جام ملت‌های آسیا۲۰۲۳؛

ایران - قطر؛ جدال برای طلسم‌شکنی

انتظاری: قطر دومین غول قربانی مقابل یوزهای ایرانی خواهد بود

تهران (پانا) - تیم فوتبال ایران در شرایطی به مصاف تیم فوتبال قطر می‌رود که این تیم عنوان قهرمانی جام هفدهم را یدک می‌کشد،

کد مطلب: ۱۴۴۶۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
ایران - قطر؛ جدال برای طلسم‌شکنی

تیم فوتبال اردن، سوار بر موج شگفتی‌سازی کره مدعی را با هدایت کلیزمنی که برای تصاحب جام برای همه خط و نشان می‌کشید، را از گردونه این رقابت‌ها خارج کرد، قطری‌ها هم که دوست داشتند فینال جام هجدهم تمام عربی باشد، دنبال بکار بستن ابر و ماه و خورشید و فلک برای حضور در دیدار پایانی جام هجدهم هستند.

دیدار تیم‌های ایران - قطر، نوعی جدال برای طلسم‌شکنی است، انابی‌ها با طلسم ۱۴ ساله عدم پیروزی مقابل تیم ملی فوتبال ایران مواجه هستند و رکورد ۹ ساله نباختن آن‌ها در این تورنمنت، را نیز در کارنامه دارند. نگاهی گذرا به عملکرد قطری‌ها تا این مرحله از جام ملت‌ها می‌اندازیم؛

انابی‌های آسیا، با ۳ پیروزی برابر چین، هند و لبنان راهی دور حذفی شدند. آن‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی ۲ بر یک فلسطین را شکست دادند و در مرحله یک‌چهارم بعد از تساوی یک بر یک برابر ازبکستان در ضربات پنالتی، این تیم را از پیش رو برداشتند تا حریف ایران در دیدار نیمه‌نهایی شوند.

تیم ملی فوتبال ایران هم در مرحله گروهی با گذر از تیم‌های فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات گام به مرحله حذفی گذاشت و در این مرحله بعد از تساوی یک بر یک مقابل سوریه، در ضربات پنالتی از سد این حریف گذشت و راهی یک‌چهارم نهایی شد. تیم ملی فوتبال ایران کلنگ غول‌کشی را در جام ملت‌ها، با شکست دادن سامورایی‌ها زده است.

شاگردان امیر قلعه نویی، دنبال شکستن طلسم ۴۷ ساله غیبت در فینال جام ملت‌های آسیا هستند. آخرین حضور ایران در فینال در سال ۱۹۷۶ بود که منجر به کسب سومین عنوان قهرمانی متوالی برای ایران شد.

تیم فوتبال ایران در حالی از ساعت ۱۸:۳۰ امروز (چهارشنبه، ۱۸ بهمن) در مرحله نیمه‌نهایی هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در ورزشگاه الثمامه با قضاوت احمد العلی کویتی به مصاف قطر، میزبان مسابقات خواهد رفت که این دیدار از حساسیت‌های خاصی برای هر دو تیم برخوردار است.

این بازی بیست‌و پنجمین تقابل دو تیم مقابل یکدیگر خواهد بود، که در ۲۴ دیدار قبلی سهم ایران ۱۶ برد و سهم قطر تنها ۳ پیروزی بوده است. ۵ دیدار نیز با تساوی یه پایان رسیده است. در این تقابل‌ها ۵۷ گل از خط دروازه‌ها عبور کرد که در این بین تیم ملی فوتبال ایران ۴۱ بار موفق به باز کردن دروازه حریف شده و عنابی‌ها تنها ۱۶ با موفق به گلزنی مقابل یوز‌های ایرانی شده‌اند.

تیم ملی فوتبال ایران هرگز در جام ملت‌های آسیا مغلوب قطر نشده است و هر ۲ باری که در مراحل گروهی با این تیم رو در رو شده موفق به شکست حریف شده است. اولین دیدار دو تیم در جام ملت‌های ۱۹۸۸ که با برتری ۲ بر صفر ایران به پایان رسید و دومین دیدار نیز با برتری یک بر صفر تیم ملی کشورمان در جام ملت‌های ۲۰۱۵ همراه بود تا رکورد ۱۰۰ درصد پیروزی به نام ایران در این تورنمنت ثبت شود.

از سوی دیگر آخرین پیروزی عنابی‌ها مقابل ایران به ۱۴ سال پیش یعنی به سال ۱۳۸۸ در مسابقات چهارجانبه قطر برمی‌گردد جایی که این تیم موفق شد با نتیجه ۳ بر ۲ به برتری دست پیدا کنند. از آن بازی تاکنون قطری‌ها موفق به برتری مقابل ایران نشده‌اند و حالا این تیم به دنبال شکستن این طلسم طولانی است. ۲ برد دیگر آن‌ها مربوط به سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۸۰ است.

بهترین برد ایران برابر قطر با نتیجه ۶ بر یک در بازی‌های فوتبال غرب آسیا در سال ۲۰۰۸ به دست آمده است و بهترین برد قطر برابر ایران پیروزی ۲ بر صفر در سال ۱۳۷۶ در مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ بود که مانع از صعود مستقیم ایران به جام جهانی شد.

مشعل برشام، سنگربان ۲۵ سال السد با ثبت ۲ کلین‌شیت، یکی برترین دروازه‌بانان جام تا بدین لحظه بوده است. این دروازه‌بان که در بازی با ازبکستان ۳ ضربه پنالتی را مهار کرد نقش مهم و پررنگی در صعود عنابی‌ها به نیمه نهایی داشت.

آخرین تقابل دو تیم قبل از شروع جام‌ملت‌ها در فینال تورنمنت چهارجانبه اردن بود، که شاگردان امیر قلعه‌نویی موفق شدند با نتیجه ۴ بر صفر، قطر تحت هدایت کارلوس کی‌روش را مغلوب کنند؛ اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آنرا زمینه‌‎ساز اخراج این سرمربی پرتغالی می‌دانند. این امید وجود دارد که شاگردان قلعه‌نویی با زنده کردن خاطره آن پیروزی شیرین در دیدار امروز گام بلندی برای کسب جام قهرمانی بردارند.

سردار آزمون، مهدی طارمی، احسان حاج صفی، حسین کنعانی‌زادگان و علیرضا جهانبخش طی تقابل‌های گذشته دو تیم، موفق به گلزنی مقابل قطر شده‌اند. لژیونرهای فوتبال ایران، دنبال شکستن رکورد علی دایی هستند.

ایران، بازی بسیار سختی مقابل انابی‌های آسیا دارد

سهراب انتظاری در گفت‌وگو با پانا، در آستانه دیدار تیم ملی فوتبال ایران - قطر، اظهار کرد: «قطری‌ها از هر روشی می‌خواهند دومین جام پی در پی آسیا را کسب کنند.»

کارشناس فوتبال کشورمان تأکید کرد: «تیم ملی فوتبال ایران، بازی بسیار سختی مقابل انابی‌های آسیا دارد، زیرا عمق نفوذ قطری‌ها در فوتبال آسیا بالاست.»

انتظاری بیان کرد: «تیم فوتبال ایران غول‌کشی را در آسیا استارت زده است و امروز دومین غول قربانی یوزهای ایرانی قطر است.»

کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به اینکه طارمی و سردار آزمون، از شانس‌های اصلی گلزنی مقابل قطری‌ها هستند، تصریح کرد: «جهانبخش هم نشان داد که یکی از گزینه‌های اصلی برای زدن ضربات احتمالی پنالتی در این دیدار است.»

انتظاری اظهار داشت: «امیدواریم تیم ملی فوتبال ایران مقابل قطر پیروز میدان بوده و در نهایت فاتح جام هجدهم لقب بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار