بهره‌مندی ۹۹.۸ درصد جمعیت روستایی از نعمت برق دستاورد انقلاب اسلامی

تهران (پانا)- تأمین برق پایدار برای همه روستاهای کشور پس از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و اکنون ۹۹.۸ درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت برق برخوردار هستند.

کد مطلب: ۱۴۴۶۳۲۶
لینک کوتاه کپی شد
بهره‌مندی ۹۹.۸ درصد جمعیت روستایی از نعمت برق دستاورد انقلاب اسلامی

تلاش برای برق‌رسانی به مراکز جمعیتی کشورمان در پس از انقلاب اسلامی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولتمردان تبدیل شد.

برق‌رسانی به شهرها و روستاها در دستور کار قرار گرفت و البته این موضوع در روستاها باتوجه‌به محرومیت‌های زیادی این بخش جدی‌تر دنبال شد.

کارگزاران انقلاب اسلامی همه هم‌وغم خود را بکار گرفته‌اند تا برق را به مناطق روستایی برسانند تا ساکنان این مناطق که بعضاً با محرومیت روبرو بودند هم همانند شهرها از نعمت داشتن برق برخوردار شوند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) به‌عنوان اصلی‌ترین توزیع‌کننده برق در کشور تعداد روستاهای برق‌دار کشور از چهارهزار و ۳۶۷ روستا در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به ۵۸ هزار و ۷۶۹ روستا در دهه فجر امسال افزایش‌یافته و ۹۹. ۸ درصد جمعیت روستایی کشور برق‌دار شده‌اند.

در همین رابطه مجری طرح برق روستایی شرکت توانیر در گزارشی تعداد کل روستاهای برق‌دار کشور در سال ۱۳۵۷ را ۴ هزار و ۳۶۷ روستا اعلام کرد که این تعداد در مرداد سال ۱۴۰۰ به ۵۷ هزار و ۸۱۵ روستا رسید.

این تعداد تا پایان آبان امسال به ۵۸ هزار و ۷۶۹ روستا افزایش‌یافته و هم اکنون ۹۹. ۸ درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت برق برخوردار شده‌اند.

همچنین متوسط رشد سالانه برق‌رسانی به روستاها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۵۷ معادل ۶. ۴ درصد عنوان شده است.

عملکرد طرح برق روستایی کشور صرفاً به برق‌رسانی به روستاهای فاقد برق محدود نمی‌شود و سالانه اقدام‌های متعددی در زمینه جابه‌جایی و مقاوم‌سازی پایه‌های معابر روستایی، اصلاح و احداث روشنایی معابر عمومی، تقویت شبکه و رفع ضعف ولتاژ مشترکان، اصلاح فرسودگی شبکه، تأمین برق متقاضیان جدید و بهسازی شبکه فوق توزیع مناطق روستایی به مرحله اجرا در می‌آید.

این اقدام‌ها در تأمین برق برای مناطق روستایی کشورمان سبب شده جایگاه ایران در بین کشورهای جهان در تأمین برق روستایی ممتاز و ویژه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار