رضامراد صحرایی در آئین معارفه رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد:

5 درخواست وزیر آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان

این گفتمان در جامعه باید شکل بگیرد که آینده فردای ایران، امروز در دانشگاه فرهنگیان ساخته می‌شود‌

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش‌ در دانشگاه فرهنگیان ساخته می‌شود تاکید کرد که دو سال از این دولت گذشته است و تحولی که در این چندماه در دانشگاه فرهنگیان اتفاق افتاده، با کل تاریخ تربیت معلم غیرقابل مقایسه است.

کد مطلب: ۱۴۵۹۳۸۰
لینک کوتاه کپی شد
5 درخواست وزیر آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان

مراسم ‌معارفه رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان و تکریم سرپرست سابق این دانشگاه ظهر امروز با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری‌ در محل این دانشگاه برگزار شد. رضامراد صحرایی در این آئین، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ولادت حضرت ابوالفضل (ع) بیان کرد: نگاه بنده به کاری که دست ما داده می‌شود، نگاه دریافت امانت هست که باید آن را به هدف اصلی نزدیک کنیم و اگر بعد از آن به شخص دیگری سپرده شد، باید از خود بپرسیم چیزی به آن افزودیم یا خیر.

آموزش و پرورش‌ در دانشگاه فرهنگیان ساخته می‌شود

وی افزود: قد ما در آینده همان قد آموزش و پرورش امروز ما است که تربیت معلم نیز این قد را بالا می‌برد. دانشگاه فرهنگیان نرم‌افزار تربیتی جمهوری اسلامی ایران است. اگر آینده در آموزش و پرورش ساخته می‌شود، آموزش و پرورش هم در دانشگاه فرهنگیان ساخته می‌شود و این گفتمان باید شکل بگیرد‌. این گفتمان در جامعه باید شکل بگیرد که آینده فردای ایران، امروز در دانشگاه فرهنگیان ساخته می‌شود.

دانشگاه فرهنگیان صاحب کنکور اختصاصی و دروازه ورود به آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: ما نسبت به اینکه تاکنون گفتمان چقدر غالب شده، ممکن است گلایه داشته‌ باشیم ولی دائما به خودمان یادآوری می‌کنیم که چقدر پیشرفت کرده‌ایم. دو سال از این دولت گذشته است و تحولی که در این چندماه در دانشگاه فرهنگیان اتفاق افتاده، با کل تاریخ تربیت معلم غیرقابل مقایسه است دانشگاه فرهنگیانی که امسال برای خود کنکور اختصاصی دارد تا آدمِ خود را پیدا کند. دانشگاه فرهنگیانی که در برنامه هفتم جایگاهی پیدا کرده که کسی وارد آموزش و پرورش نشود بجز از طریق دانشگاه فرهنگیان.

صحرایی با اشاره به سخنان شهید‌رجایی که گفت "وزارت آموزش و پرورش یعنی وزارت تربیت و نگه‌داری معلمان" افزود: توقع حمایت بیشتری هست اما حمایتی که اکنون وجود دارد، سابقه قبلی ندارد آن هم به دلیل اینکه امروز مسئله و راه‌حل کشور معلم است. ساختمان چیزی نیست که نشود ساخت، چیزی که ساختن آن مشکل است، معلم است.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به رجبعلی برزویی رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان با بیان ۵ خواسته آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان، گفت: اولین چیزی که از شما می‌خواهیم این است که دکتر غیاثی مصوبه 872 را دنبال کرد، آن را خُرد کرد و 18 کار را دنبال کرد. یکی از آن‌ها همین دیروز از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد و آن جذب بدون کنکور استعدادهای برتر در حوزه‌های مختلف است. این مسیر باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: دومین مسئله نیز کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان هست که در تاریخ ۶ و ۷ اردیبشهت سال آینده برگزار می‌شود. این کنکور نسبت به چیزی که می‌خواهیم، فاصله دارد ولی اقدام بزرگی است. مهم این است که بالاخره فرصتی پیدا کردیم تا مسیر تربیت معلم را به گونه‌ای فراخ کرده تا آدمِ آن را پیدا کنیم.

صحرایی خواسته سوم آموزش و پرورش را چنین بیان کرد: نکته سوم ماموریتی است که با حضور ما در دانشگاه فرهنگیان انجام شد‌. آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان آینده کشور هستند و دو ماموریت دارند. یکی تامین معلم فعلی و دیگری توانمندسازی معلمانی که داریم. در آیین‌نامه‌ مسیر رشد معلمی که از رتبه‌بندی برآمده، معلمان مبتنی بر مسیری که دانشگاه فرهنگیان برای رشدشان ترسیم می‌کند رتبه می‌گیرند و اینجا دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی را دارد.

برنامه هفتم توسعه بهترین برنامه پیشرفت مرتبط با آموزش و پرورش در تاریخ کشور است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه اذعان کرد: برنامه هفتم توسعه بهترین برنامه پیشرفت مرتبط با آموزش و پرورش در تاریخ کشور است. ۳۸ رکن داریم و صراحتا در برنامه هفتم توسعه نسبت استاد به دانشجو آمده، هرم هیات علمی آن آمده، این که زیرساخت باید متناسب با آن تقویت شود، آمده است و به طور جدی در حال دنبال کردن آن هستیم.

وی درخواست پنجم را تربیت معلم برای آینده بیان کرد و گفت: ما از زمان بسیار عقب هستیم و به سبک گذشته نمی‌شود معلم تربیت کرد. معلمان آینده چندساحتی و چندمهارتی هستند و آینده را می‌شناسند. خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان طوری عمل کرده است که همه مدیران به دنبال فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند. از دکتر برزویی می‌خواهم که مدیریت فعال داشته و برای توانمندسازی معلمان برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند و راهش هم همان راهی است که از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ شروع کردیم و آن هم یکی‌شدن کل آموزش و پرورش است.

صحرایی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان را نگین خود می‌داند، گفت: دانشگاه فرهنگیان باید در تعامل با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باشد که مشغول طراحی و تنظیم و چاپ کتب درسی است. دانشگاه فرهنگیان باید در تعامل با معاونت پرورشی و فرهنگی باشد زیرا برای آنان معلم و مربی پرورشی تربیت می‌کند؛ ما هم باید مانند وزارت بهداشت عمل کنیم. همان گونه که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند مدارس هم باید زیر مجموعه و متأثر از دانشگاه فرهنگیان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار