مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با پانا:

قفسه اسباب‌بازی کنار کتاب‌خانه‌های کلاسی در مدارس راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از راه‌اندازی قفسه اسباب‌بازی در کنار کتاب‌خانه‌های کلاسی در مدارس خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۴۷۲۳۵
لینک کوتاه کپی شد
قفسه اسباب‌بازی کنار کتاب‌خانه‌های کلاسی در مدارس راه‌اندازی می‌شود

رضامراد صحرایی روز هفتم بهمن امسال در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از نمایشگاه هشتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی بازدید کرد و دقایقی را با دانش‌آموزان و والدین آن‌ها و همچنین غرفه‌داران به گفت‌وگو پرداخت و جویای کیفیت محصولات و قیمت وسایل عرضه شده در این نمایشگاه شد.وزیر آموزش و پرورش در ادامه به همراه شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه این جشنواره شرکت کرد. رضامراد صحرایی در این مراسم اظهار کرد: اسباب‌بازی تنها ابزار ما برای مقابله با هجومی است که از طریق فضای مجازی وارد زندگی ما شده است. با وجود همه پیشرفت‌ها، کودکان کماکان دوست دارند در خاک و ماسه بازی کنند و با دست‌های خود محیط را تغییر بدهند و بسازند.

صحرایی با تاکید بر اینکه اسباب‌بازی یکی از فناوری‌های نرم و هویت‌ساز به شمار می‌رود، گفت: استفاده از اسباب‌بازی در همه نظام‌های آموزشی مورد تاکید است. حرکت شتابان ما به سمت فضای دیجیتال، ما را از این‌ها بی‌نیاز نمی‌کند. پژوهش‌های فراوان نشان دادند که فضای مجازی و آموزش غیرحضوری منجر به یادگیری عمیق نمی‌شود بلکه یادگیری سطحی را در پی خواهد داشت. پژوهش‌های متواتر نشان داده‌اند که خواندن کاغذی، یادگیری عمیق را در پی دارد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: بچه‌های ما اگر وقت بیشتری را با اسباب‌بازی واقعی بگذرانند تا فضای مجازی و بازی‌های درون فضای مجازی، آن‌ها در سن اصلی یادگیری، یادگیری اصلی را تجربه خواهند کرد. اگر سه سال اول ابتدایی را خوب یاد بگیرند تا آخر از آن لذت خواهند برد. مطالعات، همه گواه این است که خلق و خوی بچه‌هایی که اسباب بازی خوب دارند بسیار متفاوت است با کسانی که اسباب‌بازی ندارند یا اسباب‌بازی فضای مجازی دارند.

صحرایی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به همه این ظرفیت‌ها داشته و دارد، گفت: هویت به عنوان یکی از ارکان این سند از سوی همین ائتلاف‌ها شکل می‌گیرد. ائتلاف شما تولیدکنندگان و ما مسئولان تعلیم و تربیت، باعث اعتلای فرهنگ و هویت کشور می‌شود. نمایش هویت ایرانی به کودکان این سرزمین با اسباب‌بازی باید در نتیجه برگزاری این همایش، محقق شود.

وی ضمن قدردانی از تولیدکنندگان که هویت ایرانی کودکان را با اسباب‌بازی ایرانی حفظ کردند، گفت: کودکان در ۳ سال اول دوره ابتدایی خوب خواندن را یاد می‌گیرند و در ادامه می‌خوانند تا یاد بگیرند در نتیجه اگر یادگیری در ۳ سال اول با اسباب‌بازی‌ صورت گیرد، یک یادگیری ماندگار تا پایان عمر رقم خواهد خورد. چیزی که کودکان در کودکی می‌آموزند ماندگاری آن به اندازه تمام عمر آن‌هاست. اگر‌ کودکان در سنین پایین با قهرمانان در قالب اسباب‌بازی‌ها آشنا شوند در آینده نیز با آن الگو رشد خواهند کرد.‌ آموزش و پرورش که آیینه آینده کشور است امروز از طرف همین کارها باید شناخته شود و پیام اینگونه جشنواره‌ها این است که «چشم فروبسته گر باز کنی، در تو بود هرچه تمنا کنی». ما همه چیز داریم، کشوری که در هیچ ساحتی کمبود ندارد و این همایش نشان داد که می‌شود در‌ مبنای عناصر هویت‌ساز ملی برای تربیت کودکان، برای آماده‌شدنشان جهت ساختن کشور کوشید و کمک کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از کارهایی که آموزش و پرورش انجام داده، ابتکار تاسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک است و این از افتخارات این دولت است. امروز مخاطبان این نظام فقط ۱۶ و نیم میلیون نفر نیستند، بلکه ۸ میلیون کودک نیز ذیل این سازمان مخاطب ما هستند و این سازمان در خدمت اعتلای فرهنگی این سرزمین قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش توصیه‌هایی هم به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای حمایت از این صنعت داشت و گفت: توصیه اول من این است که این نمایشگاه را به سراسر ایران ببرید، این نمایشگاه را در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار کنید تا همه مردم به این اسباب‌بازی‌ها دسترسی داشته باشند. فضایی ایجاد کنید که ایده‌های خلاق بتوانند مورد حمایت قرار گیرند. امیدوارم جشنواره نهم همزمان باشد با نخستین جشنواره بین‌المللی اسباب‌بازی؛ نه اینکه خارجی‌ها بیایند، شما بروید به همه کشورهایی که خواهان این اسباب‌بازی‌ها هستند و مرکز امور بین‌الملل باید زمینه برگزاری این نمایشگاه در تمام کشورها باید فراهم کند.

صحرایی در ادامه گفت: مطلب دیگر توجه به نیازهای کودکانی است که ما به آن‌ها کودکان با نیازهای ویژه می‌گوییم. باید فصلی باز شود برای ساختن اسباب‌بازی برای کودکانی که نیاز ویژه دارند. کانون باید سیاست تولی‌گری خود را ادامه دهد. با وجود آن‌که کانون ممتاز و پیشتاز است اما در حوزه اسباب‌بازی باید از دیگران حمایت کنند. همچنین در طرح ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی که در مناطق محروم در حال ساخت است، ساختن یک قفسه اسباب‌بازی برای کودکان ممکن است اتفاق بسیار خوبی برای کسانی باشد که به اسباب‌بازی دسترسی ندارند. همچنین دانش‌بنیان‌های حوزه آموزش و پرورش باید برای تولید اسباب‌بازی تربیتی کمک کنند.

حامد علامتی در این باره در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «دانش‌‌آموزان از طریق اسباب‌بازی می‌توانند مهارت‌های زندگی را تمرین کنند. این جشنواره در مسیری قرار گرفته است که همه فعالان این عرصه را با خود همراه کرده است.»

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: «اسباب‌بازی تاثیر قابل توجهی بر پرورش مهارت‌های کودکان دارند، در بهبود خلاقیت و در تقویت مهارت‌های یادگیری کودکان نقش دارد.»

وی گفت: «بر حسب توصیه وزیر آموزش و پرورش این نمایشگاه را در استان‌ها هم برگزار خواهیم کرد و دورنمای ما این است که در شهرستان‌ها نیز بتوانیم آن را برگزار کنیم.»

علامتی افزود: «در قدم اول حتما ابتدا در استان‌ها نمایشگاه اسباب‌بازی را برگزار خواهیم کرد.»

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین درباره دیگر توصیه وزیر آموزش و پرورش برای بردن اسباب‌بازی به مدارس تاکید کرد: «برای مدارسی که متعهد شده‌ایم که کتاب‌خانه کلاسی دایر کنیم حتما یک قفسه اسباب‌بازی هم ایجاد خواهیم کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار