دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پرورش از زبان معلمان پیشکسوت کهگیلویه و بویراحمد:

جذب معلمان با رشته‌های مرتبط به روند کیفی آموزش کمک می‌کند

معلمان از لحاظ علمی و به‌روز بودن تغییرات فراوانی کرده‌اند

یاسوج (پانا) - معلم پیشکسوت کهگیلویه‌وبویراحمد عنوان کرد که جذب معلمانی با رشته‌های مرتبط با آموزش و پرورش به روند کیفی آموزش کمک شایانی می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۴۵۸۱۳
لینک کوتاه کپی شد
جذب معلمان با رشته‌های مرتبط به روند کیفی آموزش کمک می‌کند

پریوش بادروج در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه تغییر و تحول همیشه لازم و اجتناب‌ناپذیر است و در برنامه درسی آموزش و پرورش، یک بند تحت عنوان تغییر داریم، گفت: تحول، بازسازی و ارزشیابی برنامه درسی با توجه به نیازهای روز جامعه، نیازمند تامین بسترهای جدید است. پس تلاش برای تغییر و تحول مناسب یک اصل همیشگی است.

وی اظهار کرد: امکانات آموزشی نسبت به گذشته نیز تغییراتی داشته است. البته که پاسخگوی تمام نیازمندی‌های کنونی تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نیست ولی تجهیز مدارس به برخی امکانات از جمله سالن ورزشی، چمن مصنوعی، اسمارت بُرد، ویدئوپروژکتور، آزمایشگاه، اتاق مشاوره و... نمونه‌ای از پیشرفت در زمینه امکانات و تکنولوژی آموزشی است و ذکر این نکته ضروری است که امید می‌رود مدارس روستایی و عشایری نیز از امکانات بیشتری برخوردار شوند.

بادروج با بیان اینکه ارتباط معناداری بین رشته تحصیلی و البته دانشگاه محل تحصیل با روش‌های نوین تدریس معلمان وجود دارد، افزود: فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی اعم از مجموعه علوم تربیتی و روانشناسی به دلیل در بر داشتن مواد درسی مثل روش‌های تدریس، الگوهای مدیریت کلاس و... روش تدریس پویاتر و جدیدی دارند.

جذب معلمان با شایسته‌سالاری منجر به رشد سطح سواد جامعه می‌شود

معلم پیشکسوت دیگر استان نیز با بیان اینکه سواد معلمان قبل از انقلاب با مدرکی حدود پایه ششم ابتدایی بود، گفت: بعد از انقلاب اسلامی، معلمانی با رتبه و سواد عالی مانند فوق لیسانس و دکتری نیز داریم که از لحاظ علمی و به‌روز بودن، تغییرات فراوانی کرده‌اند و می‌توانند دانش‌آموزان را بیشتر از گذشته نسبت به آموزش علاقه‌مند کنند.

حمید شهبازی با اشاره به اینکه امکانات آموزشی، کیفیت آموزش و کتاب‌های آموزشی قبل از انقلاب بسیار دچار نقص و ضعف بوده است، افزود: با ورود انقلاب اسلامی، تغییرات زیادی در کیفیت کتاب‌های درسی، تغییرات درون‌مدرسه‌ای و تغییرات فیزیکی در مدارس به وجود آمده است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که دانش‌آموزان مطالبه‌گر و همچنین سطح سواد و روند آموزشی دچار تغییرات زیادی شده، انگیزه معلمان نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

شهبازی گفت: با توجه به سطح انتظارات دانش‌آموزان در تمام ابعاد آموزشی نسبت به معلمان باعث شده که آن‌ها با به‌روز کردن اطلاعات خود با توجه به علم روز جامعه، آموزش خود را پیش ببرند.

شهبازی در رابطه با گزینش معلمان اظهار کرد: اگر تایید صلاحیت آن‌ها با شایسته‌سالاری مناسب‌تری انجام شود، سطح سواد جامعه، رشد و تکثیر معلم نیز افزایش پیدا می‌کند و معلمانی شایسته‌تر وارد سیستم آموزشی می‌شوند.

این معلم پیشکسوت استان کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر محیط تحصیل و روند رشد دانش‌آموزان خیلی پیشرفت کرده است، گفت: جذب معلمانی با رشته‌های مرتبط با آموزش و پرورش مانند رشته‌های روانشناسی و علوم تربیتی چون مستقیم با دانش‌آموزان در ارتباط بوده و پاسخگوی نیازهای روانشناسی و روانشناختی آن‌ها هستند به روند کیفی آموزش کمک شایانی می‌کند.

راه‌اندازی و استفاده از شبکه شاد، یک تغییر مثبت در آموزش و پرورش است

یک معلم پیشکسوت دیگر کهگیلویه‌وبویراحمدی با بیان اینکه تغییراتی در روند آموزشی داشته است، گفت: یکی از مهمترین تغییرات، تغییر در ظرفیت مدارس بوده که قبلاً مدارس با ظرفیت کمتری برگزار می‌شد.

پروانه خرمی اظهار کرد: در گذشته شیفت مدارس در 2 نوبت صبح و عصر و از شنبه تا پنج‌شنبه بوده و دانش‌آموزان تلفیقی از چند پایه مختلف در کلاس درس حاضر می‌شدند که این روند آموزشی، ضربه مهلکی هم به معلم و آموزش و هم به دانش‌آموزان بود.

وی افزود: این روند بعد از انقلاب تغییر کرد و کلاس‌ها به صورت تک‌پایه برگزار شد. یعنی هر کلاس، یک معلم و هر دانش‌آموز بر روی کلاس مربوطه خود می‌نشست و این روند افزایش کیفیت آموزش را در پی داشت.

خرمی با بیان اینکه مدارس از نظر امکانات قبلاً هیچ نوع امکاناتی نداشتند و حتی دانش‌آموزان با کمبود لوازم تحریر مواجه می‌شدند، گفت: ساختمان‌های آموزشی و حتی وسایل گرم‌کننده و آبخوری و سایر امکانات، کمبودهایی وجود داشت اما خوشبختانه اکنون مدارس مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم از نظر امکانات آموزشی لوازم تحریر و حتی وسایل گرم‌کننده و سردکننده، تهویه‌های هوا سالن‌های بزرگ و تجهیزات دیگر این مشکلات را ندارند.

این معلم پیشکسوت استان تصریح کرد: روند تشویق و تنبیه دانش‌آموزان نسبت به گذشته نیز تغییرات مثبت و قابل تحسینی داشته است.

وی، راه‌اندازی و استفاده از برنامه شاد در آموزش و پرورش را یک تغییر مثبت ارزیابی کرد.

دانش‌آموز خبرنگار: پریا فریدونی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار