کنم. در کل ایفای نقش این شهید بزرگ برای من بسیار دل انگیز بود چرا که در هر لحظه آن، چیز های جدیدی را کشف می کردم.»

خداشناس خاطرنشان کرد: «در پایان از صمیم قلب آروز می کنم در کشوری که ما از بُعد قصه، اقلیم و مسائل به این صورت غنی هستیم بتوانیم کارهای فاخرتری در تلویزیون، سینما و پلتفرم ها تولید کنیم. هرکدام از اقلیم های کشور ما قصه مخصوص به‌خودش را دارد و به طبع برای مخاطبان جذابیت بسیار زیادی دارد. باید از تمام ظرفیت ها به ویژه نیروی جوان و مستعد در این زمینه بیش از پیش بهره ببریم. ما شاهد این هستیم که در کشور های همسایه سینما و سریال سازی یکی از صنعت ها پولساز به شمار می رود و ما هم می‌توانیم با استفاده از امکانات و بستر هایی که در اختیار داریم هم در این زمینه گامی مثمر به ثمر برداریم و یک بازار کار مناسب برای جوانان علاقه‌مند را ایجاد کنیم.»

دانش‌آموزخبرنگار: امیرعرشیا آقایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار