خدمت پایدار دولت به مردم با «بیمه سلامت»

تهران (پانا) - گاهی اوقات هزینه‌های بالای درمان بیماری‌ها باعث می‌شود تا اقشار قشر کم درآمد و محروم با مشکلاتی مواجه شوند، مشکلاتی که نهایت آن رها کردن درمان و سوختن و ساختن با بیماری است.

کد مطلب: ۱۴۵۸۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
خدمت پایدار دولت به مردم با «بیمه سلامت»

بیمه رایگان دهک‌های کم‌برخوردار جامعه از جمله مواردی است که به صورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفته سازمان بیمه سلامت به عنوان متولی اصلی حمایت بیمه‌ای از اقشار کم درآمد، درحال خدمت‌رسانی به قشرهای گوناگون جامعه است. این پوشش بیمه‌ای گسترده‌ به نحوی فراهم شده که در بین بیمه‌شدگان تمامی افراد حضور دارند و هیچ‌گونه اجحافی در این نوع بیمه وجود ندارد‌. در واقع با وجود این خدمت از سوی دولت، کسی دیگر نگران هزینه‌های درمان نیست.

براساس آمار اعلام شده از سوی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در حال حاضر بیش از ۳۲ میلیون نفر در این سازمان تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند. محمدمهدی ناصحی در این رابطه اظهار کرد: «بخشی از این افراد دارای بیمه روستایی هستند و بخشی جزو ۵ دهک اول جامعه که از بیمه رایگان برخوردارند. همچنین دهک ۶ تا ۹ نیز از تخفیفات بیمه‌ای بهره می‌برند و فقط افرادی که جزو دهک ۱۰ هستند باید تمام حق بیمه را به‌طور کامل پرداخت کند.»

*بیمه رایگان برای دهک‌های ۱ تا ۵

همانطور که ذکر شد بیمه شدن مردم در دهک‌های کم درآمد، به صورت جدی در دستورکار دولت قرار گرفته و مسئولان مربوطه در جهت خدمت‌رسانی به بهترین نحو ممکن مشغول فعالیت هستند. در حال حاضر پنج دهک اول جامعه به‌طور رایگان و البته خودکار تحت پوشش این سازمان بیمه‌گر قرار گرفته‌اند و به این ترتیب و به اذعان مسئولان سازمان بیمه سلامت حدود ۸۰ درصد از افراد تحت پوشش بیمه سلامت توانسته‌اند از بیمه رایگان استفاده کنند. در این میان مسئولان این سازمان تاکید دارند که بیمه‌شدگان رایگان همانند بیمه‌شدگان سایر صندوق‌های بیمه‌ای سازمان بیمه سلامت، می‌توانند جهت دریافت خدمات سرپایی و بستری به مراکز دولتی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان بیمه‌گر مراجعه کنند.

*تخفیفات بیمه‌ای ۱۰ تا ۳۰ درصدی برای دهک‌های ۶ تا ۹

تخفیف بیمه‌ای برای دهک‌های ۶ تا ۹ نیز دیگر خدمت اولویت‌دار سازمان بیمه سلامت است که مدیرعامل این ارگان روی آن تاکید دارد. براساس ابلاغیات این سازمان دهک‌های ذکر شده شامل تخفیف ۱۰ درصدی شده‌اند و فقط دهک ۹ است که شامل تخفیفی ۳۰ درصدی شده است، یعنی افرادی که ذیل دهک ششم قرار می‌گیرند برای هر نفر فقط ۲۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌‌کنند، در صورتی که در گذشته باید ۳۰ درصد حق بیمه پرداخت می‌شد. همچنین در دهک هفتم نیز برای هر شخص ۳۰ درصد، در دهک هشتم برای حق بیمه هر شخص ۴۰ درصد و در دهک ۹ برای بیمه شدن هر فرد در طول یک سال، ۵۰ درصد از کل حق بیمه پرداخت می‌شود و به ترتیب افراد در دهک‌های ۶ تا ۹ باید ماهانه ۲۷۸ هزارتومان، ۴۳۰ هزارتومان، ۵۷۴ هزارتومان و ۷۱۷ هزارتومان برای یکسال، حق بیمه پرداخت کنند.

با این اوصاف ۹۰ درصد هزینه‌های درمانی در بخش بستری و ۷۰ درصد هزینه‌ها در حوزه سرپایی در «مراکز دولتی دانشگاهی» توسط سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود. ناصحی، رئیس سازمان بیمه سلامت در این رابطه نیز اظهار کرده است «میزان مشارکت دولت در پرداخت حق بیمه دهک‌های رایگان در حدود مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان و در دهک‌های ۶ تا ۹ به میزان ۵ هزار میلیارد تومان است.»

*بیماران خاص با هر دهک درآمدی از پوشش بیمه رایگان برخوردارند

اما این تمام ماجرای خدمت‌رسانی سازمان بیمه سلامت نیست و بیماران خاص و تحت پوشش قرار گرفتن آن‌ها نیز از دیگر اقدامات موثر این سازمان است. براساس اعلام مدیرعامل این سازمان بیماران خاص (تالاسمی، هموفیلی، ام اس، پیوند کلیه و دیالیز صفاقی) با هر دهک درآمدی از پوشش بیمه رایگان برخوردار هستند، همچنین بیماران صعب العلاج نیز با توجه به دهک اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با میزان مشارکت تعیین شده در پرداخت حق بیمه می‌توانند از پوشش بیمه‌ای بهره‌مند شوند. علاوه بر این موارد، ۱۰۷ بیماری پرهزینه تحت پوشش صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج بیمه سلامت قرار گرفته و جای نگرانی برای بیمار در خصوص پرداخت هزینه‌ها وجود ندارد.

*دهک‌های ۶ و ۷ در مناطق محروم رایگان بیمه خواهند شد

از دیگر برنامه‌های سازمان بیمه سلامت، گسترش فعالیت‌های خود در مناطق محروم و بیمه رایگان دهک‌های ۶ و ۷ در این مناطق است. شهریورماه سال جاری بود که رئیس این سازمان از رایزنی‌های انجام شده برای اضافه شدن دو دهک دیگر به مجموع بیمه‌شدگان رایگان در مناطق کم برخوردار خبر داد و تاکید کرده بود که از طریق خیرین حوزه سلامت و مشارکت‌های مردمی این امر پیگیری می‌شود.

ناصحی در این رابطه گفت «پنج دهک اول درآمدی جامعه پیش از این به صورت رایگان بیمه شدند، دهک‌های ششم تا نهم نیز با وجود تخفیف‌های اعمال شده در حق بیمه پرداختی، اما باز هم ممکن است حق بیمه‌ای که باید به صورت جمعی برای خانواده بپردازند، عددی شود که خانواده نتواند آن را پرداخت کند، بنابراین برقراری بیمه رایگان برای دهک‌های ششم و هفتم درآمدی در مناطق کم برخوردار را با مشارکت‌های مردمی و کمک خیرین پیگیر هستیم و کارگروه مربوطه در این زمینه نیز تشکیل شده است.»

حال با توجه به تمامی موارد ذکر شده می‌توان گفت این سازمان بیمه‌گر که بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد و مشغول به خدمات‌رسانی است، طی دو سال اخیر و در دولت مردمی است که به صورت جدی در کنار مردم قرار گرفته و توانسته رسالت اصلی خود که همان بیمه همگانی آحاد مختلف جامعه است را به بهترین نحو ممکن اجرا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار